Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Hoe kunnen we de barrières in de levensmiddelenbranche wegnemen?

De afgelopen week las ik een artikel op Marketingfacts. De online levensmiddelenmarkt is in Nederland een heel kleine factor. Op Marketingfacts staat te lezen dat:

“De totale levensmiddelenmarkt (en dan voornamelijk de supermarktenomzet) is de afgelopen jaar gegroeid met 2,7% naar 33 miljard euro. Volgens de Thuiswinkel monitor (2012) is de omzet in de online levensmiddelen & persoonlijke verzorging markt gestegen naar 284 miljoen euro. Dit betekent dat de online levensmiddelen markt 0,8% van de totale levensmiddelenmarkt is. Deze markt is afgelopen jaren telkens met 15% gegroeid. De groei wordt volgens mij gerealiseerd door persoonlijke verzorging, zoals drogisterij artikelen, en “niche” webwinkels, zoals Nespresso. Zowel de Rabobank als Capgemini (2012) verwachten dat de markt in 2017 goed is voor 1 miljard euro.”

Bron: Marketingfacts, door Samir Selimi en .

Vergeleken bij landen als Engeland blijft deze markt enorm achterlopen in Nederland.

Voorbeelden

Toch zijn er in Nederland enkele voorbeelden die levensmiddelen via online kanalen aan de consument levert. Het meest bekende voorbeeld is Albert, onderdeel van de Albert Heijn. Albert Heijn heeft speciaal voor deze markt enkele pick-up-points gerealiseerd, waar klanten hun bestelling af kunnen halen.

Ook zijn er voorbeelden van bedrijven die met nieuwe concepten de markt benaderen. Hello Fresh is een dergelijk voorbeeld. Hello Fresh maakt een box welke elke week geleverd wordt bij haar klanten. In deze box zitten gevarieerde recepten en producten, die door voedingsexperts klaar zijn samengesteld. En ze zijn ook nog eens binnen 30 minuten klaar te maken! De bezorging is gratis.

Een ander voorbeeld is Versheys. Vershuys levert door een samenwerking met erkende versproducenten en een Plus supermarkt alle producten die je ook in de supermarkt kunt krijgen. Je bepaalt zelf de datum en tijdstip waarop jouw producten bezorgt worden. Daarvoor betaal je € 2,95.

Barrierès

Bij de gemiddelde consument zijn er echter nog enkele barrières om de oplossing te omarmen, zo kunnen we in het artikel van Marketingfacts lezen. Bij de dagelijkse boodschappen zijn de voornaamste barrières de verzendopties en de verzendkosten. Het is nog best prijzig om een bestelling te laten afleveren bij je thuis.

Toch biedt de markt een enorme ruimte voor creatieve en innovatieve concepten zoals Hello Fresh. Mijn vraag aan jou is om eens mee te denken over mogelijke nieuwe concepten met de volgende vraag:

Hoe kunnen we de barrières in de online levensmiddelenbranche wegnemen, waardoor de oplossing eerder geaccepteerd wordt?

Commentaar

Reacties