Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

3 manieren om overeind te blijven in een concurrerende markt

Als ondernemer is concurrentie soms erg lastig. Vooral in markten waar veel concurrentie is, is het soms lastig om overeind te blijven. Er zijn 3 manieren om overeind te blijven in een concurrerende markt:

 

1.     Wees innovatief, loop voorop!

De eerste manier is om voorop te gaan lopen met je bedrijf. Wees een innovatief bedrijf en bedenk steeds nieuwe waardeproposities voor je klant. En innovatief zijn betekend niet dat je als bedrijf de nieuwe iPAD moet ontdekken, innovaties kunnen voor jou heel klein zijn.

Het beste is om daarom je markt goed in kaart te hebben en weten waar je klanten tegen aan lopen. Bied potentiële klanten eens een inspiratiesessie aan waar zij gratis van gebruik kunnen maken en ontdek met wat voor vragen zij rondlopen. Op basis van deze vragen kun jij nieuwe producten/diensten ontwikkelen voor deze doelgroep. Voor deze doelgroep is dit echt een innovatie! Wanneer jij voorop blijft lopen en je blijft ontwikkelen dan loop je altijd voorop. Wanneer een concurrent vandaag iets wil kopiëren, dan is dat misschien over 3 maanden af. Over 3 maanden ben jij alweer veel verder en lever je nog meer waarde.

 

2.     Kies een andere markt, kijk waar de ‘blauwe oceaan’ is

Een tweede manier om de concurrentie tegen te gaan is om ze te slim af te zijn: Kies een andere markt waar geen tot minder concurrentie is! In de theorie noemen ze dit de ‘blue ocean strategy’, je gaat op zoek naar dat ‘blauwe water’ waar men elkaar nog niet bevecht. Het rode water ligt vol met bloed, omdat er te heftig wordt gevochten

Bedenk eens binnen welke branche jouw oplossing ook veel impact kan hebben, maar waar geen tot weinig concurrenten zijn. Kun jij je specialiseren op een andere doelgroep, waardoor je specialist wordt in die markt en daardoor je concurrenten een straatlengte voorblijft? Dan zou dat de beste manier voor jou zijn om te groeien en overeind te blijven!

 

3.     Werk vanuit je identiteit!

De laatste tip is eigenlijk voor iedere ondernemer, ook al hebben ze niet al teveel last van concurrentie. Werken vanuit je identiteit zorgt ervoor dat jij laat zien waarvoor je staat. En datgene waar jij voor staat trekt klanten aan en geeft direct ook direct aan hoe jij je positioneert ten opzichte van je concurrenten. Je klant kan op die manier zien wat jou anders maakt dan jouw concurrenten.

Bedenk goed wat jouw identiteit is en profileer je hiermee. Blijf je identiteit in iedere ader van je bedrijf doorvoeren, zodat iedere klant ook voelt wat jouw identiteit is en waarnaar je streeft!

 

Heb jij last van concurrentie?

Als je last hebt van concurrentie is het soms erg lastig om overeind te blijven. In deze blog heb ik 3 manieren gegeven om overeind te blijven, maar wat is voor jouw situatie de beste optie? Dat is helemaal aan jezelf om dat te bepalen. Tijdens een gratis groeisessie kun je samen met mij sparren over welke manier het beste is in jouw situatie. Vraag er snel één aan en wees 1 van de 4 ondernemers die een gratis groeisessie boekt deze maand.

Commentaar

Reacties