Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

7 vragen om je identiteit te bepalen


7-vragen-om-je-identiteit-te-bepalen

Je identiteit is één van de belangrijkste onderdelen van je bedrijf. Je identiteit is namelijk het grootste concurrentiemiddel. Klanten worden aangetrokken door inspirerende bedrijven, met een aantrekkelijke identiteit.

Een (klant)magneet heeft namelijk twee kanten: Eén die aantrekt en één die afstoot. Zo wil je het ook graag met je bedrijf hebben. Je wilt dat je bedrijf de juiste klanten aantrekt, die bij jou passen. Klanten die niet bij jou passen, daar wil je geen energie in steken en afstoten. Het aantrekken en afstoten gebeurd op basis van je identiteit.

Maar hoe bepaal je jouw identiteit? Stel jezelf 7 vragen om je eigen identiteit richting te geven:

  1. Waarom ben je begonnen met je eigen bedrijf?
  2. Waar wordt je boos van als je kijkt in de markt of de maatschappij?
  3. Wat zijn je drijfveren?
  4. Wat is je visie op de markt?
  5. Wat is je unieke missie?
  6. Wat zijn je kernwaarden?
  7. De journalistenvraag!

 

1. Waarom ben je begonnen met je eigen bedrijf?

Simon Sinek, een bekende goeroe op het gebied van leiderschap, zet in zijn bestseller ‘Start with the WHY’ uiteen wat succesvolle leiders zo succesvol maakt. Hij is bekend geworden met zijn TEDtalk, waarin hij dezelfde boodschap verkondigde: Begin met het waarom! Sinek verteld hier dat succesvolle leiders niet praten over wat ze doen, of hoe ze iets doen, maar waarom ze iets doen!

En dat is precies waar de basis van iedere identiteit begint! Waarom ben jij begonnen met je bedrijf? Wat was voor jouw de belangrijkste reden om niet in loondienst te gaan, maar om voor jezelf te beginnen? En misschien nog wel belangrijker: Waarom kom jij iedere dag je bed uit om aan je eigen bedrijf te werken?

Door het beantwoorden van deze vragen kom jij tot de kern van je identiteit: Het waarom.

 

2. Waar wordt je boos van als je kijkt in de markt of de maatschappij?

boos-blij

Een goede oefening om de kern van je identiteit helder te krijgen is door te kijken waar je boos van wordt in de markt of de maatschappij. Wat frustreert je en waar vecht je voor om te veranderen?

Bij veel ondernemers zie je dat de kern afkomstig is vanuit een ‘boos-situatie’. Denk hierbij aan:

  • Ik heb een hekel aan misleidende bedrijven;
  • Ik heb een hekel aan oneerlijkheid;
  • Ik word boos dat er nog steeds chocola wordt gemaakt met inzet van slaven;
  • Ik heb een hekel aan uitbuiting.

Waar heb jij een hekel aan? Waar word jij boos van?

 

3. Wat zijn je drijfveren?

Aansluitend op vraag 2 is het goed om je drijfveren te beschrijven. Uit dat gene waar jij boos van wordt haal je vaak je drijfveren. Je drijfveren zijn de stimulans waaruit jij je bedrijf voert. Wat prikkelt jou om je bedrijf uit te bouwen?

Je drijfveren zijn een belangrijke pijler van je identiteit. Klanten die echt bij jou passen hebben namelijk dezelfde drijfveren als jij. Het is goed om te weten wat je eigen drijfveren zijn, zodat je goed een beeld kan schetsen van jouw unieke klantengroep.

 

4. Wat is jouw visie op de markt?

Met de volgende vragen komen we aan op de concretisering van je identiteit. Te beginnen met je visie op de markt. Met je visie omschrijf je jouw ambitieuze en visionaire beeld van je markt en wat jij wilt zijn in je markt. Je inspireert potentiële klanten met jouw zienswijze op de markt en de wereld. Je neemt hen mee in jouw toekomstbeeld.

In je visie ga je in op wat jij vindt dat moet veranderen in de markt én hoe jij vindt dat het dan wel zou moeten. Vervolgens geef je aan welke rol jouw bedrijf daar in speelt.

 

5. Wat is jouw missie?

Je missie is jouw unieke manier om de visie te bewerkstelligen. Je missie is het bestaansrecht van je bedrijf. Hierin beschrijf je helder hoe je jouw visie gaat realiseren met je unieke kracht. Kortom: Je missie is jouw aanpak om daar te komen waar je wilt komen.

In je missie ga je kijken naar wat je wilt veranderen in de markt en hoe je dat gaat veranderen. Hoe ga je dat bewerkstelligen? Omschrijf daarbij jouw unieke manier hoe je dat uitvoert. Welke belofte maak jij aan je klanten?

 

6. Wat zijn je kernwaarden?

De kernwaarden zijn de grondbeginselen van je bedrijf. Het woord zegt het al: Het zijn de waarden die de kern van je bedrijf samenvatten. De kernwaarden bepalen de authenticiteit en karakter van je bedrijf. Het belangrijkste aan je kernwaarden is dat ze bij jou passen én dat ze in alles wat je doet terugkomen. Je kernwaarden sluiten aan bij de kernwaarden van je unieke klantengroep en dat zorgt voor de aantrekkingskracht van je bedrijf.

Kernwaarden zijn dus niet zo maar een paar losse woorden, het is echt de kern van je bedrijf.

 

7. De journalistenvraag

De laatste vraag is vaak de beste vraag om voor jezelf je eigen beeld nog concreter te maken. Waarschijnlijk moet je een aantal keer je hersenen laten kraken, maar het is één van de beste oefeningen om jezelf een heldere identiteit te geven. De journalisten vraag luidt:

Stel, je wordt over 2 jaar gebeld door een landelijk bekende journalist, omdat ze jou willen hebben voor een interview in de krant. Waarom zou de journalist jou bellen (waarom ben jij zo interessant?) en waarover wil ze je interviewen?

 

Ga aan de slag met je identiteit!

Deze zeven vragen geven jou een goed beeld over de identiteit van je bedrijf. Het is erg goed om ermee aan de slag te gaan, zodat je zelf ook weet waar eventuele struikelpunten voor jezelf liggen. Om je te helpen bij het ontwikkelen van je identiteit krijg je als klantmagneetlid gratis oefeningen in je mailbox. Iedere week ontvang je over verschillende onderwerpen oefeningen waarmee jij je bedrijf kunt ontwikkelen.

Wil je 1-op-1 advies over het concretiseren van je identiteit? Plan een gratis groeisessie en ik help je om te groeien met je bedrijf!

Commentaar

Reacties