Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

6 tips om de juiste prijs te bepalen

Veel ondernemers die ik spreek geven aan de ze het lastig vinden om hun prijs te bepalen. Hoe is dit bij jou? Je prijs bepalen kan ook een moeilijk karwei zijn, maar gelukkig zijn er genoeg uitgangspunten waar je jezelf aan vast kunt houden. In deze blog krijg je 6 tips om je prijs te bepalen.

 

1. Marktonderzoek

Begin als eerste bij collega’s in jouw markt te kijken wat voor prijzen zij rekenen. Je kunt namelijk een prijs hanteren die ver boven die van je collega’s zit, maar daarmee ga je geen succes behalen. Maar het andere uiterste werkt ook niet: Wanneer je ver onder de prijs van je collega’s gaat zitten. Ten eerste is dat je veel werk moet verrichten om een goede omzet te draaien, ten tweede word je door een te lage prijs gezien als beunhaas, dat wil je uiteraard voorkomen. Door marktonderzoek ga je op zoek naar de range wat logisch is in jouw branche.

 

2. Bereken het aantal uren dat je kwijt bent

Om je prijs te bepalen is het goed om te weten hoeveel tijd je kwijt bent met een opdracht. Bereken het aantal uren dat je eraan kwijt bent en vermenigvuldig dat keer de uurprijs die je rekent. Op die manier krijg je een goed overzicht van de prijs die het beste bij jou past.

Stel jij verzorgt en assessment voor een bedrijf. Je koopt daarbij de techniek van de assessment in voor € 100,-. Voor het assessment moet jij je 2 uur voorbereiden, het assessment afleggen kost je 1 uur en het opmaken van de rapportage kost je nog eens 3 uur. Daarna volgt een gesprek waarin je de uitslag bespreekt die 1 uur duurt. Het totaal aantal uren dat je kwijt bent is 7 uur die je vermenigvuldigt met 85 euro (uurprijs), wat een totaal geeft van 595 euro. Reken hier bovenop de 100 euro voor de techniek van je assessment en je prijs van het assessment is 695 euro.

 

3. Denk vanuit de waarde van de klant

Het gaat niet alleen om de kosten of de uren die je maakt. Het is ook goed om vanuit je klant te gaan denken. Het draait niet alleen om je product/dienst, het draait vooral om de waarde die het oplevert. Daarom is het verstandig om na te denken over de waarde die jij de klant oplevert met je diensten en daar je prijs op aan te passen.

Neem als voorbeeld dat je bedrijven helpt om van hun ziekteverzuim af te komen. Stel dat het gemiddeld 3.000 euro per maand kost om een zieke werknemer te betalen die niet werkt. Als jij bedrijven helpt om het ziekteverzuim met 3 maanden te verminderen levert dat het bedrijf 9.000 euro op. Als je dan een verdienmodel hebt dat je 20 % van het bedrag krijgt dat jij het bedrijf oplevert, dan levert jou dat dus 1.800 euro op.

 

4. Wat kan je klant betalen?

Iedere klantengroep is anders en ook het bestedingsbudget van klanten is anders. Het is goed om na te denken wat jou klant kan én wil betalen. Wanneer jij je bijvoorbeeld op startende ondernemers richt weet je dat hun budget minder is dan wanneer je je richt op MKB bedrijven. Als je klant minder te besteden heeft, pas je ook je waardepropositie daarop aan!

Een ander voorbeeld is bij fotografie: Klanten willen meer besteden aan fotografie voor hun bruiloft, dan wanneer ze een fotograaf nodig hebben bij een huisfeestje. De hoeveelheid tijd dat je er aan besteed is wellicht hetzelfde, de opbrengst is anders!

 

5. Kijk naar het juiste verdienmodel

Naast dat je kijkt naar de hoogte van het bedrag is het ook verstandig om te kijken naar je verdienmodel. De manier waarop jij geld gaat genereren kan positief en negatief bijdragen aan de groei van je bedrijf. Verschillende klanten hebben een andere behoefte qua verdienmodellen. Om het voorbeeld van de startende ondernemer uit tip 4 nog eens aan te halen: Startende ondernemers hebben geen budget om in één keer een grote uitgave te doen, maar kunnen vaak wel een kleiner bedrag per maand betalen. Een abonnementsmodel is wat dat betreft een goede optie voor deze doelgroep.

 

6. Exclusief of massa?

De laatste tip is om na te denken of jij jouw product/dienst aanbiedt voor een massamarkt of dat het juist exclusief is. Het bepaalt voor een groot gedeelte namelijk welke prijsstrategie je gaat hanteren. Wanneer je een product aanbiedt voor de massamarkt, zal je een toegankelijke prijs rekenen zodat zoveel mogelijk mensen het gaan afnemen. Je neemt genoegen met minder marge en verdient op het aantal verkopen.

Wanneer je een product hebt die exclusief is dan zal je prijs hoger zijn, je krijgt meer marge per product, maar je verkoopt er minder. Hierin treed de wet van schaarste op: Wanneer er weinig zijn willen meer mensen het hebben.

 

Wat is jouw prijs?

Welke prijs reken jij? En wat is voor jou belangrijk om je prijs te bepalen? Per ondernemer is de prijsstrategie anders. Vind je het lastig om je prijs te bepalen en wil je graag tips en tricks ontvangen voor jouw specifieke situatie? Plan een gratis groeisessie en we bespreken jouw prijsbepaling! ­­

Commentaar

Reacties