Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Hoe bereik je de ideale klant?

hoe-bereik-je-de-ideale-klantVan de week kwam een ondernemer naar mij toe en vroeg mij: Freek, hoe bereik ik nu de ideale klant? In plaats van een direct antwoord aan hem te geven, had ik een aantal wedervragen voor hem:

 

Wie is de ideale klant?

Hoe je de ideale klant kunt bereiken hangt natuurlijk erg af van wie eigenlijk de ideale klant is. Dus mijn eerste vraag aan hem was: Wie is de ideale klant? Volgens hem was de ideale klant de gene die niet zeurt en netjes zijn rekeningen betaalt. Een antwoord die ik al wel vaker heb gehad. Maar toch vond ik dat hij wat dieper moest gaan zoeken naar wie zijn ideale klant is.

Want een klant die niet zeurt en zijn rekeningen betaalt kun je verder ontleden. Iemand die netjes zijn rekeningen betaalt, is iemand die de waarde inziet van dat gene dat je voor hem of haar doet. Die is zo enthousiast, dat ze (bijna met liefde) de rekening betaalt.

Dus is de vraag die je moet stellen: Welke klant wil écht betalen voor de oplossing die ik bied? Een goede oefening hierbij is om je ideale klant eens helemaal uit te schrijven. Maak een echt persoon van je ideale klant en kom erachter waar die klant werkt, waar ze tegenaan lopen (wat zijn de urgente problemen waar ze een oplossing voor willen hebben?) , wat de thuissituatie is, etc.

 

Hoe gaat de ideale klant op zoek naar jou?

De  tweede vraag die ik aan hem stelde is: Hoe gaat je ideale klant eigenlijk op zoek? Jij kunt de ideale klant helpen met de oplossingen die je biedt. Daarmee los je de (urgente) problemen van je klant op. Doordat je klant dit probleem herkent, zijn zij al op zoek naar een oplossing.

Op welke manier gaat die klant dan op zoek naar jou als aanbieder? Waar begint de eerste zoektocht van je klant? Gaan ze op zoek via zoekmachines? Of zetten ze de vraag uit via hun netwerk? Het is erg belangrijk om te weten hoe je klant op zoek gaat, omdat je dan weet waar jij moet zijn!

Daarnaast is het belangrijk om na te denken waar jouw klant te vinden is. Wanneer je ervoor zorgt dat jij een specifiek klantprofiel hebt gemaakt, kun je heel specifiek aangeven waar je klant te vinden is. Dit is belangrijke informatie, omdat je op deze manier je klant kunt bereiken. Je kunt in gesprek komen met die klant die jij wilt hebben en daardoor vergroot je de mogelijkheid dat je klantenbestand groeit met je ideale klanten!

 

Zet je netwerk in en vind je ideale klant!

zo-genereer-je-warme-leadsEen van de beste manieren om je klantenbestand te doen groeien is via je bestaande netwerk. Je hebt je ideale klant beschreven in je klantprofiel, de tweede stap is om hier klanten bij te zoeken die je graag wil hebben. Maak een Top 25 lijst met klanten waarvoor jij wil werken!

Als jij weet wie jij als klant wil, kun je lijntjes uitgooien binnen je netwerk. Ga bijvoorbeeld eens op LinkedIn kijken wie in verbinding staat met je nieuwe klant. Wie binnen je eigen netwerk kan jou binnen helpen bij je ideale klant? Het werkt vele malen beter wanneer je via je netwerk aanschuift bij je ideale klant, dan wanneer je koud binnen komt.

Zet je netwerk in, bereik je ideale klant en groei met blije klanten! 

 

Wil je meer klanten werven, maar weet je niet hoe? Vraag een gratis adviesgesprek en krijg een advies gericht op jouw eigen situatie! Dit gesprek vindt plaats in Apeldoorn en is zonder verder verplichtingen!

Commentaar

Reacties