Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Curatie: de Matroesjka van contentmarketing

De wereld bestaat uit een grote hoop prikkels en indrukken. Onze smartphones knipperen, je e-mailinbox puilt uit van de ongelezen mail, nog een vage bekende die wil je toevoegen op Facebook. Alles roept om aandacht. Het meeste is rotzooi en irrelevant. Maar als je goed zoekt, vind je parels en als je die deelt, kun je ineens van onschatbare waarde worden voor je publiek en je klanten.

curatie-de-matroesjka-van-contentmarketingDoor Anne van den Berg (@editoranne), contentmarketeer

Je kunt een filter worden tussen de klant en de boze buitenwereld (ook wel het internet genoemd). Je gaat cureren, zoals dat zo mooi heet. Het is één van de drie c’s van contentmarketing (de anderen zijn creatie en cultivatie). Als je leert cureren, kun je de klant veel tijd besparen, maar ook jezelf: je gebruikt een andere bron om unieke content te maken. Zo kun je laten zien dat je je blijft ontwikkelen én dat je kennis hebt op jouw vakgebied.

Het vinden van kwalitatieve content

Laten we het concreet maken. Stel, je bent een expert op het gebied van contentmarketing. Het is een vakgebied dat continu in ontwikkeling is en je bent benieuwd wat anderen schrijven over het onderwerp. Selecteer dan eerst een aantal bronnen die al een kwalitatieve selectie maken.

Vakbladen zijn van nature al curatoren, dus waarom niet gebruik maken van hun kennis en expertise?

Overigens is het belangrijk dat je kwalitatieve bronnen kiest. Het principe ‘garbage in, garbage out’ gaat hier op: als je alleen maar matige artikelen leest met nieuws dat eigenlijk al geen nieuws meer is, dan zal je zelf nooit ver boven deze groep uitstijgen. Als ik artikelen wil lezen op het gebied van marketing of contentmarketing in het bijzonder, dan bezoek ik bijvoorbeeld FrankWatching. Als ze een blog publiceren over contentmarketing, dan is het vaak kwaliteit.

Om nieuwsbronnen te gebruiken, kun je een Google Alert instellen. Ga naar de zoekmachine en voer de term in waar je op wilt zoeken. Kies dan het tabblad ‘Nieuws’ om de nieuwsresultaten te zien. Onderaan de pagina staat een vermelding naar ‘melding instellen’. Klik daarop om meldingen op te slaan en de instellingen aan te passen. Je kunt ook de taal instellen. Dat kan handig zijn, omdat bronnen uit de Verenigde Staten of Groot-Brittannië soms vaker en eerder over actualiteiten praten.

voorbeeld-curatie-google-1

voorbeeld-curatie-google-2

 

Curatie van content

Het echte cureren zit in het bepalen over welke actualiteit of discussie je wilt praten. Curatie is niet simpelweg het één-op-één doorzetten van content. Het gaat erom dat je je eigen inzichten of mening kan toevoegen aan het gekozen bericht. Kies dus een artikel of nieuwsbericht dat goed past bij jouw expertise en waar een duidelijke mening over hebt. Je hoeft het er natuurlijk niet altijd mee eens te zijn, wil het een geschikt artikel of nieuwsbericht zijn.

Het cureren kan op meerdere manieren plaatsvinden. Je kunt:

  1. de link delen met een korte toelichting of mening op sociale media, zoals Twitter of Facebook.
  2. een blog schrijven op basis van de input.

Als je een blog wilt schrijven, pak dan een zin of een alinea uit de geselecteerde tekst waar jij op in wilt gaan. Niet meer, want dan is het plagiaat. Ook als je de bron vermeldt, maar geen toestemming hebt gevraagd voor herplaatsing. Na de zin of alinea zet je je eigen mening uiteen: waarom ben je het hier mee eens of waarom niet? Sluit altijd af met de link naar het oorspronkelijke artikel, zodat lezers altijd weten welke bronnen je gebruikt.

Planning curatie

Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om gecureerde berichten te plannen, want actualiteit speelt een belangrijke rol in curatie. Als een onderwerp waar jij expert in bent, in het nieuws komt dan wil je gelijk kunnen reageren. Zo houd je het relevant en actueel. En je klanten weten dat je er bovenop zit en niet achterblijft. Wat je wel kunt plannen, is welke kanalen je gebruikt en of je een link alleen deelt of ook een blog schrijft.

Blogs of achtergrondartikelen daarentegen kun je beter inplannen: neem een vast moment om je bronnen te bekijken en bepaal dan welke het waard zijn om te delen en te becommentariëren. Als je een mening wilt geven op het stuk, kan het ook nog slim zijn om te reageren onder het artikel of de link naar je eigen blog te vermelden onder het artikel. Zo geef je de ander de kans om te reageren en zorg je dat je gesprek op gang brengt. Dan vergroot je vaak ook nog eens je bereik.

Als laatste tip: je kunt eens in de zoveel tijd de gecureerde stukken waar je positief over was, delen onder de kop ‘de beste artikelen over contentmarketing van deze maand’. Zo wordt het een soort Matroesjka: je begint met een stuk van iemand anders, daar geef je eigen mening op en dat deel je later weer in de top5 van die maand. Er komt misschien meer content op de wereld, maar het wordt voor jou én je klant wel een stuk overzichtelijker.

Commentaar

Reacties