Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Hoe ziet marketing eruit als je jouw product maar 1 keer kan verkopen?

hoe-ziet-marketing-eruit-als-je-jouw-product-maar-1-keer-kan-verkopenBij de meeste bedrijven is de marketing gericht op het krijgen van een vaste klanten groep en deze vervolgens te behouden. Volgens het pareto-principe zorgt 20% van de klanten voor 80% van de omzet. Bij de marketing is het belangrijk om deze klanten vast te houden aangezien deze steeds terugkeren en het grootste deel van de omzet zijn, maar wat als je je product maar 1 keer aan de klant kan verkopen en er dus geen terugkerende klanten zijn? Hoe ga je hiermee om in je marketing?

 

Mijn naam is Sjoerd van Raaij en samen met 4 vrienden ben ik een escape room begonnen. Een escape room is een real life puzzel kamer. Je laat je met 2-6 mensen vrijwillig opsluiten in deze kamer vol met puzzels en raadsels. Je hebt 60 minuten de tijd om de puzzels op te lossen en een uitweg te vinden. De klant zal tijdens deze 60 minuten alle geheimen van de kamer ontdekken en hij zal dus niet een tweede keer langskomen op opnieuw dezelfde escape room te gaan doen. Bij een escape room is er dus geen sprake van vaste klanten. Hoe ga je hiermee om? Hoe zorg je ervoor dat er continu weer nieuwe spelers komen naar jouw escape room? Wat zijn de lange termijn strategieën die hierbij komen kijken?

 

Marktonderzoek

Voordat we een marketingstrategie kunnen bepalen moeten we een uitgebreid marktonderzoek uitvoeren. Belangrijke vragen die hierin worden beantwoord zijn: Hoeveel mensen kennen van het bestaan van escape rooms? Hoe enthousiast zijn ze erover? Welke mensen (leeftijd/geslacht) zijn er
enthousiast over?

Het concept achter de escape room is nog relatief nieuw in Nederland en veel mensen zijn er nog niet bekend mee. Als ze er echter over horen en je ze uitlegt wat het inhoud dan reageren ze nieuwsgierig en zijn ze geïnteresseerd om eens een escape room te proberen. Ook blijkt uit ons onderzoek dat de groep mensen die escape rooms bezoeken zeer divers is. De grootste groep bestaat uit studenten. Deze willen vaak in het weekend samen iets gezelligs en actiefs gaan doen en hiervoor is een escape room een uitstekende keus. De tweede groep bestaat uit gezinnen. Deze gaan samen met de familie als dagje weg naar een escape room. Hierbij heb je dus een zeer divers publiek met kinderen van 12 jaar tot ouderen die vaak niet zozeer meegaan voor de puzzels maar voor het gezellige dagje weg met de familie. Een derde grote groep die escape rooms bezoekt zijn bedrijven. Een escape room bezoeken is een uitstekend teambuildinguitje aangezien in de kamer hun samenwerking en taakverdeling sterk op de proef wordt gesteld.

 

Kwantitatieve marketing

Er is dus sprake van een brede doelgroep, maar deze moet wel bereikt worden. Qua marketingstrategie gaan we hierom voor een kwantitatieve aanpak. Dit houdt in dat we een breed publiek aanspreken. Het concept slaat heel erg aan waardoor ze vanzelf zich erin zullen verdiepen en het wel minstens 1 keer zullen proberen. Nadat deze klanten zijn geweest is het belangrijk dat deze klanten hun ervaring delen met andere mensen die nog niet de escape room hebben gedaan en deze aansporen om het ook te proberen. Dit proberen we te stimuleren met feedback via social media. Nadat de klant de escape room heeft gedaan gaan ze op de foto. Deze wordt gedeeld op social media en de klant kan zich hierin taggen en over hun ervaring vertellen. Zo zullen de vrienden van de klant ook in contact komen met het concept van escape rooms.

 

Prijsmechanisme

Hoeveel je vraagt voor je product is een van de belangrijkste beslissingen binnen je marketing. Wij hebben gekozen voor een prijsmechanisme waarbij de prijs variabel is aan met hoeveel mensen je komt. Met hoe meer mensen je komt, hoe goedkoper het wordt per persoon. Hierdoor wordt men aangespoord om met meer mensen te komen. Hierdoor zal zowel de omzet hoger zijn, maar ook de ervaring van de klant zal beter zijn en met meer mensen gedeeld worden.

 

Samen sta je sterker

Probeer om met andere bedrijven samen te gaan werken. Zo kan je bijvoorbeeld met nabij gelegen horecagelegenheden afspraken maken. Stel er komt een groep van 12 mensen naar je escape room en ze kunnen maar met 6 tegelijk naar binnen, dan kan de helft de escape room doen en de andere helft naar het café en vervolgens andersom. Dit is maar een van de voorbeelden. Neem contact op met bedrijven in je omgeving en kijk of er iets mogelijk is.

 

Lange termijn planning

Op lange termijn heb je een paar keuzes. Je kan ervoor kiezen om ergens een tweede escape room te openen. De klanten die de eerste kamer hebben gedaan en enthousiast waren kan je opnieuw contact mee opnemen en kijken of deze interesse hebben om een tweede keer een escape room te doen. Een andere optie is om de huidige kamer te vernieuwen. Een andere thema, met nieuwe puzzels, maar dezelfde locatie. Alhoewel dit veel scheelt in kosten zal dit naar onze mening de ervaring van de escape room niet genoeg verbeteren om nogmaals te komen. De indeling van de ruimte speelt een grote rol binnen een escape room en deze zal niet veel veranderen. Wij zijn zelf van plan om dus een tweede escape room te openen. Deze zal iets kleiner zijn en geschikt voor 2 tot 4 personen.

 

De manier om dus om te gaan met een product zonder vaste klanten is door goed marktonderzoek doen. Van hieruit kan je bepalen welke marketingstrategie je toe gaat passen en wat je lange termijn plannen zijn. Wij hebben gekozen voor een kwantitatieve aanpak, maar bij een andere markt kan dit verschillen.

Commentaar

Reacties