Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Ad blockers laten het grote probleem van websites zien!

ad-blockers-laten-het-grote-probleem-van-websites-zienVan de week kwamen de adblockers in het nieuws, omdat steeds meer websites ermee worstelen. De Persgroep nam daarin het voortouw, die hint om rechtszaken tegen deze adblockers. Toen ik dit hoorde leek mij dit de omgekeerde wereld. Adblockers voorzien mensen blijkbaar in een enorme behoefte, omdat we het zat zijn om continue gestoord te worden met advertenties. Websites staan teveel stil, omdat het grootste verdienmodel nog steeds advertentie-inkomsten zijn. En hun bezoekers (hun belangrijkste stakeholder) vindt die advertenties juist verschrikkelijk!

 

Outbound-marketing!

Advertenties op websites behoren duidelijk toe tot de categorie ‘outbound-marketing’. Dit is een vorm van marketing die erop gericht is zoveel mogelijk de consument te storen in hun dagelijkse bezigheden met hun boodschap. Deze boodschap komt er in veel gevallen op neer dat de adverteerder wil dat jij bij hen koopt. Veel klanten zijn hier niet van gediend en willen liever deze advertenties niet zien. Het is niet zo gek dat veel mensen ook tijdens reclameblokken op de televisie wegzappen en dat reclamevrije diensten als NL Ziet, Netflix en Videoland erg in opkomst zijn. Outbound marketing is uit en de televisie diensten hebben hier al op ingespeeld.

 

Het probleem van websites

Als we ons focussen op websites blijkt dat veel websites nog teveel drijven op advertentie-inkomsten. Een verdienmodel die niet lang meer stand kan houden. Eigenaren van bedrijven die veel aan online doen moeten hun strategisch model volledig omgooien en meer vanuit waarde gaan denken. De inkomstenbronnen van deze websites moeten drastisch veranderen, maar hoe?

De televisiewereld heeft er op ingesprongen door te werken met exclusieve content waartoe je toegang hebt bij het afsluiten van een abonnement. Misschien ook de toekomst van websites?

 

Interesseren in plaats van storen

En dan hebben we nog de adverteerders. Jarenlang heeft het in marketingland gewerkt: Een groot advertentiebudget vrij maken en je doelgroep storen met je reclameboodschap.. Alleen is alles nu veranderd, consumenten geloven niet zomaar alles meer wat ze in reclameboodschappen lezen of zien. Ze zijn zelfs wantrouwend geworden. En daar zijn ook alle marketeers evident aan. Ze roepen meer dan ze daadwerkelijk kunnen waarmaken. Ik hoef alleen maar het voorbeeld te geven van de tandarts met zijn ‘Colgate glimlach’ en iedereen weet waar ik het over heb.

 

‘Outbound-marketing’ staat voor het storen van consumenten met je reclameboodschap, waar niemand op zit te wachten. Het is vooral één-richtingsverkeer. Inbound marketing staat voor het interesseren van je consumenten, door ze te inspireren met je verhaal. Het is een tweerichtingsverkeer, je gaat de interactie aan met je klanten. Je helpt ze met nuttige informatie op het moment dat zij het nodig hebben. Bedrijven moeten terug naar de basis, de identiteit moet helder zijn. En zij moeten ervoor zorgen dat die identiteit gedeeld wordt op een natuurlijke manier. Waar ‘Inbound-marketing’ voornamelijk uit de online marketing wereld komt, is het ook een vorm die wat mij betreft in de offline wereld past.

Met het bericht van afgelopen week dat adblockers voor inkomstenderving zorgt, vind ik het een korte termijngedachte. Websites zijn een slag vergeten en moeten naar een waarde creërend businessmodel werken!

Commentaar

Reacties