Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Duurzaamheid is klote!

duurzaamheid-is-kloteOei, dat is nogal een uitspraak. Maar ik heb een hekel gekregen aan duurzaamheid. Niet zozeer over de inhoud van duurzaamheid, maar over iedereen die erover spreekt. De spreekwoordelijke druppel kwam een aantal weken geleden toen ik een bericht las over ‘Nederland is niet duurzaam genoeg’. Hierbij hekelde ik me enorm, omdat duurzaamheid blijkbaar opgelegd wordt.

 

Veel woorden, geen daden

Het ergste vind ik dat veel mensen die duurzaamheid prediken veel woorden gebruiken om mensen te overtuigen, maar geen daden tonen.  Laat ik direct duidelijk zijn: Ik ben voor een duurzame verandering in de wereld. Ik ben voor dat we het hele systeem veranderen om zo het milieu te sparen, etc. Maar waar ik niet tegen kan is dat zelfbenoemde experts mij gaan opdragen dat ik niet langer dan 5 minuten mag douchen, omdat het ‘slecht is voor het milieu’. In een tijd dat we (ja nog steeds) in volkome welvaart leven en alle technische mogelijkheden hebben, vind ik dit een ‘kort-door-de-bocht-oplossing’. Veel van deze genoemde experts roepen veel, maar komen niet in actie om dingen te veranderen.

Zo hoorde ik ook ooit het verhaal dat het scheiden van afval niet eens nodig is, dat er machines zijn ontwikkelt die al het huishoudelijk afval zo kan scheiden, zodat wij als burger dat niet zelf hoeven te doen. Deze machines zijn alleen niet aangeschaft, omdat ‘de consument bewust moet worden gemaakt hoeveel plastic zij weggooit’. Of deze machines bestaan weet ik niet, maar de reden om het überhaupt niet te onderzoeken bestaat wel. En als doodnormale consument zonder een sterk duurzaamheidsideaal heb je vaak niet eens de mogelijkheid om plastic te reduceren. Daarvoor moet je bij de partijen zijn die verpakkingen ontwikkelen en bedenken.

 

Maak gave dingen die toevallig duurzaam zijn

Teveel experts willen mensen veranderen, willen denkwijzen doorbreken en daardoor hun patroon laten veranderen. Daar geloof ik niet in, althans niet als je op grote schaal de wereld wilt redden. In het voorbeeld van het douchen: Ik houd ervan om lekker lang te douchen, om even helemaal bij te komen. Voor ons als ondernemer is het zelfs vaak een soort meditatiemoment. Het lijkt mij technisch mogelijk om een douche te ontwerpen die goed is voor het milieu, waar de warmte van een natuurlijk warmtebron komt en water wordt hergebruikt. Mijn boodschap hierbij is: Als iets slecht is, moet je het goed maken. We hebben de technische mogelijkheden.

Er is de laatste tijd een enorme ‘duurzaamheidsbeweging’ aan de gang, alleen is deze groep niet groot genoeg om het verschil te maken. Dit komt omdat de grotere groep simpelweg (nog) geen behoefte heeft om duurzaamheid als drijfveer te nemen om een ander product te kopen of om zijn levensstijl te veranderen. Maar ze hebben wel behoefte aan gave producten, nieuwste gadgets, lagere kosten of simpelweg een lange douchebeurt. Als duurzame ondernemer is het je taak om nieuwe technologieën te bedenken die milieuonvriendelijke ‘geneugten’ milieuvriendelijk te maken.

 

Voorbeelden te over

Om deze blog toch positief te eindigen moet ik erbij vertellen dat er voorbeelden zat zijn van bedrijven die inderdaad denken in oplossingen in plaats van problemen. Zo wordt Smog omgezet in schone lucht door de Smog Free Tower en dezelfde uitvinder heeft ook de Smart Highway ontworpen. En we hebben het net gehad over een ‘duurzame douche’ die ook al daadwerkelijk ontworpen is. Dit zijn de echte vooroplopers van duurzaamheid. Zij hebben geen woorden, maar juist daden!

 

We zijn op de goede weg, maar dat betekent niet dat je als kleine ondernemer niets kan doen. Juist de kleine dingen kunnen een hoop doen! Praat niet meer over duurzaamheid, maar kom in actie door gave dingen te ontwerpen die toevallig duurzaam zijn! Duurzaamheid is een randvoorwaarde, het is niet meer onderscheidend!

 

Denken vanuit de businesscase

Als ondernemer die ‘iets met duurzaamheid wil doen’, moet je denken vanuit de businesscase van de uitdaging die je hebt. Zo is de uitvinder van de Smog Free Tower ook begonnen. Wanneer de uitdaging is om ‘het douchen milieuvriendelijker te maken’, dan is de oplossing nooit ‘Iedereen mag maar 5 minuten douchen’. Redenerend vanuit de businesscase ga je op zoek naar oplossingen voor het probleem, bijvoorbeeld de oplossing die je hierboven ziet.

Benader de uitdaging vanuit de businesscase en maak met collega’s het verschil! Voor de klant & het milieu!

Commentaar

Reacties