Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Hoe Niels Schut met Sportunity de sport verandert!

Niels-Schut-SportunityEen nieuw onderdeel op Word een Klantmagneet: Ondernemers over de groei van hun bedrijf. In deze eerste editie is Niels Schut van Sportunity aan het woord.

Sportunity helpt sportbonden om aan te sluiten bij de ongebonden sporter. Deze sportbonden zitten vast in hun structuur. Sportunity helpt ze los te komen uit deze vaste, vertrouwde structuur door in 3 fases met ze aan de slag te gaan.

Allereerst kruipt Sportunity in de huid van de sport om te kijken hoe ze de sport kunnen inpassen in de huidige tijd. Met andere woorden; Sportunity ontwikkelt door middel van een business development traject een nieuwe businesscase. Uit deze businesscase komen tools en platformen die de bond laten aansluiten bij de ongebonden sporter. Deze ontwikkelen ze door en implementeren ze door middel van marketingactivatie (het verbinden van sponsoren en promotie).

*Sportunity heeft als missie elke sport een succes te maken en daarom participeren ze samen met de bond in de businesscase.

 

Hoe is het idee van Sportunity ontstaan?

Sportunity is vooral begonnen binnen de tennissport. Zo’n 3 jaar geleden deed ik de opleiding Sport Management en Ondernemen (SM&O). Ik sportte zelf veel en zocht daarom een opleiding binnen de sport. Vooral de ‘O’ bij deze opleiding sprak me aan: Ondernemen. Tijdens de tennisles die ik zelf gaf op mijn tennisclub in Apeldoorn spraken steeds meer leden mij aan. Ze zochten andere tennisleden om te kunnen spelen tegen elkaar. Toen is bij mij het idee ontstaan: Dit kan toch veel makkelijker?

Ik ben mij gaan verdiepen in de trends binnen de tennissport. Op basis van deze trends ben ik een concept gaan ontwikkelen: Netband.nl. Dit heb ik eerst twee jaar ontwikkelt en uitgedacht. Al snel kwam ik in gesprek met de KNLTB (de tennisbond), maar die vonden deze veranderingen vooral eng.

De KNLTB werd zichzelf vervolgens wel bewust van het nieuwe consumentengedrag. Zo zijn we samen 3 maanden aan de slag gegaan. De KNLTB was voor mij een mooie ingang om Netband verder uit te rollen. Na deze 3 maanden wilde de KNTLB mij in dienst nemen, terwijl ze niet de visie onderschrijft die ik met Netband heb. Toen kwamen er ook al signalen dat de schaatsbond aan de slag wilde gaan. Dit was voor mij de reden om voor mijzelf aan de slag te gaan om sportbonden te helpen.

Ondertussen heb ik voor Netband.nl onderzoek gedaan naar de ongebonden sporter als afstudeerproject. Dit project sloot ik af met een 10. Na mijn afstuderen presenteerde ik de conclusies van het onderzoek binnen de sportwereld. Deze conclusies waren voor veel mensen binnen de sport een teken dat er echt iets moet veranderen. Ik merkte dat ik de expert was geworden in het onderwerp ‘de ongebonden sporter’. Toen is samen met een aantal investeerders het idee ontstaan om Sportunity op te richten. Ondertussen zijn er steeds meer bonden die geïnteresseerd zijn en is inmiddels ook de bowling,- darts- en biljartbond rond.

 

“Wij zijn eigenlijk een ontbrekende schakel tussen de sportbond en de leverancier”

 

Wat onderscheidt Sportunity van zijn concurrenten?

Zoals ik net al zei, ben ik de specialist als het gaat om de ongebonden sporter. Die kennis en expertise onderscheidt ons echt van andere partijen. Überhaupt vind ik het lastig om te zeggen wie onze concurrenten zijn. We zijn namelijk geen leverancier, maar een strategisch partner van de bond. Doordat we als mede-investeerder in de oplossing zitten, worden plannen werkelijkheid”

We bieden dan ook een totaalconcept. Andere partijen zijn ICT-leverancier, of doen de marketingactivatie en anderen bouwen weer apps. Niemand doet alle drie tegelijk en in dat gat zijn wij gesprongen! De eerdere genoemde partijen kunnen concurrenten zijn, maar wij schakelen ze ook in als partner. Wij zijn eigenlijk een ontbrekende schakel tussen de sportbond en de leverancier.

Voorheen dacht ik wel voornamelijk in producten, zoals met Netband.nl. Dan is iedereen wel je concurrent, want een platform kan iedereen bouwen. Nu is de vraag van de bond leidend en bieden wij met onze kennis, expertise en partners een totaaloplossing als hulp bij de vraag!

 

Wat was een belangrijke mijlpaal van Sportunity?

Dat was toch dat ik afstudeerde met een 10. Dit kon ik gebruiken om mijzelf in de markt te zetten als expert van de ongebonden sporter.

 

Hoe belangrijk is de identiteit voor Sportunity?

Identiteit is erg belangrijk. Nu is voornamelijk mijn personal brand als Niels Schut erg belangrijk. Ik word door veel bladen gevraagd om mijn kennis en expertise over de ongebonden sporter te delen. Mijn personal brand koppel ik dan aan het merk Sportunity.

 

Hoe zie jij de markt over 10 jaar uit?

Over 10 jaar is iedere bond op een andere manier bezig met leden. De verenigingen zijn voornamelijk online aanwezig. Offline volgt de ontmoeting, maar dat hoeft niet bij een vereniging te zijn.

Bonden moeten zich blijven ontwikkelen. Onze kracht is om de bonden daarbij te helpen. We ontwikkelen samen de bond verder. Ook wij moeten ons blijven ontwikkelen, want de kennis van de ongebonden sporter blijft niet eeuwig onze kracht. In de komende jaren zullen veel meer trends en ontwikkelingen zich voordoen, waar wij continue onderzoek naar gaan doen. Zo blijven wij ook interessant voor bonden, die zich op basis van deze kennis kunnen verder ontwikkelen.

Doordat wij werken aan ons bedrijf, door onze eigen business te ontwikkelen, ontwikkel de sportbond mee!

 

“Tijdens de ontwikkelingen van Netband.nl heb ik een bod afgeslagen, waardoor de groei van Netband zich minder snel ontwikkelde”

 

Welke belemmeringen ben je tegengekomen tijdens de groei van Sportunity?

Toen ik net Netband.nl aan het uitrollen was merkte ik dat de grootte een belemmering was. We waren een kleine partij en daardoor koos men sneller voor een groter partij, die minder kennis had.

Daarnaast had ik moeite met de belangen die speelde. Ik ben zelf altijd heel transparant geweest, alleen is dat zakelijk niet slim. Ik heb meegemaakt dat het vertrouwen dat ik aan partijen heb gegeven, door transparant te zijn, werd beschaamd.

 

Welke fouten heb je gemaakt en hoe heb je hiernaar gehandeld?

Voortbordurend op de vorige vraag ben ik veel te open geweest, daardoor heb ik wel geleerd om veel commerciëler te worden. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik sneller moet investeren. Tijdens de ontwikkelingen van Netband.nl heb ik een bod afgeslagen, waardoor de groei van Netband zich minder snel ontwikkelde. Ik heb dus geleerd dat je groter moet zijn en heb nu een groep investeerders achter mij.

 

Sportunity-Niels-Schut

Wat is volgens jou het belangrijkste van het ondernemen?

Het allerbelangrijkste is: PASSIE! Je moet zelf plezier hebben in wat je doet. Ik werk gemiddeld 70 uur in de week, maar ik ben liever aan het werk dan dat ik op de bank zit. Je moet continu denken: Ik ga mijn bedrijf succesvol maken.  In mijn ogen doe je dat door een klant blij te maken, waardoor jij weer blij wordt, omdat je met passie werkt!

 

Hoe belangrijk zijn andere ondernemers voor jou?

In de ontwikkeling van Sportunity zijn collega-ondernemers erg belangrijk geweest. Het is belangrijk om van anderen te leren, helemaal wanneer je een eigen bedrijf hebt. Voor mij was het vooral het sparren met gelijkgestemden waar ik veel van kon leren.  Met veel van die ondernemers werk ik nu ook samen!

 

Welke gouden les wil jij ondernemers meegeven?

“Hij die voortdurend twijfelt over het nemen van een stap, zal zijn hele leven op één baan staan.”

Soms moet je stappen nemen om te groeien. Mijn advies: Doe het dan ook! Kijk niet alleen naar risico’s, maar juist naar de kansen die het brengt. Nog een mooie uitspraak die bij deze les hoort: Winnaars zien mogelijkheden, verliezers zien moeilijkheden!

 

Wat is volgens jou de belangrijkste succesfactor van een ondernemer?

Creativiteit is super belangrijk als ondernemer! Heb je zelf niet of weinig creativiteit, zoek dan de juiste mensen om je heen die het wel hebben! Creativiteit creëert namelijk mogelijkheden en met mogelijkheden creëer je business!

Commentaar

Reacties