Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

In 6 stappen je unieke marketingmodel ontwikkelen

in-6-stappen-je-unieke-marketingmodel-ontwikkelen

Als ondernemer moet je aan marketing doen. Voor veel ondernemers is dit een ‘noodzakelijk kwaad’. Vaak hoor ik dat ondernemers dan naar andere succesvolle ondernemers kijken en proberen dit te kopiëren. Van mensen met verstand van marketing leer je trucjes die je kunt uitvoeren om meer omzet te genereren.

In mijn ogen is dit niet de manier. Wat je in dit soort gevallen vaak merkt is dat ondernemers niet op hun plaats zitten met dit soort marketing. Ze moeten activiteiten doen die niet bij ze passen en veel trucjes of marketinginspanningen zorgen niet voor het gewenste resultaat, zeker niet op de lange termijn.

Met je unieke marketingmodel dat bij jou, je bedrijf en je klant past ontwikkel je een model waarmee jij succesvol wordt! Elk marketingmodel is uniek, omdat ieder bedrijf ook uniek is. Je unieke marketingmodel ontwikkelen je in 6 stappen:

  1. Stel je doelen goed vast
  2. Bepaal welke doelgroep het beste bij je past!
  3. Bepaal je waardepropositie en productenmix
  4. Bouw je klantreis op en kijk naar de kanalen die bij jou en je klant passen
  5. Bepaal je tactiek en maak een businessplanning!
  6. Evalueer en schaaf bij

 

1. Stel je doelen goed vast!

De eerste stap die je zet in je eigen marketingmodel is het vaststellen van je doelen. Wanneer je niet weet wat je wilt bereiken, weet je ook niet wat je moet inzetten om je doelen te bereiken. Bedenk dus goed wat je wilt bereiken met je marketingmodel. Door het beantwoorden van de volgende vragen stel je je doelen vast:

  • Hoeveel omzet wil je genereren?
  • Wat is je gemiddelde prijs per opdracht/ product?
  • Hoeveel opdrachten moet je dan werven? (gewenste omzet/ prijs per opdracht)
  • Hoeveel opdrachten/ producten verkoop je aan één klant?
  • Hoeveel klanten moet je werven? (aantal opdrachten/ aantal opdrachten per klant)

Als voorbeeld nemen we Koos. Koos is inmiddels drie jaar bezig met zijn kindercoachpraktijk. Hij wil 50.000 euro aan omzet genereren. Gemiddeld kost een coachtraject €750,-. Koos moet daarom op jaarbasis 67 opdrachten werven (50.000 euro/ 750 euro). Per klant heeft Koos één opdracht, waardoor hij elk jaar 67 klanten moet werven.

Door deze vragen te beantwoorden geef je jezelf inzicht in waar je naar toe werkt met je marketingmodel.

 

2. Bepaal welke doelgroep het beste bij je past

doelgroep

In de tweede stap focus je op je klantengroep. Want welke klantengroep past het beste bij jou en je bedrijf?

Welke doelgroep sluit aan op je identiteit?

En welke doelgroep heeft het grootste omzetpotentieel?

Door deze vragen te beantwoorden kies je de doelgroep die het beste bij jou past.

Vervolgens ga je dieper in op je doelgroep door een karakter te maken. Je karakteriseert je doelgroep, zodat je nog meer in kunt leven in je klant. Hierdoor krijg je meer gevoel bij je doelgroep en zorg je ervoor dat je beter kunt inspelen op de behoeften en pijnen van de klant. Belangrijke vragen die je jezelf moet stellen om je (minimale) karakter te ontwikkelen is:

  • Wat zijn de voornaamste pijnen die de klant heeft?
  • Welke verlangens/ behoeften heeft de klant?
  • Waar is de klant te vinden?
  • Hoe gaat de klant op zoek naar een oplossing?
  • Misschien nog meer vragen?

Met een heldere doelgroep kun je aan de slag om je eigen unieke propositie te bepalen.

 

3. Bepaal je waardepropositie en productenmix

De waardepropositie is de waarde die jij levert aan je klanten. Het klinkt heel simpel, maar vaak redeneren we als ondernemers vanuit onze producten/ diensten en niet vanuit waarde. En dat is toch de eerste stap die je moet zetten: Denken vanuit de waarde die je kunt toevoegen. Het is belangrijk dat je antwoord kunt geven op de volgende vragen:

 

Wat levert jouw oplossing onderaan de streep op voor de klanten?

Welke waarde voeg je toe aan het leven van de klant?

 

Met de waarde los je de pijnen van je klant op, of vervul je verlangens van je klant. Belangrijk is dat je hierbij nadenkt vanuit de klant en niet vanuit jouw bedrijf. Wanneer je de waarde helder hebt kijk je pas met welke producten/diensten je dit gaat oplossen. Ik noem dit je productenmix. In veel gevallen is het namelijk dat je niet met één product/ dienst die waarde kunt leveren die jouw klant nodig heeft. Daarvoor heb je een mix aan producten nodig (wat uiteraard ook diensten kunnen zijn).

Het kan dus ook zijn dat je producten hebt die niet alleen van jezelf zijn, maar waarin je samenwerkt met collega’s die jouw specialisme aanvullen. Alles hangt af van welke waarde jij kunt leveren aan je klanten. In de mail die ieder klantmagneetlid donderdag ontvangt staat een voorbeeld van de waardepropositie + productenmix van een ondernemer.

 

4. Bouw je klantreis op en kijk naar de kanalen die bij jou en je klant passen

klantreis-infographic3

De waarde heeft invloed op de boodschap die je verkondigt aan je klanten. En met het uitvoeren is het belangrijk dat je jouw boodschap helder verkondigt. Om de marketing in kaart te brengen ga je een klantreis bouwen. Een klantreis zijn de verschillende stappen die van een onbekende een klant moet maken. Over het algemeen onderscheid ik 6 fases:

  1. De kennismakingsfase is de fase waarin een klant voor het eerst van jou en je bedrijf hoort. Via welke kanalen hoort de klant van jou en je boodschap?
  2. In de oriëntatiefase gaan ze vervolgens op zoek naar een zekere vorm van zekerheid dat je te ‘vertrouwen’ bent. Vaak zie je dat in deze fase gebruik wordt gemaakt van referenties, blogs op de website en navraag bij relaties. Op die manier kunnen ze jou vergelijken met andere aanbieders.
  3. Vanaf de ervaringsfase wil je de drempel voor je klanten verlagen om contact met je op te nemen. In veel gevallen zetten ondernemers hiervoor een gratis weggever in. Dit is een gratis product die inspeelt op de pijnen/ verlangens van de klant. Deze gratis weggever zorgt voor veel aantrekkingskracht op je klant.
  4. Wanneer de klant jouw waarde ervaren heeft is het tijd om de order binnen te halen. Om een order te mogen afsluiten heb je vertrouwen nodig van je klanten. In de vertrouwensfase ga je daarom kijken hoe je het vertrouwen van je klant kunt winnen. 
  5. In de orderfase ga je het hele traject vormgeven vanaf het moment dat je de order hebt binnengehaald. Welke contactmomenten heb je met de klant? En welke stappen zet je om de waarde te leveren zoals je dat hebt aangegeven.
  6. In de klantfase geef je als laatste aan hoe je na de aankoop met je klanten blijft communiceren én hoe je zorgt dat je de klantbeleving van je klant op een hoog niveau houdt.

Belangrijk bij het ontwikkelen van je klantreis is dat je in iedere fase gaat bekijken welke kanalen je inzet. Deze kanalen moeten bij je klant en bij jou passen. Vervolgens kijk je welke boodschap je per fase en per kanaal in gaat zetten. Het ene kanaal heeft namelijk een heel andere toon nodig dan het andere.

 

5. Bepaal je tactiek en maak een planning!

Je hebt nu een marketingstrategie gemaakt! Je hebt richting gegeven aan de marketing van je bedrijf. Wat je vervolgens gaat doen is een tactiek bepalen om je marketing uit te kunnen voeren. Daardoor ga je per kanaal die je gaat inzetten kijken welke tactiek je gaat gebruiken om succes te hebben met het kanaal.

Stel je hebt ervoor gekozen om te werken met blogs, om die vervolgens via Facebook bij je klant onder de aandacht te krijgen. Dan ga je nadenken over een content-tactiek: Welke content zet ik? Met welke content trek ik de juiste klanten aan? Wat is de juiste trigger voor mijn klanten?

Daarna ga je nadenken hoe je op Facebook zo interessant wordt voor je klant, dat ze jou graag willen volgen. Waar zijn zij op Facebook naar op zoek dat jij kan geven?

Door op deze manier bij ieder kanaal na te denken over de tactiek die je gebruikt krijg je een gedegen marketingmodel. Op basis van deze tactiek kun je een lijst maken met activiteiten die je moet uitvoeren om ook daadwerkelijk je bedrijf in de markt te zetten. Deze activiteiten som je vervolgens op en zet je weg in je agenda: Je hebt nu een planning gemaakt. Probeer deze activiteiten wel structureel in je agenda te zetten! Dan wordt het een automatisme!

 

6. Evalueer en schaaf bij

Geen model of plan is een 1 op 1 kopie van de praktijk. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Het is daarom erg belangrijk om je activiteiten uit te gaan voeren en op vaste momenten te evalueren. Je gaat kijken hoe je marketingmodel loopt, wat eruit komt en waar eventuele verbeteringen zitten. Op deze manier ben je continu bezig met het bijschaven van je eigen marketingmodel. Op lange termijn zorgt dit voor veel succes, omdat je een marketingmodel hebt dat voor je werkt, in plaats van dat jij voor het model werkt.

 

Jouw eigen marketingmodel!

Mijn advies: Ga aan de slag met het ontwikkelen van je eigen marketingmodel! Juist wanneer je aan de slag gaat met je eigen marketingmodel kom je erachter waar je nog op vastloopt. Vastlopen is helemaal niet erg, daar kun je namelijk hulp bij krijgen! Check als klantmagneetlid de oefeningen bij deze blog in je mailbox! Wil je 1 op 1 advies krijgen over je eigen marketingmodel? Plan dan een gratis groeisessie en we gaan samen je eigen marketingmodel bespreken!

Commentaar

Reacties