Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Deeleconomie: Thuisafgehaald geeft het goede voorbeeld!

In de categorie ‘Business Model Ontrafelt‘ ontrafelen we elke week een businessmodel van een bedrijf. Deze week behandelen we het businessmodel van Thuisafgehaald. Lees hoe Thuisafgehaald een waardepropositie heeft gecreëerd die mensen bij elkaar brengt!

Uitgangspunt

Wanneer Nederlanders geen zin hadden om te koken waren ze vaak toegewezen op een snelle hap bij een fastfood restaurant, of ze moesten naar een restaurant toe. Marieke en Jan Thij kwamen per toeval op het idee om buurtbewoners voor elkaar te laten koken. Dit kwam doordat hun buurvrouw zo lekker kookte, dat zij dat graag wilden delen.

Businessmodelcanvas Thuisafgehaald

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Hoe heeft Thuisafgehaald het anders gedaan?

Thuisafgehaald is een bedrijf zonder winstoogmerk, of terwijl een stichting. Zij springen goed mee op de ontwikkelingen in deze economie: Het delen. Koks kunnen op hun website (platform) hun maaltijden aanbieden, welke afhalers (personen die niet willen koken) kunnen ophalen voor een kleine vergoeding. Via de website komen de kok en de afhalers met elkaar in verbinding.

Thuisafgehaald kreeg veel media-aandacht, doordat het initatief nieuw en innovatief is. Hierdoor kregen zij veel traffic en nieuwe afhalers en koks naar hun platform. Het platform is dan ook het belangrijkste kanaal voor dit bedrijf.

Zij bouwen een digitale relatie op met de klant, door veelvuldig nieuwsbrieven te sturen met tips, trics en nieuwe koks. Hierdoor ontstaat er een leuke relatie met zowel de koks als wel de afhalers.

Omdat ze een stichting zijn hoeft Thuisafgehaald geen winst te maken. Toch zijn de kosten (vooral het platform en de daarbij horende digitale relatie) zo hoog dat ze via verschillende wegen inkomsten genereren. Dit is door subsidies, advertenties en gesponsorde acties. Sindskort vragen zij voor iedere maaltijd een bijdrage van 10 % van de afhaler.

Het belangrijkste middel voor Thuisafgehaald is het platform waarop alles gebeurd. Het onderhoud van dit platform en de marketing om afhalers en koks bij elkaar te brengen zijn de belangrijkste activiteiten.

Koks en de adverteerders zijn de key partners die het mogelijk maken hun businessmodel te laten functioneren. Het platform is daarbij de grootste kostenpost.

Wat kan jij als ondernemer hiervan leren?

Thuisafgehaald laat zien dat je door te delen een mooi businessmodel kunt creëren die ook nog eens maatschappelijk verantwoord is. Om dit te gebruiken voor je eigen businessmodel kun je jezelf drie wat-als vragen stellen:

  1. Wat als wij onze waardepropositie gaan delen?
  2. Wat als wij delen onze waardepropositie wordt?
  3. Wat als wij partners en klanten bij elkaar gaan brengen?

Vind jij het leuk om eens samen met mij te sparren over jouw businessmodel? Neem dan contact met mij op!

Commentaar

Reacties