Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Identiteit

identiteitIedere ondernemer is uniek, ook ieder bedrijf is uniek. En bij ieder bedrijf past een unieke klantgroep. De uniciteit die jij hebt, de authenticiteit van jouw bedrijf is je identiteit. Veel ondernemers vergeten om hun identiteit helder te profileren, waardoor ze geen klanten aantrekken. Klanten willen graag ‘ergens bijhoren’, ze willen een fijn gevoel hebben bij een bedrijf.

Een bedrijf zoals Tony Chocolonely is daarvan een mooi voorbeeld. Tony Cholocoly’s identiteit is dat zij een 100 % slavenvrije chocoladereep willen, iets wat bij start van het bedrijf niet mogelijk leek. Deze identiteit zit diep in de organisatie en veel klanten vinden het een ‘gaaf’ en ‘mooi’ merk. Duurder zijn ze wel, maar dat interesseert de klanten niet, ze willen meewerken aan een 100 % slavenvrije chocoladereep.

Je identiteit is dus een belangrijk gedachtegoed, het is je bestaansrecht. Zorg ervoor dat je helder hebt wat jouw identiteit is, waarmee jij je profileert. Want bedrijven die zich goed profileren trekken klanten aan!

Om je identiteit helder te krijgen werk ik met een aantal onderdelen:

 

Waarom jij ooit begonnen bent

Simon Sinek verwoorde het in zijn Ted Talk heel erg mooi met zijn Golden Circle: Bedrijven die een sterk ‘waarom’ hebben zijn succesvoller dan bedrijven die het niet hebben. Ook in zijn boek ‘Begin met het waarom’ geeft hij krachtig aan waarom je daar moet beginnen. En ik geloof daar ook in. Je start altijd met het begin en kijkt naar waarom jij begonnen bent, voor wie jij er wil zijn en waarmee jij ze wil inspireren. Kortom je gaat op zoek naar je eigen drijfveren. En omdat jij als zelfstandige je bedrijf bent kijk je ook naar drijfveren van je bedrijf!

 

De visie van je bedrijf

Veel visies blijven te algemeen. Terwijl je visie een vertaling vanuit je ‘waarom’ is. Om het heel simpel te houden verwoord jij hoe jij de wereld wil veranderen met je bedrijf. Op basis daarvan omschrijf jij je visie, je zienswijze over een wereld waar jij naar streeft. Met je visie zorg je voor aantrekkingskracht voor je klanten. Want waar jij in gelooft (zoals Tony Chocolonely doet mijn zijn 100 % slavenvrije chocola) willen klanten bij horen! Zorg er dus voor dat je een inspirerende visie hebt!

 

De missie van je bedrijf

Wanneer jij helder hebt verwoord waar jij naar streeft en waar jij in gelooft, ga je in je missie je unieke manier beschrijven hoe je dit gaat bereiken. Wat ga jij als ondernemer dan doen om je visie waar te maken? Eigenlijk onderbouw je met je missie hoe jij de visie gaat waarmaken. En dat is voor de geloofwaardigheid erg belangrijk. In je missie kun je ook de hulp van je klanten aanroepen, want wanneer zij zich bij jou aansluiten, kan de visie sneller waarheid worden.

 

De kernwaarden van je bedrijf

Veel bedrijven hebben op hun website een aantal termen staan als ‘betrouwbaar’ en ‘klantgericht’. Dit horen de kernwaarden van het bedrijf te zijn, maar wanneer je vragen stelt over deze termen, leven deze termen totaal niet binnen het bedrijf. Als ondernemer is het daarom goed om echt goed te kijken naar welke kernwaarden bij jou passen. De kernwaarden moeten echt bij jou als ondernemer passen en de buitenwereld moet dat kunnen aangeven als ze jouw bedrijf kennen. Zo niet, dan zijn je kernwaarden nog niet goed genoeg doorgevoerd!

 

Jouw persoonlijke kwaliteiten en jouw unieke kracht

Ieder mens heeft zijn sterkten en zwakten. Vaak wordt gezegd dat je zwakten moet verbeteren, maar daar geloof ik minder in. De focus wordt daarmee teveel gelegd op iets wat je minder goed kan. In je identiteit en je bedrijf moet je juist kijken naar je persoonlijke kwaliteiten en dus je unieke kracht. Waarin ben je echt goed? En waar is je bedrijf dus echt goed in? Leg hier de focus op en bouw je unieke kracht als ondernemer.

En je zwakheden? Zorg ervoor dat je ze kent en dat je een team (van bijvoorbeeld mede-ondernemers) om je heen verzameld die je zwakheden aanvullen omdat zij daar sterk in zijn!

 

Dit is de basis van je identiteit als bedrijf. En geloof mij, deze is erg, erg belangrijk. Deze identiteit is de basis van klantmagneetmarketing! Benieuwd of je identiteit, je missie en visie goed zijn? In een gratis adviesgesprek bespreken we jouw identiteit! Ik hoor graag van je!

Commentaar

Reacties