Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

In 7 stappen meer klanten werven

7-stappen-om-klanten-te-werven

Een van de belangrijkste pijlers voor ondernemer om te groeien is om meer klanten te werven voor hun bedrijf. Vaak krijg ik de vraag van ondernemers: ‘Waar moet ik beginnen?’. In deze blog lees je 7 stappen om meer klanten te werven:

  1. Stel je doelen!
  2. Kies de doelgroep waar jij wilt groeien
  3. Speel in op de pijn/ verlangens en creëer waarde met je productenmix
  4. Bedenk hoe je klant op zoek gaat én waar ze te vinden zijn
  5. Bouw aan je klantreis
  6. Maak een planning en ga ervoor!
  7. Evalueer, leer en ontwikkel door!

 

Stap 1: Stel je doelen!

Nieuwe klanten werven begint met het stellen van doelen: Hoeveel nieuwe klanten wil je werven? Een heel simpele vraag, maar een stap die door veel ondernemers vaak vergeten wordt.

 

Stap 2: Kies de doelgroep waar jij wilt groeien!

doelgroep

Als je weet hoeveel nieuwe klanten je nodig hebt, is de volgende stap om te bedenken binnen welke doelgroep jij wilt groeien. Wil je een nieuwe doelgroep aanboren, of wil je een bestaande doelgroep uitbouwen? Welke doelgroep past het best bij jou en zou een langdurige relatie met je aan willen gaan? Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen.

Denk vervolgens na over de pijnen en verlangens die de doelgroep heeft. Waar lopen ze tegen aan? Omschrijf je klantengroep eens in een karakter, een soort karakterschets van je klant. In deze karakterschets omschrijf je alles wat je van je klant wilt weten, zodat je een goed beeld hebt van je klant. Met deze schets kun je je beter inleven in je klant.

 

Stap 3: Speel in op de pijnen/ verlangens en creëer waarde met je productenmix

Wanneer je de pijnen en verlangens van die ene doelgroep helder hebt is het tijd om waarde te creëren voor deze klantengroep. Let op! Want de waarde verschilt per doelgroep! Hoe los je de pijnen van je klanten op (wat zijn de pijnstillers?) of hoe vervul je de verlangens van je klanten?

Op die manier kun je kijken wat je oplossing voor je klant oplevert onderaan de streep. Deze waarde is erg belangrijk, dat is namelijk de propositie waarmee je de markt in gaat richting je klantengroep.

Wanneer je waardepropositie helder is ga je kijken welke productenmix daar het beste bij past. Vaak zie je dat je de waarde niet kunt leveren door het inzetten van één product/ dienst. Vaak maak je een mix tussen verschillende producten/ diensten om de waarde te leveren die de klant nodig heeft. Het is dus nodig om vanuit de klant te redeneren en niet vanuit je bedrijf! Deze productenmix zet je in om je waarde te creëren!

 

 

Stap 4: Bedenk hoe je klant op zoek gaat én waar ze te vinden zijn

Een belangrijke stap is om te bedenken hoe je klant op zoek gaat naar een oplossing. Want de manier waarop jouw klant op zoek gaat is belangrijk voor de manier waarop jij hem/ haar gaat interesseren. Vervolgens ga je na waar je klant te vinden is. Op deze plekken kun jij je klant tegen komen en met hen spreken over je meerwaarde.

 

Stap 5: Bouw aan je klantreis

klantreis-infographic3

De vijfde stap is om een klantreis te bouwen. In de klantreis beschrijf je de stappen die een onbekende moet zetten om een klant te worden. Je gaat kijken hoe jij klanten aan kunt trekken. Goede input voor je klantreis zijn de antwoorden uit de vierde stap. In de klantreis onderscheiden we 6 fases:

  1. Kennismakingsfase
  2. Oriëntatiefase
  3. Ervaringsfase
  4. Vertrouwensfase
  5. Orderfase
  6. Klantfase

Meer over de klantreis kun je leze op de blog ‘Trek klanten aan door het optimaliseren van je klantreis’. Bij iedere fase ga je vervolgens nadenken hoe je de kanalen in gaat zetten. Je maakt een tactisch plan voor het inzetten van de kanalen. Stel je kiest ervoor om sociale media in te zetten. Dan ga je nadenken hoe je deze media in gaat zetten voor de fase, wat voor berichten je gaat posten om je klanten te bereiken en hoe vaak je gaat posten om het juiste bereik te krijgen.

 

Stap 6: Maak een planning en ga ervoor!

planning

Wanneer je per fase een tactisch plan hebt gemaakt, kun je kijken welke activiteiten je uit moet voeren om aan de slag te gaan. Het belangrijkste is dat je ook echt aan de slag gaat met het werven van klanten. Maak een planning waarin je deze activiteiten opneemt en ga ervoor! Laat je klanten jouw verhaal horen en ga met ze in gesprek over je meerwaarde!

 

Stap 7: Evalueer, leer en ontwikkel door!

Als laatste ga je de activiteiten die je uitvoert evalueren. Juist door continu te monitoren hoe het met het aanvraag van nieuwe klanten staat, kun je blijven leren van de activiteiten die je hebt gedaan. Je vraagt je daarmee af wat goed gaat en waar er verbetering zit. Door deze lessen kun je jouw eigen bedrijf en werfplan doorontwikkelen.

 

Jouw eigen werfplan

Ben je klaar om je eigen werfplan te maken? Komende donderdag verschijnt er in de mailbox van iedere klantmagneetlid een leidraad om je werfplan te maken. Wil je graag eens samen met mij jouw werfplan bespreken, zodat je 1-op-1 advies krijgt? Plan dan je gratis groeisessie! Het verplicht je tot niets!

Commentaar

Reacties