Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Gevonden Worden In Google Begint Bij Jezelf

Doet de concurrentie het beter in Google? Wil je meer uit Google halen door een betere positie? Gevonden worden begint bij jezelf. Ik geef je geen gouden tips waarmee je gegarandeerd op 1 in Google komt. Als ik die had, werd ik natuurlijk slapend rijk. Maar net zoals niemand hét recept voor een nummer 1-hit heeft, kan ook niemand jou de garantie geven op een nummer 1-positie in Google. Toch liggen er nog veel kansen om hoog te komen in Google en laten vele bedrijven de kansen nog onbenut. Laat jij die kansen ook liggen op het moment? Lees dan zeker wat je nu kunt doen om hoger in de zoekresultaten te komen.

Waarom Is Gevonden Worden In Google Belangrijk?

Vraag jezelf eerst af of en waarom je hoog in Google wilt komen? Wat voor nut dient het? Laat ik daar dan ook nog even een voorzetje voor geven. Gebruik je deze nog wel eens?

DeTelefoongids

Onhandig hè? Boek pakken, doorbladeren en zoeken naar een bedrijf… Dus wat doe je tegenwoordig? Je pakt je smartphone of tablet en opent een webbrowser of app van Google, Bing of Yahoo. Hierbij is het marktaandeel van Google het grootst met een marktaandeel van meer dan 96% op mobiel en tablet en rond de 92% op desktop. Tel daarbij op dat de eerste 5 posities in de organische zoekresultaten zo’n 75%  van de clicks opleveren en je weet dat een hoge positie in Google meer oplevert dan je vermelding in De Telefoongids/Gouden Gids. 

StatCounter-search_engine-NL-monthly-201303-201403

Hoe Word Je Beter Gevonden?

Wanneer je beter gevonden wilt worden zijn er diverse factoren om rekening mee te houden. Het hele proces van verbetering van deze factoren heet zoekmachineoptimalisatie of SEO (Search Engine Optimization)    . De SEO-factoren worden globaal verdeeld over drie facetten:

  • Technische SEO; de techniek achter je website
  • Content; de inhoud van je site, van tekst tot beeld
  • Off-page SEO: links naar je site

Wil je goed presteren in de zoekmachines, is het van belang dat deze drie factoren allemaal benut worden. Voor de technische SEO is je webdesigner of websitebouwer samen met jou verantwoordelijk. Dat begint met het CMS (Content Management System) waarin je site is gebouwd, maar er zijn veel meer factoren die een rol spelen. De off-page SEO heb je deels zelf in de hand met de vermeldingen van je site bij partners en zakelijke sites zoals belangenverenigingen. De meeste invloed heb je zelf op de content. Daar ben je namelijk 100% zelf voor verantwoordelijk.

Wat Kun Je Zelf Doen Aan SEO?

Zoals aangegeven is de content volledig jouw verantwoordelijkheid. Hiermee wil ik niet zeggen dat je ook zelf alles moet doen. Je bent echter wel degene die hiervan de inhoud en vorm bepaalt. Het is jouw site, gaat over jouw bedrijf en het moet dus ook echt jouw eindverantwoordelijkheid zijn wat er op je site staat. En dat begint eigenlijk al voordat je site ontwikkeld wordt. Het belangrijkste daarbij is namelijk dat je de zoektermen bepaalt waarop je gevonden wilt worden. Hoe doe je dat?

  • Wanneer je jouw producten- of dienstenaanbod al duidelijk hebt, bepaal je jouw zoektermen op basis van je aanbod.
  • Vraag aan je (potentiële) klanten waarop zij zouden zoeken.
  • Kijk naar je concurrenten, niet perse om te kijken hoe zij het doen, maar vooral hoe zij het niet doen. Daar liggen namelijk de kansen!
  • Doe gedegen onderzoek naar je zoektermen (of laat het doen), kijk hierbij vooral naar alternatieve zoektermen en hoe sterk de concurrentie is per zoekterm. 

Heb je de juiste zoektermen gevonden, kies dan per pagina 1 zoekterm waarop je focust. Dit maakt het makkelijker om alles te optimaliseren en geeft je een grotere kans van slagen. 

TIP: zorg consequent voor relevante content. De zoekmachines houden van relevantie, dus schrijf in je blogs ook over zaken die met je vakgebied te maken hebben. Het voordeel hiervan is ook dat je bij relevante woorden in je tekst weer kunt doorlinken naar bijbehorende pagina’s op je site. 

Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem gerust contact op met mij, ik vertel je graag vrijblijvend meer.

Commentaar

Reacties