Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Ik erger mij aan…

ik-erger-mij-aanJa, van de week kwam ik weer op zo’n site. Zo’n site waar je denkt interessante informatie tegen te komen, maar je het niet kunt lezen omdat de ene pop-up naar de andere verschijnt. Ik was direct weg om bij een andere website naar informatie te zoeken. Ik erger mij echt compleet aan deze stomme marketingtrucjes.

 

Marketingtrucjes

Er bestaan een hoop zelfstandig ondernemer die op advies van marketeers een aantal marketingtrucjes toepassen met de hoop dat ze daardoor meer leads binnen krijgen. De pop-up via de website is er een van. Vaak is deze pop-up voorzien van een aanbieding voor een gratis E-book, een gratis weggever of andere manieren om mensen leads te maken. Het klinkt voor de ondernemer interessant, maar is dit wel zo?

Het is namelijk een irritante manier van aandacht vragen van deze ondernemer. Vaak verschijnen deze pop-ups al heel snel wanneer je de website hebt geopend. Hoe kan ik als potentiële klant dan weten of een gesprek met diegene, of een E-book van die ondernemer interessant is? De pop-ups zijn een vervelende manier van aandacht vragen, omdat er angst is om leads te verliezen. Websites met pop-ups klik ik direct weg om nooit meer terug te keren. Hoe ga jij met pop-ups op websites om?

 

‘Gratis E-books’

En dan het fenomeen ‘Gratis E-books’. Ik deed het zelf ook, een ‘gratis’ E-book aanbieden tegen inlevering van je e-mailadres. Maar ik begon – mede door het sparren met andere ondernemers – steeds meer te twijfelen of dit wel echt eerlijk was. Ik gebruikte een trucje om mensen in mijn mailinglist te krijgen met een aanbieding van gratis, terwijl ze betaalde met hun emailadres. Het voelde niet goed en daarom bied ik ze nu ook volledig gratis aan.

Maar niet alleen dat gevoel was hetgeen wat mij deed twijfelen. Ook zat ik mij te bedenken of de gene die mijn E-book downloadde wel echt mijn nieuwsbrieven zouden lezen. Ik ging eens nadenken hoe dit nu bij mij is. Als ik een E-book download is het al de vraag of ik deze lees. De nieuwsbrieven van deze ondernemers waar ik het E-book heb gedownload klik ik direct weg. Het heeft geen nut. De enige nieuwsbrieven die ik lees, zijn die gene waar ik mij bewust zelf voor heb aangemeld, omdat het voortkwam uit een goed artikel dat ik had gelezen, of dat het aanbod aansloot bij mijn behoeften. En niet door een pop-up met een aanbieding of een E-book dat ik heb gedownload, dat vaak een ander onderwerp heeft dan de nieuwsbrieven.

Inmiddels heb ik een E-book die je kan downloaden zonder je emailadres te hoeven inleveren. Ondernemers kunnen zelf kiezen of ze het daarna interessant vinden om in mijn mailinglist te komen, waar ik mini-cursussen stuur die zij kunnen uitvoeren. Ze kunnen namelijk er zelf voor kiezen om zich in te schrijven als klantmagneetlid. Dit is voor mij een veel betere manier om mensen te interesseren voor mijn dienst. Hoe is dit bij jou? Zijn jouw inschrijvingen voor je nieuwsbrief wat waard?

 

Automatische antwoordberichten

Wellicht heb je het wel eens gemerkt toen je iemand ging volgen op twitter. Je krijgt gelijk een direct message in je box waar ze je ‘welkom’ heten, vaak nog met een actie eraan gekoppeld. ‘Mocht je het interessant vinden kijk dan op mijn website’ of ‘Wil je mij ook toevoegen op LinkedIn?’. Het klinkt heel interessant, maar het heeft totaal niets meer te maken met sociale media. Het werkt ook averechts, omdat je daar als volger niet om vraagt. Je wilt via Twitter iemand volgen en niet direct gespamd worden.

Mijn advies: Stop met automatische berichten via Twitter om mensen welkom te heten. Het werkt totaal niet, zelf kies ik ervoor dat soort mensen direct te ontvolgen. Hoe ga jij hiermee om?

 

Stop met marketingtrucjes!

Inbound-Marketing-vs-Outbound-Marketing

Infographic van Voltier Digitial

Dit zijn maar drie voorbeelden van marketingtrucjes waar ik enorm de pest aan heb, helemaal omdat het adviezen zijn van markteers uit de vorige eeuw. Ik geloof namelijk niet in marketingtrucjes. Dit zijn echt dingen die zijn bedacht door marketeers die mensen willen storen. Hierdoor heeft marketing een vieze smaak gekregen en daar baal ik van. En onze vrienden van Volkswagen maken het er natuurlijk niet beter op!

Draai het a.u.b. om en ga op zoek naar de zaken waarmee jij je potentiële klanten kunt interesseren. Probeer ze op een normale manier te laten zien dat jij echt een meerwaarde kunt zijn voor hun klanten. Deze omschakeling noemen ze ook wel inbound marketing. Je gaat van buiten naar binnen. Je gaat werken vanuit je identiteit en je verhaal vertellen. Hierdoor trek jij mensen aan, zonder dat je ze afstoot.

 

Stop alsjeblieft vandaag met je marketingtrucjes en bouw je bedrijf op basis van je identiteit!

Commentaar

Reacties