Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

5 tips: haal het maximale uit sociale media

5-tips-haal-het-maximale-uit-je-social-mediaVeel ondernemers hebben een soort podiumangst voor sociale media. Enerzijds heeft dat te maken met het definitieve karakter van internet: als je een Tweet hebt verstuurd, staat het voor altijd op de interwebs. Anderzijds heeft het te maken met de toewijding die elke relatie vraagt. Toch kan het je veel opleveren, want jouw potentiële klanten zitten ook op sociale media. Als je interessante content deelt en zinnige antwoord geeft op hun vragen, kunnen ze besluiten dat jij de partner bent die ze zoeken.

 

Maar hoe haal je het maximale uit sociale media? Vijf tips:

 

1.       Welke sociale media wil je gebruiken?

Het is niet zo dat je iets met sociale media ‘moet’. Het kan namelijk zo zijn dat jouw klanten weinig doen met Facebook of Twitter. Die kans is echter heel klein, zeker als je bedenkt dat er honderden sociale kanalen zijn. Je hebt de standaard sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, maar ook:

  • Pinterest (afbeeldingen)
  • Instagram (fotografie)
  • Vine (korte video’s)
  • Periscope (live video)
  • Tumblr (blogwebsite)
  • Communities (gespecialiseerde online gemeenschappen)
  • We heart it (afbeeldingen)
  • Flickr (fotografie)
  • Flipboard (artikelen delen)

Doe dus onderzoek onder je huidige klanten om te bepalen welke sociale media worden gebruikt. Het kan zijn dat ze bijvoorbeeld vooral gebruik maken van een specialistische community. Dan kan het lucratief zijn om daar ook een account te openen en te reageren op de berichten (threads) die daar worden gedeeld. Maak vervolgens een top drie en neem de volgende stap:

 

2.       Begin klein, denk groot

Uiteindelijk wil je via meerdere kanalen je klanten kunnen bedienen, maar begin met één extra kanaal. Je hebt natuurlijk als basis je website. Hierop publiceer je blogs en deel je klantcases. Vervolgens begin je met één sociaal kanaal. Zo houd je het behapbaar en overzichtelijk. Je hebt een top drie gemaakt bij de vorige stap, dus weet je welk kanaal je als eerst moet oppakken.

Hoewel het eenvoudig is om bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter aan elkaar te koppelen, moet je goed nadenken of je hier voldoende content voor hebt en genoeg tijd hebt om te reageren. Je kunt namelijk via beide kanalen reacties krijgen waar je op moet reageren (als je het goed wilt doen). Dus pak er eerst één kanaal uit, bekijk hoe het gaat en op het moment dat je weet hoe je moet reageren, wanneer je je meeste reacties kan verwachten en welk succes je boekt, kun je een tweede daaraan toevoegen.

 

3.       Vind je eigen stem

Vind je eigen stem om herkenbaar te zijn en aan te sluiten op de klantbehoefte. Bedien je zakelijke klanten en is het contact formeel? Houd het dan op social media ook bij ‘u’. Als je daarentegen vooral een jongere doelgroep bedient, is het misschien logischer dat je ze aanspreekt met ‘je’. Ook in het type content dat je deelt, je schrijfstijl en reactiestijl hangt af van je eigen persoonlijkheid en de klantbehoefte. Probeer het uit en kijk wat het meest prettig voelt en het meeste succes heeft.

 

“Zelf zoeken we ook regelmatig naar interessante content, dus waarom zouden jouw klanten dat niet doen?

 

4.       Wees consistent

Wees niet alleen consistent in de stijl die je gebruikt of de sociale netwerken waar je aanwezig bent, maar post ook regelmatig. Reageren op anderen is natuurlijk afhankelijk van de aangeboden content en de aantrekkelijkheid om daarop te reageren. Daar staat tegenover dat je je eigen blogs en gevonden content van anderen op gezette tijden kan delen. Maak een planning, zodat je eenvoudig weet wanneer je wat kunt delen.

 

5.       Reageer altijd

Niets zo ergerlijk als een bedrijf dat niet reageert op je berichten. Dat geldt niet alleen voor e-mail, maar ook voor sociale media. Als je een aanbeveling krijgt via LinkedIn: bedank diegene dan direct. Als iemand een vraag stelt naar aanleiding van een blog, beantwoord ‘m het liefst nog die week. Wil iemand meer weten over je bedrijf, vraag hem dan om contact op te nemen, zodat je uitgebreider kan praten.

Uiteraard moet je eerst kijken of het zinvol is om te reageren: als iemand ronduit grof of beledigend is, dan hoef je niet te reageren. Als een reageerder niet binnen jouw doelgroep past, dan is dat oké, maar laat het hem wel even weten. Hij kan namelijk weer iemand kennen die wel binnen jouw doelgroep past en jou aanbevelen op basis van jouw vriendelijke reactie op zijn bericht.

 

Natuurlijk moet je even over die drempel heen, maar sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons bestaan. Zelf zoeken we ook regelmatig naar interessante content, dus waarom zouden jouw klanten dat niet doen? Door deze simpele stappen te volgen, haal je het maximale uit sociale media. En bedenk: houd het in eerste instantie klein, maar houd het grotere plaatje in je achterhoofd. Zo kun je snel onderzoeken hoe succesvol sociale media zijn en waar jouw kansen liggen.

Commentaar

Reacties