Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Contentmarketing: de aanhouder wint

contentmarketing-de-aanhouder-wint-anne-van-den-bergDegene die het hardst roept, is niet per definitie de winnaar. Zeker als het marketing betreft, zijn de bedrijven met de luidruchtigste banners en opdringende praatjes de grootste stoorzenders. Daarom hebben we besloten klanten te winnen door kennis te delen, in een mooi woord contentmarketing genoemd. Eén voorbeeld is de blog. Daar vertellen we ons eigen verhaal én laten we zien dat we onze klanten begrijpen. Echter, bloggen is maar één onderdeel van contentmarketing.

Het marketingvak wordt overspoeld met mooie hypes en nieuwe afkortingen, ook wel gekscherend buzzword bingo genoemd. Contentmarketing is zo’n term waar veel marketeers, adviesbureaus en onderzoekers over praten. Dé nieuwe manier om jezelf te onderscheiden in de markt. Het lijkt mooi en dat is het ook; we doen geen holle beloften meer, geen op-de-borst-klopperij. We gaan terug naar kennisdeling. Proberen het vertrouwen bij onze klanten waar te maken en onze echte ‘ik’ te laten zien.

Geen kortdurend projectje

Zoals de meeste succesvolle tactieken en strategieën is contentmarketing geen eenmalig, kortdurend projectje. Je expertise is niet in één blog duidelijk. Misschien is je eerste blog een hit, maar je blijft daardoor nog niet hangen in het brein van de bezoeker. Daarvoor is herhaling nodig. Vergelijk het met een ijsbaan: naar mate er meer rondjes over dezelfde baan worden schaatst, worden de groeven dieper. Zo werkt het ook in de hersenen: naar mate een brein vaker met iets in aanraking komt, hoe dieper het zich in de hersenen vast zet.

Herhaling zorgt ervoor dat bezoekers van je blog, (potentiële) klanten en zelfs vakmedia je weten te vinden als ze iets willen weten over jouw vakgebied. Contentmarketing vraagt dus om een lange adem. Als eerst is het goed om te weten dat je niet alles zelf hoeft te doen. Contentmarketing bestaat, naast creatie, ook uit curatie, waarbij je kennis van andere experts inzet om je eigen verhaal duidelijker te maken. Ook kun je een community om je kennisplatform bouwen, zodat je blogposts steeds beter gedeeld worden. Deze praktijk heet cultivatie.

Maar contentmarketing begint met creatie, het ontwikkelen van je eigen content op basis waarvan prospects je kunnen gaan herkennen. Het gaat om het vergroten van jouw succes: het creëren van je eigen identiteit staat daarbij op nummer één. Als het goed is, heb je op basis van missie, visie en strategie bepaald waarom je iets doet, wat je doet en voor wie je het doet. Je weet in welk vakgebied je je wilt onderscheiden en welke kennis je wilt delen via contentmarketing.

Zoek de patronen

Oefening: begin eens met het op schrijven van alle termen en onderwerpen in jouw vakgebied. Zie je een patroon ontstaan? Of vallen bepaalde termen en onderwerpen onder één of meerdere paraplu’s? Je kunt op basis van die overkoepelende onderwerpen storylines ontwikkelen. Met andere woorden: rode draden of thema’s waaronder je de rest van de uitingen hangt. Dat zorgt namelijk voor herkenning bij de lezer én het zorgt ervoor dat je zelf focus houdt, zodat je je expertise heel gericht opbouwt.

Na het opzetten van deze thema’s is het handig om te bepalen hoe je jezelf gaat onderscheiden als expert. Bloggen is natuurlijk één, maar je kunt het nog veel verder brengen. Denk bijvoorbeeld aan presentaties tijdens Open Coffee’s of vakcongressen. Je kunt workshops geven of webinars organiseren. Ook kun je je kennis laten zien door klanten over jou te laten vertellen. Zogenoemde klantcases geven lezers inzicht in hoe jij je theoretische kennis hebt omgezet in de praktijk.

Als je hebt bepaald welke vormen van content je graag wilt creëren (ga overigens ook eens uit je comfort zone!), kun je aan de slag met je contentkalender. Daarin staat wanneer je wat publiceert of waarover je wanneer spreekt. Neem daar de tijd voor, ga er eens een dag voor zitten. Het bespaart je namelijk heel veel tijd als je in de waan van de dag zit en deadline na deadline weg werkt. Je hoeft niet meer op zoek, maar kunt gelijk al je kennis over het onderwerp op papier zetten.

Maak afspraken met jezelf

Zet je contentkalender daarna in je agenda. Het is soms lastig om voorrang te geven aan marketing, zeker als zzp’er, maar respecteer de afspraken met jezelf. Je hoeft niet elke dag en zelfs elke week een blog te schrijven, maar breng in ieder geval consistentie aan. Dan weten je lezers waar ze aan toe zijn. Het is voor jezelf ook lastiger om eronderuit te komen. Als je vijf weken hebt volgehouden, dan is het een grote teleurstelling als je je daar niet aan houdt. Houd je jezelf er wel aan? Dan kun je na een jaar trots zijn op je grote hoeveelheden blogs die je hebt gepubliceerd, bijvoorbeeld.

Trots is mooi, maar door de vakmedia, concullega’s, analisten en (potentiële) klanten gezien worden als expert in jouw vakgebied leidt tot meer bekendheid én meer conversie. Anderen weten dat ze je op je woord kunnen vertrouwen, maar uiteindelijk moet de waarde die je geeft door je kennis te delen en de waarde die je ontvangt door betaalde opdrachten in balans zijn. Het is een evenwicht die tijd nodig heeft, maar als je continu blijft bouwen aan het vertrouwen, dan wordt de kans dat de klant terugkomt steeds groter.

Commentaar

Reacties