Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Bestaat er zoiets als concurrentie?

bestaat-er-zoiets-als-concurrentieVeel marketeers en ondernemers praten voortdurend over ‘concurrentiestrijd’ en ‘winnen van de concurrentie’. Er wordt mij wel eens de vraag gesteld of er zoiets als concurrentie bestaat. Uiteraard bestaan er concurrenten, er zijn immers bedrijven die hetzelfde doen als jij in dezelfde markt.

 

Wat is concurrentie?

Als je als ondernemer binnen een markt begeeft, dan concurreer je (bijna altijd) automatisch met andere spelers in de markt. Wikipedia zegt over concurrentie (of mededinging): De strijd tussen verschillende economische factoren om een aandeel in een beperkte markt. Meestal gaat het daarbij om leveranciers van gelijke of substitueerbare goederen die dingen naar dezelfde klandizie. Hieruit blijkt dat concurrentie gaat om de strijd tussen verschillende spelers op de markt, op zoek naar dezelfde klanten. Een klant heeft dan meerdere spelers waaruit zij kunnen kiezen.

 

Hoe werkt concurrentie voor zelfstandig ondernemers?

Als we het begrip concurrentie verplaatsen naar de zelfstandig ondernemers komt het in een heel ander daglicht te staan. Concurrentie is dan namelijk veel minder aan de orde, althans onder zelfstandig ondernemers onderling. Niet voor niets slagen initiatieven zoals het Ketelhuis, waar verschillende ondernemers uit de communicatiebranche samen komen, om te werken. Hier wordt niet naar de buurman gekeken als concurrent, maar als mogelijke samenwerkingspartner en als kans om te groeien.

 

Ook onder andere ondernemers zie je steeds meer overdracht van kennis ontstaan, waar we eerder probeerden alle kennis voor onszelf te houden. Vooral zelfstandig ondernemers lopen hierin voorop, zij willen zichzelf ontwikkelen en dat werkt beter wanneer je elkaar helpt en samenwerkt. De concurrentie die zij aangaan is niet onderling met de zelfstandig ondernemers, maar zij proberen de klanten van de ‘grotere spelers’ af te pakken.

 

De klant centraal

Zelf heb ik wel eens gezegd dat zoiets als concurrentie niet bestaat. Het resultaat van deze uitspraak: Gefronste wenkbrauwen. Want natuurlijk bestaat concurrentie, het is al zo oud als de weg naar Rome. Denk jij hetzelfde? Ik zal het voor je uitleggen.

 

Als we kijken naar de klanten die écht bij ons passen, waarmee wij een klik hebben, dan zijn dat vaak andere klanten dan die bij ‘de collega’s in de markt’ passen. Klanten willen namelijk ergens bij horen en jouw identiteit bepaalt of jij aantrekkelijk bent voor een klant. En de identiteit is dan ook je onderscheidende waarde. Teveel ondernemers zijn in mijn ogen namelijk eerst gericht op de concurrentie voordat ze zich richten op zichzelf. De echte kracht ligt bij jou, bij jouw identiteit. Zorg ervoor dat je die identiteit helder hebt, dat jij weet waarom je bestaat. Dat is de basis en klanten die dat waarderen gaan naar jou, klanten die dat minder waarderen zullen naar de concurrent gaan.

 

Kennis & vertrouwenseconomie

‘De nieuwe economie’ komt op ons af. En er zijn al veel benamingen aan gegeven. Van peer-to-peer economie, circulaire economie, duurzame economie tot aan kenniseconomie. Er zijn misschien wel tientallen benamingen. Ik geef er nog een naam aan: De vertrouwenseconomie. Om echt op lange termijn succesvol te zijn, om klanten echt ‘je hele leven aan je te binden’ moet je er vertrouwen zijn tussen beide partijen. En ja dat komt door de kennis die je hebt, maar nog meer het vertrouwen dat je uitstraalt. Jij moet een prettige partij zijn om mee samen te werken. Jouw identiteit is de belangrijkste basis in de nieuwe economie, omdat je daar mee ‘echt’ wordt voor je klanten. En jouw identiteit trekt klanten aan, net zoals de identiteit van je ‘concurrent’ klanten aantrekt.

 

Maar zeg nou zelf, wil jij wel klanten aantrekken die niet bij je passen? Wil jij wel je energie steken in mensen waarbij je het nooit goed kan doen? Ik denk het niet.

 

Ik denk dat doelgroepbepaling een hele nieuwe definitie gaat krijgen, net als concurrentie. Hoe denk jij hierover?

Commentaar

Reacties