Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Aandacht trekken van klanten: Hoe het niet moet!

Afbeelding gemaakt door http://nl.freepik.com

Als ondernemer wil je graag de aandacht trekken van je klanten. Sommige marketeers beweren zelfs dat slechte reclame ook reclame is. Wat mij betreft is dit absoluut niet waar, of je moet graag als slecht gezien willen worden. En toch zie je vaak dat ondernemers op een verkeerde wijze hun aandacht proberen te trekken van hun klanten.

 

Op bezoek op station Deventer

Zo kom ik nagenoeg dagelijks op het treinstation in Deventer. Vaak stap ik er alleen over, maar soms moet ik ook in Deventer zijn. Op het station in Deventer is een ijssalon gevestigd. Toen ik daar eenmaal langsliep keek ik even eigenaardig naar binnen. Waarom?

De eigenaar van de ijssalon had een discolamp boven zijn deur gehangen. Wanneer je op een paar meter langs de ijssalon liep, trok je aandacht naar het discolicht. Wat de discolamp met de ijssalon te maken heeft is mij nog steeds onduidelijk. Waarschijnlijk om de aandacht van voorbijgangers (veel studenten die naar school lopen)te trekken. Op het moment dat je naar binnen keek scheen deze lamp in je gezicht, niet echt een vriendelijke binnenkomer. Is deze aandacht goede aandacht? Ik zeg van niet.

 

“Dat zie ik bij meerdere bedrijven misgaan: Ze hebben een mooie identiteit en de potentie om een goed bedrijf te zijn, maar het gaat mis in de strategie en uitvoering.”

 

Waar sta je voor?

Toen ik kritisch om mij heen keek zag ik dat er genoeg uithangborden stonden van deze ‘ijssalon’. Naast ijs verkocht deze salon ook koffie, broodjes, chocola, taart, pasta, Italiaanse producten ,etc. Op de uithangborden stonden zoveel boodschappen dat ik er niet wijs uit kon worden waarom ik bij dit bedrijf moest zijn.

In mijn ogen gaat het erom dat je in alles – in je volledige identiteit – laat zien waar je voor staat. De ijssalon in Zwolle doet het wat dat betreft erg goed! Deze ijssalon in Deventer heeft de potentie een erg mooi bedrijf te zijn. Ze werken met cliënten uit de zorg- en welzijnsector en helpen deze mensen aan werkervaring. Alleen de boodschap en de manier van aandacht trekken past daar totaal niet bij.

 

Aandacht trekken door mensen te interesseren

Eigenlijk niemand weet precies wat voor bedrijf deze ijssalon eigenlijk is. Dat is erg jammer, omdat het in potentie een erg mooi bedrijf met een goed verhaal is. Dat zie ik bij meerdere bedrijven misgaan: Ze hebben een mooie identiteit en de potentie om een goed bedrijf te zijn, maar het gaat mis in de strategie en uitvoering.

Als ondernemer is het essentieel je identiteit helder te hebben en dit verder uit te werken binnen je hele bedrijf. Zorg ervoor dat je precies weet waar je voor staat en wat jouw boodschap is! Op basis daarvan ga je kijken hoe je jouw identiteit en je waardepropositie aan de man gaat brengen. Het gaat er dan niet om dat je mensen gaat storen, maar juist dat je mensen gaat interesseren in je waarde en identiteit! Dat zorgt ervoor dat je klanten aantrekt. En daar heb je geen discolicht voor nodig!

 

Hoe bereik je de klant dan wel?

De vraag die openstaat is: Als het zo niet moet, hoe dan wel? In mijn ogen begint het met het kennen van je klant. Jij moet weten waar je klant aanwezig is en hoe zij bereikt willen worden. Voor meer tips om je klanten te bereiken lees je de 5 tips om je klant écht te bereiken.

Commentaar

Reacties