Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Duurzaamheid verkoopt niet – 5 tips voor duurzame start ups

duurzaamheid-verkoopt-nietOnze oceanen zijn zwaar vervuild door onder andere alle plastic die erin terecht komt, de zogeheten plastic soep. Veel zeedieren sterven eraan. Vogels die de vissen eten sterven op hun beurt aan alle plastic deeltjes. Ook wij krijgen op deze manier de giftige stoffen binnen. Deze periode is er veel aandacht voor dit probleem, vorige week deden veel Nederlanders mee aan een week zonder plastic en wereldwijd is er een initiatief om in juli al het plastic te boycotten.

 

Nederlanders en water delen een lange geschiedenis. We wonen onder de zeespiegel, in de Gouden Eeuw bedwongen we de zeeën. We bouwen dijken over de hele wereld, het water heeft zich naar ons gevoegd. Nu is het tijd om wat terug te doen.

 

Tulper is een nieuw nederlands eco vriendelijk (water)merk met mooie duurzame producten om plastic afval te voorkomen. Tulper gebruikt goede materialen en willen nog betere materialen gaan gebruiken als grondstof voor onze producten. Daarom investeren we de opbrengst in verdere verduurzaming van onze producten en ondersteunen we er milieu organisaties mee. Stap voor stap maken we onze de producten beter en druppel voor druppel maken we de oceaan schoner.

 

Tulper biedt dus duurzame producten als alternatief voor plastic. Denk daarbij aan waterflessen ter bevordering van het drinken van kraanwater en voorkoming van de wegwerp waterflesjes. En daarnaast ook tassen en poncho’s.  Mooi vormgeven en slim, dat je ze niet meer weg wilt gooien. Zo is de poncho aan de buitenzijde uiteraard waterdicht, maar is de binnenzijde voorzien van een zachte voering, die dubbelt als picknickkleed. In samenwerking met ontwerpers en studenten ontstaan er as we speak prachtige dessins voor de waterflessen. De website is nog in ontwikkeling maar op www.facebook.com/tulper kun je het tot bloei komen van Tulper volgen.

 

Zelf ben ik begin van dit jaar gestart met het bedrijf Tulper. Afgelopen 20 jaar heb ik in de uitzendbranche diverse management en sales functies gehad. Iets totaal anders en een half jaar geleden het roer volledig omgegooid. Het cliché dat je op een gegeven moment in je leven op een punt komt van wat wil ik nu echt is mij ook gebeurt. Ik besefte me dat ik wil ondernemen en niet meer in de dienstverlening wilde werken. En aan de andere kant ook dat ik iets met mijn liefde voor dieren en milieu wilde doen. Vanuit deze keuze ben ik gestart en met het idee dat als ik er volledig voor ga dan gaat het lukken. Op het begin kom je er al snel achter dat duurzaamheid niet verkoopt en dat er al oneindig veel initiatieven zijn die op mijn idee lijken. Ook valt het niet altijd mee om om te gaan met sceptische reacties van andere mensen. En alles kost veel en veel meer tijd om uit te zoeken dan dat je jezelf vooraf kan bedenken. Iedere keer kom ik weer nieuwe beren en mogelijkheden op je pad. Je moet je einddoel voor ogen houden en daar naar toe werken, niet bang zijn om fouten te maken en niet pas met de verkoop gaan beginnen als de winkel is ingericht. Ervoor gaan en aanpassen en bijsturen doe je daarna wel.

 

Voor alle ondernemers die ook een duurzame start-up willen beginnen heb ik 5 tips vanuit mijn eigen ervaring:

1. Richt je op het product (of dienst), zorg dat wat je levert mooi en duurzaam is. Je hoeft niet altijd anders en onderscheidend te zijn als je het maar wel op een betere manier doet, wees liever relevant dan innovatief. En uit onderzoek blijkt dat duurzaamheid niet verkoopt, het product moet mooi zijn en dat het duurzaam is dat is meegenomen.

2.Houd altijd je focus op je WHY, waarom ben je met het bedrijf gestart en wat is je doel. Blijf je hier op richten en laat je daarin niet leiden door anderen of de waan van de dag.

3. Denk groot en denk in mogelijkheden: Hoe ziet je bedrijf er over 10 jaar uit? Straal dit uit en blijf hier naar toe werken.

4. Work hard en play hard. Een bedrijf opstarten is hard werken met veel uren maken en lastige beslissingen nemen. Zorg dat je tussendoor ook blijf genieten, zelf probeer ik zoveel mogelijk het nuttige met aangename te combineren. Als ik zakelijk naar Den Haag of Amsterdam moet spreek ik daar met vrienden af om wat te eten of wat leuks te doen.

5. Doe het samen, alleen kom je niet ver. De eerste maanden heb ik alles alleen gedaan maar als je echt stappen wil maken heb je goede mensen om je heen nodig die complementair zijn. Als start-up is dat een flinke uitdaging aangezien je weinig financiële middelen hebt. Ik probeer nu de goede partnerships te vinden en hoop binnenkort ook hulp te krijgen van een stagiair of mensen die pro deo willen ondersteunen en daarna willen delen bij gezamenlijk succes.

Commentaar

Reacties