Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

De filosofie achter klantmagneetmarketing

filosofie-klantmagneetmarketing

Met Word een Klantmagneet maak ik gebruik van klantmagneetmarketing, een vorm van marketing om je klanten aan te trekken. De laatste tijd krijg ik steeds meer de vraag wat nu de filosofie achter klantmagneetmarketing is. Ik heb besloten er een blog over te schrijven ;-).

 

Misleidende bedrijven

Het is voor mij allemaal begonnen met bedrijven die de consument structureel misleiden om er zelf beter van te worden. Helaas heeft marketing hier een hele slechte naam van gekregen. Met woekerpolissen, de Libor-rentes en ga zo maar door hebben bedrijven jarenlang winst gemaakt ten koste van de klant. Dat de term ‘kleine letterjes’ al gemeengoed is geworden is in dat opzicht al erg vreemd te noemen.

Ken je dat voorbeeld van Fit For Free nog? In 2013 verscheen het bericht dat je als consument je abonnement op kon zeggen, maar dat er nog steeds 2.95 euro per maand geïncasseerd wordt. Je hebt namelijk bij het ingaan van je sportschoolabonnement ook getekend voor een abonnement op voordelen bij aangesloten partners. Niet dat ze dat groot verkondigen bij het aan- en afmelden, dat staat in de kleine lettertjes.

Aan dit soort bedrijven heb ik een enorme hekel, dat is de reden dat ik ben begonnen met Word een Klantmagneet: Aan ondernemers laten zien dat het ook anders kan, dat je door samen met je klant waarde te genereren ook winst kunt maken: voor jezelf en anderen!

 

Klantmagneet werkt aan twee kanten

klanten-afstoten-en-aantrekken

Om waarde te genereren voor klanten werk ik met klantmagneetmarketing. Een klantmagneet werkt aan twee kanten: Het trekt klanten aan én stoot klanten af. En dat is wat je als ondernemers ook graag wil: Je wil de klanten die bij je passen aantrekken. Klanten die niet bij je passen (vaak aangeduid als vervelende klanten) wil je afstoten.

Om de juiste klanten aan te trekken werk je vanuit je identiteit. Je identiteit is het DNA van je bedrijf, het is datgene waarin jij gelooft! Ieder mens is anders, net als ieder bedrijf. De uniekheid van je bedrijf is de basis van je bedrijf. Het zorgt ervoor dat mensen in je geloven!

De identiteit inspireert potentiële klanten en zorgt voor volgers van je bedrijf.

 

Klant is leidend!

Bij klantmagneetmarketing is naast jezelf vooral de klant leidend. Je gelooft erin dat blije en enthousiaste klanten je bedrijf verder helpen. Bedrijven noemen het vaan: ‘Het centraal zetten van je klant’, maar maken dit maar zelden waar.

Met klantmagneetmarketing zet je jouw klant écht centraal. Je gaat op zoek naar die unieke klantengroep die bij je identiteit past. Je focust je op deze doelgroep en kijkt hoe je echte waarde kunt genereren voor je klant. Het genereren van waarde is erg belangrijk om klanten blij te maken.

Uiteindelijk gaat het erom dat de insteek van marketing moet veranderen: Niet het lastig vallen van potentiële klanten met je producten of diensten, maar je klanten interesseren in je oplossing. Deze insteek zorgt ervoor dat jij als ondernemer naar je klant moet luisteren én moet inspelen op de problemen en/of behoeften van je klant.

 

Voer marketing uit vanuit jezelf, niet door anderen te kopiëren

marketing-vanuit-jezelf

De laatste belangrijke pijler bij klantmagneetmarketing is voor mij het uitvoeren van marketing dat bij jou past. Nog te vaak zie ik ondernemers marketing doen dat gekopieerd is van anderen. Niet bewust, maar omdat ze denken dat het goed is wat ze doen. Ze kopiëren anderen, omdat die anderen succes hebben. En dat succes wil jij ook! Alleen zijn het andere karakters én hebben ze andere doelgroepen en mogelijkheden. Dat gene wat die succesvolle ondernemer doet, werkt niet direct voor iedereen.

Klantmagneetmarketing staat voor het marketing voeren vanuit jezelf. Je ontwikkelt een marketingmodel dat bij jou past! Je gaat op zoek naar de juiste kanalen om je klanten te interesseren in je oplossing. Je gaat op zoek naar de kanalen die bij jou passen, waardoor jij je comfortabel voelt, maar wel uit je comfortzone gehaald wordt zodat je blijft groeien. Je kijkt hoe je klanten aan kunt trekken.

Klantmagneetmarketing is een filosofie die ervoor zorgt dat je geliefd wordt bij klanten én dat je klanten aantrekt. Hoe meer ondernemers aan klantmagneetmarketing doen, hoe eerder misleidende bedrijven een stap terug moeten doen én moeten veranderen! Samen kunnen we de bedrijvenwereld mooier maken! 🙂

Commentaar

Reacties