Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

5 tips bij het bepalen van je doelgroep

bepalen van je doelgroepAls zelfstandig ondernemer is het verstandig om een doelgroep te bepalen. Met een doelgroep krijg je meer focus en kun je een beter plan maken om klanten binnen te halen. Vaak merk ik dat het voor zelfstandig ondernemers best lastig is om een doelgroep te bepalen. Daarom heb ik 5 praktische tips opgesomd om je hierbij te helpen.

 

1. Som zoveel mogelijk doelgroepen op

Bij het maken van een keuze is het goed om te weten wat je niet kiest. Daarom is het verstandig om zoveel mogelijk doelgroep die je op kunt sommen te benoemen. Pak een pakje met memoblaadjes en schrijf per memoblaadje een nieuwe doelgroep op. Denk hierbij aan het segmenteren van je markt (tip 2).

 

2. Segmenteer je doelgroep

Vaak als je aan ondernemers vraagt wat hun doelgroep is hoor ik mkb-bedrijven of particulieren. Deze doelgroepen zijn zo groot, dat je grote budgetten nodig hebt om ze te kunnen bereiken, laat staan te overtuigen van je meerwaarde.

Daarom is het verstandig om je doelgroep te segmenteren. Een aantal criteria die je hierbij kunt gebruiken zijn:

  • Vestigingsplaats/ locatie;
  • Branche(s);
  • Interesses van de doelgroep;
  • Omzetgrootte/ inkomen;
  • Leeftijd;
  • Etc. 
 

3. Wie wil er betalen voor je oplossing

Vaak worden doelgroepen door ondernemers nog wel eens verward met de gene die zij kunnen helpen. Ze formuleren hun doelgroep dan ook als Ik kan iedereen helpen. Draai dit antwoord eens andersom en bekijk wie er geholpen wil worden door jou. Wie is er echt bereid om te betalen voor je oplossing? Deze doelgroep(en) is/zijn het belangrijkste om te benaderen!

 

doelgroepen van Lars Veenstra4. Maak een keuze uit deze doelgroepen

Uit alle doelgroepen die je bij tip 1 hebt opgesomd kies je hooguit 6 doelgroepen uit waarvan jij denkt dat ze interessant zijn voor je bedrijf. Kies uit deze 6 doelgroepen er één uit met behulp van de volgende vragen:

  • Krijg je energie van de doelgroep (funfactor)?
  • Heeft de doelgroep een groot omzetpotentieel?
  • Heb je affiniteit met de doelgroep?
  • Heeft de doelgroep een grote omvang?
  • Is je doelgroep bereid te investeren in je oplossing?

Op basis van de antwoorden van deze vragen kun je een keuze maken voor 1 doelgroep.

 

5. Maak een persona van je doelgroep

Als je een keuze hebt gemaakt voor je doelgroep is het verstandig om een persona van je doelgroep te maken. In een persona ga je een beschrijving maken van je doelgroep: Van haar thuissituatie, van haar werkende leven, van haar problemen, haar verlangens, etc. De bedoeling is dat je een beeld krijgt van je doelgroep. Je leeft je in, waardoor je haar beter kunt helpen.

 

Aan de slag met je eigen doelgroep

Ga aan de slag met het bepalen van je eigen doelgroep. Door het te doen, zorg je ervoor dat je verder komt en je bedrijf laat groeien! Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van je doelgroep en de groei van je bedrijf? Plan een gratis groeisessie en we bespreken welke doelgroep(en) voor jou interessant zijn en welke stappen jij moet zetten om te groeien. De gratis groeisessie is vrijblijvend en verplicht je tot niets!

 

Commentaar

Reacties