Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

5 stappen om je identiteit te bepalen

5 stappen om je identiteit te bepalenVoor mij is je identiteit het belangrijkste onderdeel van je bedrijf. Het is het DNA van je bedrijf, het gene wat jou onderscheidt ten opzicht van je concurrenten. Het ontwikkelen of aanscherpen van je identiteit is daarom een van de belangrijkste onderdelen die je nodig hebt om te groeien tot klantmagneet. Met je identiteit zorg je dat jij de juiste klanten aantrekt.

 

In deze blog help ik je bij het ontwikkelen van je identiteit. Met de volgende 5 stappen creëer jij de identiteit van je bedrijf:

  1. Weet waarom je bent begonnen met je bedrijf
  2. Drijfveren bepalen
  3. Ontwikkel je visie en missie
  4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!
  5. Schrijf een pitch op basis van je visie en missie

 

 

1.     Weet waarom je bent begonnen met je eigen bedrijf

De TedX-speech van Simon Sinek is één van de bekendste speeches die ooit is gegeven op het platform van TedX. In deze speech en in zijn boek legt hij de reden heel goed uit waarom je vanuit het ‘waarom’ moet denken. De reden waarom jij doet wat je doet, de reden waarom jij bent begonnen met je bedrijf komt uit een intrinsieke motivatie. Geef daarom het antwoord op de vraag:

Waarom doe je wat je doet?

Die motivatie is een heel belangrijke bouwsteen van je identiteit.

 

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

 

2.     Drijfveren bepalen

Wat drijft jou om te doen wat je doet? Daar gaat het om bij het bepalen van je drijfveren. Er is een bepaalde reden waarom jij iedere ochtend het bed uitkomt. Let op! Dit heeft niet alleen te maken met je eigen bedrijf, maar met de drijfveren van jou als persoon. Wat wil jij veranderen, verbeteren of mooier maken aan de wereld of de markt waarin jij je begeeft?

Om tot je drijfveren te komen is het een goede oefening om eerst antwoord te geven op de vraag:

Waar word jij boos van als je kijkt naar de wereld/ markt om je heen?

Waar jij boos van wordt, is namelijk een trigger voor je. Je wilt iets doen om ervoor te zorgen dat de wereld of je markt mooier wordt. Dat zijn de drijfveren voor jou als ondernemer om aan de slag te gaan met je eigen bedrijf!

 

3.     Ontwikkel je visie & missie

Je visie en missie zeggen alles over je bedrijf. Het is je visionaire blik op de toekomst van de markt waarin jij je begeeft. Met je visie omschrijf je jouw ambitieuze en visionaire beeld van de markt en wat jij wilt zijn in je markt. Je inspireert je potentiële klanten met jouw zienswijze op de markt en de wereld. Je neemt hen mee in jouw toekomstbeeld.

De missie is jouw unieke manier om de visie te bewerkstelligen. Je missie is de bestaansrecht van je bedrijf. Hierin beschrijf je helder hoe je jouw visie gaat realiseren met je unieke kracht. Kortom: Je missie is jouw aanpak om daar te komen waar je wilt komen.

Je visie en missie geven je klanten het beeld van je organisatie. Zo is de missie van Tony’s Chocolonely een wereld met 100 % slaafvrije chocolade en die van Coolblue het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Wanneer jij net zo denkt als zij, dan wordt jij door deze missies aangetrokken! En dat is wat jij ook wilt met jouw bedrijf. Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.

 

4.     Kies de kernwaarden die bij jou passen!

Kernwaarden brengen alles wat jij doet met je bedrijf terug naar de kern. En toch zie je vaak op websites van bedrijven losse woorden staan zoals ‘deskundig’ of ‘betrouwbaar’. Maar wat die waarden precies inhouden dat staat er vaak niet bij. De kernwaarden van Kromkommer, passen bijvoorbeeld erg bij het merk, het is echt hun DNA!

Zorg ervoor dat je kernwaarden beschrijft die écht bij jou als bedrijf passen. De kernwaarden moeten alles zeggen over dat gene wat je uitstraalt en wat je doet. Je klant moet op het moment dat het aan hen gevraagd wordt precies dezelfde kernwaarden aangeven! Welke kernwaarden passen dan bij jou?

 

5.     Schrijf een pitch op basis van je visie & missie

Je visie en missie zijn helder, maar het is nog niet een makkelijk verhaal wat je even snel aan iemand verteld. En toch wil je graag vertellen waar je voor staat en wat je beweegt. Schrijf daarom een pitch voor jezelf op basis van je visie en missie. Dit hoeft niet direct een ‘elevator pitch’ te zijn, maar kan een kort een krachtig verhaal zijn over je bedrijf en waarom je doet wat je doet. Dit helpt je om op alle momenten het zelfde verhaal te vertellen aan de juiste mensen. Bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten en verjaardagen.

 

De identiteit als belangrijkste bouwsteen naar groei

identiteitVoor mij is je identiteit de belangrijkste bouwsteen naar de groei van je bedrijf. Het is namelijk de DNA van je bedrijf en hetgeen wat jou onderscheidt van je concurrenten. Niet je producten, niet je diensten, maar datgene wat je uitstraalt en bent is onderscheidend!

Ga daarom aan de slag met je identiteit en groei naar dat doel wat jij wil bereiken! Mocht je het lastig vinden om de identiteit van je bedrijf te bepalen, dan help ik je daar graag bij. Tijdens een gratis groeisessie nemen we alle belangrijke elementen door voor de groei van je bedrijf!

Commentaar

Reacties