Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Jasper Horstink over de groei van Moneymonk

JasperMoneymonkEen nieuw onderdeel op Word een Klantmagneet: Ondernemers over de groei van hun bedrijf. In deze eerste editie is Jasper Horstink van Moneymonk aan het woord. Moneymonk is hét boekhoudprogramma voor de dienstverlenende ZZP’er en heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. Stof genoeg om hierover te praten met Jasper.

 

Hoe is het idee van Moneymonk ontstaan?

Ik heb 10 jaar bij de bank gewerkt waarvan 7 jaar bij de ABN Amro Bank en de laatste 3 jaar bij de Deutsche Bank. Tijdens gesprekken met ondernemers over hun kredietgebruik/financiën, merkte ik op dat ze juist bij die vragen naar hun boekouder keken. De meeste ondernemers zijn vakidioten en vergeten dat de financiën echt belangrijk zijn.
Tel daarbij op dat veel ZZP’ers stranden door financieel mismanagement en ik wist dat ik hiermee iets moest doen. Uit mijn onderzoek kwam naar voren dat de software die ondernemers gebruiken voor hun administratie erg moeilijk is. Dat kan toch anders anno 2012? Uitgangspunt: Niet de boekhouder moet centraal staan in de software maar de gebruiker. Na een jaar voorbereiding is in 2013 Moneymonk geboren. Met Moneymonk krijg je als ZZP’er meer inzicht en grip op je financiën.

 

Wat onderscheidt Moneymonk van zijn concurrenten?

Bij ons staat de gebruiker centraal en niet de boekhouder. Wij hebben er dan ook vroeg voor gekozen om ons boekhoudpakket via de gebruiker te distribueren en niet zoals gebruikelijk via accountants- en administratiekantoren.
Andere concurrenten lossen deelproblemen op met hun software. Moneybird verkoopt bijvoorbeeld een oplossing voor de facturatie. Deze oplossing is verkrijgbaar voor elke ondernemer. Wat ons onderscheidt is dat wij ons niet richten op de oplossing, maar op een specifiek segment: De dienstverlenende ZZP’er. Voor dit specifieke segment lossen wij alle financiële problemen op. Door ons alleen te richten op deze doelgroep kunnen wij onze waarde en onderscheidend vermogen voor deze doelgroep behouden!
Dit houdt dan ook in dat wij gerust nee verkopen aan ondernemers en accountants. Wij verwijzen dan door aan een concurrent die beter bij hun past.

 

“Als je iets echt wil bereiken moet je er voor de volle 100% voor gaan!”

 

Wat was een belangrijke mijlpaal van Moneymonk?

Dat we door de grens van 1.000 klanten zijn gegaan. Gevoelsmatig was dat voor mij echt een mijlpaal. Bij 100 klanten kun je nog eens denken dat ze het doen, omdat ze je kennen en het jou als ondernemer gunnen. Bij 1.000 klanten was ik ervan overtuigd dat we een sterke basis hadden. Blijkbaar vonden ze het een goed product en waren ze bereid om voor dat goede product te betalen.

 

Hoe belangrijk is de identiteit voor Monyemonk?

De identiteit is erg belangrijk. Een duidelijk identiteit helpt om je doel te bereiken. Door een duidelijke identiteit houd je focus op je eigen visie. We zijn een merk aan het bouwen die de boekhoudmarkt gaat veranderen. We willen meer dan software alleen leveren. We willen ZZP’ers helpen bij kennis over de financiën, wat verder gaat dan alleen de software, dat is enkel een middel.

MoneyMonk in NRC-next DvdZZP

Hoe zie jij de markt over 10 jaar?

Het is lastig om de markt te beschrijven over 10 jaar, het gaat allemaal zo snel. De automatisering wordt steeds belangrijker. Grotere kantoren zullen overblijven, kleinere kantoren vallen om! Intikken van bonnen heeft door de steeds slimmere software totaal geen meerwaarde meer! Ook denk ik dat de ontwikkelingen steeds belangrijker worden. Zo introduceren wij binnen 3 maanden machine learning, of terwijl slim boekhouden. Wanneer een bon ingelezen wordt, geeft de software suggesties over de post die erbij hoort.

 

“Stel jezelf geen doelen die makkelijk te behalen zijn, maar wees ambitieus.”

 

Wat zijn de toekomstdoelen van Moneymonk?

Onze missie is om de hele markt te veranderen, zodat de software vanuit de eindgebruiker voor iedereen beschikbaar is. Maar eerst willen we in de markt van dienstverlenende ZZP’ers 10 x beter zijn dan de rest. We moeten een grote impact hebben achtergelaten voordat we andere markten gaan veroveren.

 

Welke belemmeringen ben je tegengekomen tijdens de groei van Moneymonk?

Zoals veel ondernemers hebben wij ook last van een cashprobleem. Wij willen zelf ook sneller groeien dan dat er geld is. Maar we hebben er bewust voor gekozen om zonder externe financiers te groeien. Ik ben er namelijk van overtuigd dat door het niet aantrekken van externe financiers je betere beslissingen maakt. Je wordt zo veel creatiever om je beoogde groei te realiseren. Naast het cashprobleem heb ik ook last gehad van morele beslissingen. Het eerste personeelslid in dienst nemen is een risico. Net zoals voor het eerst een personeelslid ontslaan, je voelt je moreel verantwoordelijk voor je personeel. Die belemmeringen heb ik echt moeten overwinnen!

250186_824829234311649_1222644258054772052_n

Welke fouten heb je gemaakt en hoe heb je hiernaar gehandeld?

Moneymonk is een betaalde dienst. Om meer bekendheid te genereren bedachten we er een gratis variant naast: Timemonk. Met Timemonk kan een dienstverlenende ZZP’er heel makkelijk zijn uren bij houden.
Dit was een enorme fout. We hebben Timemonk enorm gepromoot en wilde daarmee allebei de producten meer bekend laten worden. Conclusie: Beide producten met twee merken in de markt zetten werkt niet!
We hebben besloten om Timemonk als merk te verwijderen en het product ‘Moneymonk instap’ te noemen. Hierdoor werkten we weer met één merk, maar behielden we de voordelen!”

 

Wat is volgens jou het belangrijkste van het ondernemen?

FOCUS! Weet wat je wilt en houd daar aan vast! Stel jezelf geen doelen die makkelijk te behalen zijn, maar wees ambitieus. Daarnaast moet je de juiste competenties hebben. Doorzettingsvermogen is zo’n competentie. Deze competentie is van belang met betrekking tot het behouden van je focus. Belangrijk is dat je van jezelf weet waar je kracht ligt en wat je beperkingen zijn. Verzamel op basis van jouw beperkingen specialisten om je heen die je daarin ondersteunen.
Het laatste wat ik erg belangrijk vind is: Blijf investeren! In productontwikkeling, in jezelf en noem maar op. Dit zal bijdragen aan de groei van jouw bedrijf!

 

Hoe belangrijk zijn andere ondernemers voor jou?

Door mijn ervaring bij de banken kende ik de valkuilen van de ondernemers. Dat was in mijn voordeel. Natuurlijk heb ik veel aan deze valkuilen gehad, maar juist collega-ondernemers kunnen je helpen om die stap naar groei te maken. Deze collega-ondernemers zijn dan ook erg belangrijk geweest voor de groei van Moneymonk. Voor mij was vooral de begeleiding vanuit de incubator Utrecht Inc. belangrijk. Door het uitwisselen en leren van elkaar kon ik Moneymonk sneller laten groeien. Van deze collega’s hoor je veel dingen die je al weet, maar als 2 van de 10 dingen nieuw zijn, dan heb je al heel veel voordeel!

UtrechtInc-uitreiking-10

Welke gouden les wil jij ondernemers meegeven?

Als je iets echt wil bereiken moet je er voor de volle 100% voor gaan! Halve focus werkt niet. Je moet bereid zijn alles aan de kant te zetten! Doe het goed of doe het niet!

 

Wat is volgens jou de belangrijkste succesfactor van een ondernemer?

Weet waar je eigen kracht niet ligt! Zoals ik eerder al zei: Doe het goed of doe het niet! Zorg voor specialisten aan je zij die beter zijn in die competenties die jij niet beheerst.
Een tip die ik alle ondernemers nog wil meegeven is: Bereid je goed voor, alvorens je aan de slag gaat. Ik heb een jaar uitgetrokken om mij voor te bereiden. In dit jaar heb ik een plan gemaakt. Hoewel dit plan naar een paar maanden de prullenbak in ging heeft het gezorgd voor een goede basis.

Commentaar

Reacties