Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Klantmagneetmarketing

klantmagneetmarketingWord een Klantmagneet helpt jou om je doelen te bereiken met klantmagneetmarketing. Klantmagneetmarketing is gebaseerd op het aantrekken van klanten die de waarde van jou en je bedrijf inzien, de klanten waar jij energie van krijgt! Om deze klanten aan te trekken moet je een sterke identiteit hebben, een bedrijf kan immers niet zonder bestaansrecht. Klantmagneetmarketing is het voeren van marketing vanuit je identiteit, vanuit je bestaansrecht. Potentiële klanten trekken naar je toe door jouw goede verhaal, in plaats van dat jij ze stoort met je boodschap vol met producteigenschappen.

 

Het belangrijkste bij klantmagneetmarketing is het helder krijgen van je identiteit, de fundering van je hele bedrijf. Je legt daarmee je authenticiteitwaarde vast, waardoor jij je profileert als bedrijf zijnde. Elk traject begint dan ook met het vastleggen van je identiteit in je eigen ‘identiteitsdocument’.

 

Met klantmagneetmarketing ga jij je ambities najagen door deze helder te formuleren en op te delen in een aantal etappes. Je maakt je ambitie kleiner en vooral behapbaar door jaar- en maanddoelen te stellen en deze vervolgens middels het klantmagneetplan te gaan bereiken.

 

De kern van klantmagneetmarketing is dus dat jij alleen werkt met klanten waar je echt energie van krijgt: Leuke klanten. Ik noem dit altijd ‘je unieke klantengroep’, omdat het een klantengroep is die bij jou als ondernemer en bij de identiteit van je bedrijf past. Op basis van deze unieke klantengroep bouw je gedurende het traject steeds verder naar je ultieme businessmodel waarmee jij je ambities gaat verwezenlijken. Je identiteit verandert niet, maar de markt wel. Hierdoor moet je continu blijven sturen en spiegelen of je businessmodel nog up to date is. Met klantmagneetmarketing leer je continu van en met collega-ondernemers en streef je jouw ambities na met je persoonlijke klantmagneetadviseur.

 

Programma klantmagneetmarketing

Met klantmagneetmarketing ga je aan de slag je ambities na te jagen. Jij wil succes als ondernemer en met je klantmagneetadviseur werk je samen daar naartoe. Met klantmagneetmarketing doorloop je een programma om daar te komen. Het programma bevat de volgende onderdelen:

 

1: Identiteit

identiteitIeder mens is uniek, ook iedere ondernemer en onderneming is dus uniek. Wanneer we onszelf in een concurrentiestrijd verwikkelen, gaat het vaak over allerlei zaken, behalve die uniciteit. En dat is juist wat klanten aantrekt: Jouw Identiteit. Iedere ondernemer heeft een visie, een reden waarom zij iedere dag uit bed komen. Klanten houden van bedrijven die écht zijn, die authentiek zijn, kortom: Deze bedrijven hebben bestaansrecht. Daarom gaan we in het eerste onderdeel op zoek naar de identiteit van jou als ondernemer. Tijdens dit onderdeel gaan we op zoek naar:

  • Waarom jij ooit begonnen bent;
  • De visie van je bedrijf;
  • De missie van je bedrijf;
  • Jouw persoonlijk kwaliteiten en jouw unieke kracht.

 

2: Ambitie & Doelen

ambities en doelenAls ondernemer is er geen succes wanneer je niet weet wat succes voor jou is. Iedere ondernemer heeft ambities, de ambities leven in je buik, in je hoofd maar eigenlijk durf je ze niet uit te spreken. Daarom gaan we in dit onderdeel op zoek naar de vlammende ambitie van jou als ondernemer. Deze ambitie is de basis, is jouw droomdoel. Op basis van dit droomdoel gaan we hoofd- en jaardoelen formuleren, zodat we exact weten waar we naar streven. Kortom in dit onderdeel gaan we:

  • op zoek naar jouw droomdoel.
  • jouw droomdoel opdelen in verschillende etappes die we als hoofddoelen neerzetten.
  • op basis van de eerste etappe een aantal jaar- en maanddoelen neerzetten.
  • de 4 belangrijkste prioriteiten voor het jaar opschrijven.

 

3: Klantmagneetplan

klantmagneetplanNu we weten wat we willen bereiken, kunnen we een plan ontwikkelen om het eerste doel te bereiken. Dat doen we doormiddel van een klantmagneetplan. In dit plan gebruiken we jouw identiteit als basis om een businessmodel te ontwikkelen. In het klantmagneetplan gaan we kijken naar de klantgroep die écht bij jou past, waar jij energie van krijgt en waar je langdurige relaties mee aan kunt gaan. Deze ‘unieke klantengroep’ fungeert als fundering voor jouw lange termijndoelen. Alles draait om enthousiaste klanten te creëren en die zijn besmettelijk. Gelukkig is het in dit geval een positief effect. Het enthousiaste klantenvirus laat je verspreiden onder je klantengroep. In dit onderdeel gaan we vervolgens het volgende doen:

  • We ontwikkelen een waardepropositie die gericht is op jouw unieke klantengroep. De waardepropositie is de reden waarom klanten bij jou komen, in plaats van bij jouw concurrenten. Het is tevens de belofte die jij maakt aan je klanten.
  • Samen kijken we naar de klantreis die een klant maakt om klant bij jou te worden. Kortom betekent dit dat we samen gaan kijken hoe een klant van onbekende tot klant wordt bij jouw bedrijf. Dit alles gestoeld om waarde te leveren en interesse te wekken bij jouw klanten.
  • We kijken naar de klantrelatie die past bij jouw waardepropositie en bij jouw bedrijf waardoor jij op lang termijn succesvol kunt zijn;
  • Op basis van bovenstaande kijken we welk verdienmodel het beste past bij jouw businessmodel en bedrijf.
  • Als laatste kijken we naar de interne kant van jouw bedrijf, want marketing is niet alleen schreeuwen, maar vooral het waarmaken van wat je roept. Je gaat waarde leveren aan je klant waar ze dolenthousiast van worden. Hoe je dat gaat waarmaken ontwikkelen we in de interne kant.

 

Op basis van dit plan maken we samen een routeschema om dit plan in de markt te zetten. In dit routeschema maken we verschillende tussensprints welke jij uitvoert om jouw doelen te behalen.

                                                                                                                                                      

4: Actie

ACTIEHet allerbelangrijkste bij het behalen van je doelstellingen is het uitvoeren van je plan. In het plan beschrijven we een beknopte manier om je unieke klant te bereiken. Het is immers maar theorie waarvan we samen niet weten of het in de praktijk ook echt werkt. Met het klantmagneet werkboek bereid jij je voor om in actie te komen. Wanneer jij in actie komt verzamel je informatie en data van jouw unieke klantgroep, waardoor je weet op welke punten je het plan verder moet ontwikkelen of moet uitbouwen. Met deze informatie gaan we jouw plan verbeteren.

 

5: Spiegelen en evalueren

EvaluerenRegelmatig komen we in één-op-één momenten bij elkaar om de resultaten van jouw inspanningen te spiegelen en evalueren. Hierdoor kunnen we samen de basis leggen om jouw bedrijf etappe voor etappe te doen groeien. Door het spiegelen en evalueren ontwikkel jij jezelf als ondernemer en ontwikkel jij je bedrijf naar sterke speler op de markt. Vaak zit jij helemaal in je bedrijf en daardoor is het lastig om een helikopterview te creëren. Je persoonlijke klantmagneetadviseur zorgt voor die helikopterview, welke onmisbaar is om te groeien als ondernemer. Hij stelt kritische vragen waardoor we gezamenlijk je strategie finetunen.

 

6: Samen leren

samen lerenNaast het spiegelen met je eigen persoonlijke klantmagneetadviseur schuif je een aantal keer per jaar aan bij ondernemersessies welke als doel hebben om je te helpen te inspireren om je bedrijf verder te ontwikkelen. Hierdoor kun je continue leren van anderen en ontwikkel jij je tot topondernemer! We komen zoveel mogelijk samen om elkaar te helpen met oplossingen, omdat je samen leert. Doordat je oplossingen creëert met behulp van collega-ondernemers, zijn je oplossingen beter doordacht en daardoor vaak briljant.

Commentaar

Reacties