Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Klantmagneetplan

klantmagneetplanEen onderdeel van klantmagneetmarketing is het ontwikkelen van een klantmagneetplan. Dit is een praktisch plan om je doelen te bereiken. Vanuit de identiteit van jouw bedrijf maak je in het klantmagneetplan keuzes om je businessmodel en strategie te bepalen. De onderdelen die in dit plan voorkom zijn:

 

Unieke klantengroep

Iedere ondernemer is uniek, en als je wil groeien heb je (bijna altijd) meer klanten nodig. Om nieuwe klanten te werven is het verstandig om een doelgroep te bepalen, het liefst een nichemarkt. Doordat je bewust een keuze maakt voor een klantengroep, kun je heel gericht je marketing toespitsen op deze klantengroep.

 

Er is een groep klanten die heel goed bij jou past. Klanten willen zich namelijk aangetrokken voelen tot een bedrijf en bij jou identiteit past een klantengroep. Ik geloof erin dat deze klantengroep jou naar succes gaat lijden. Naast dat je unieke klantengroep gelooft in jouw identiteit, heeft deze groep klanten ook een grote pijn waar ze vanaf willen. En die pijn kun jij verhelpen. Deze twee factoren bepalen dat je klantengroep uniek is! In het klantmagneetplan ga je op zoek naar deze unieke klantengroep.

 

Waardepropositie

Op basis van je unieke klantengroep kun jij je waardepropositie ontwikkelen. Met je waardepropositie speel je in op de grootste pijn van je klant. Je gaat op zoek naar welke waarde jij toevoegt aan het leven van je klant. Dat begint bij het beantwoorden van de vraag:

Wat levert jouw oplossing onderaan de streep op voor de klant?

 

Met je waardepropositie creëer je een onderscheidende waarde voor jouw unieke klant. Omdat je gericht bent op één klantengroep kun je jouw waardepropositie gericht toepassen op je unieke klant. Jouw doel is om je klant met je waardepropositie enthousiast te maken. Enthousiaste klanten zijn namelijk aanstekelijk en dat zorgt voor een enthousiaste klantenvirus.

 

Klantreis

Om klanten aan je te binden ga je in het klantmagneetplan een klantreis maken. Hierin stel je stap voor stap op hoe een onbekende een klant wordt bij jouw bedrijf. Door in verschillende fases de beweging van de klant te schetsen, weet jij heel goed waar je de focus tijdens de marketing op moet leggen. Doordat jij een unieke klantengroep hebt, kun je marketingkanalen heel goed aanpassen om deze klantengroep, want jij weet hoe jij ze kunt bereiken.

 

klantreis - infographic2

 

 

Over het algemeen doorloopt een klant tijdens de klantreis de volgende fases:

    1. Eerste aanraking: De klant komt voor het eerst in aanraking met jouw bedrijf. Via een van de marketingkanalen leest, ziet of hoort een klant van jou.
    2. Oriëntatiefase: Als de klant jou voor het eerst heeft gezien is het jouw taak om je klant geïnteresseerd te maken in je oplossing. Nog zonder dat jij het hebt over je product of dienst ga je in deze fase in op het wekken van interesse voor je waardepropositie.
    3. Ervaringsfase (Gratis Weggever): Klanten willen ervaren dat jij de juiste persoon (het juiste bedrijf) op de juiste plaats bent. Tijdens de ervaringsfase ga je jouw klant kennis laten maken met jou als persoon en met de meerwaarde die jij levert. Dat doe je door een gratis weggever. Voorbeelden hiervan zijn een gratis E-book, een gratis adviesgesprek, gratis workshop, gratis check, etc.
    4. Vertrouwensfase: In de vertrouwensfase ga jij ervoor zorgen dat je klant vertrouwen krijgt dat datgene dat jij doet de oplossing is. In deze fase schrijf je bijvoorbeeld een offerte voor je klant. Maar vertrouwen wek je vaak door eerst een kleine opdracht of een kleine order neer te leggen. Deze fase wordt vaak over het hoofd gezien, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dit vaak een hele goede basis vormt voor een langdurige klantrelatie. Je klant ervaart namelijk hoe jij echt werkt en kan hierdoor meten wat jouw resultaten zijn.
    5. Orderfase: In de orderfase voer jij je hele order uit zoals jullie hebben afgesproken. Dit kunnen sessies zijn die jij als coach uitvoert, het leveren van een product (wat altijd een dienst is), het leveren van een online cursus, etc.

 

Klantrelaties

De relatie die je als bedrijf aangaat met een klant is zeer belangrijk voor de lange termijn. De relatie die je aangaat moet passen bij de waardepropositie van je bedrijf. Veel bedrijven die willen lange termijnrelaties aangaan, om op die manier een basis te hebben voor groei. Als ondernemer moet je nadenken hoe je de relatie aangaat en wat je gaat doen om het op lange termijn succesvol te laten zijn. Denk er maar eens aan hoeveel het jou zou opleveren wanneer een klant een hele leven bij jou zou blijven en omzet genereert?

Hoe zou dat passen binnen jouw bedrijf en wat moet jij doen om dat voor elkaar te krijgen? Dat ga jij omschrijven in het onderdeel klantrelaties.

 

Verdienmodel

Geld is een zeer belangrijk middel om je businessmodel draaiende te houden. Het is dus zaak om een goed verdienmodel te kiezen, dat past bij je waardepropositie en je klant. Wanneer je klant niet zit te wachten op een lange termijnrelatie en jij biedt alleen maar abonnementen aan gaat het mis. Zorg er dus voor dat je gefundeerd een verdienmodel kiest, welke je goed uitwerkt zodat deze transparant is voor je klant. Zie voor meer informatie over je verdienmodel het artikel over verdienmodellen.

 

Interne organisatie

Marketing kan niet zonder een interne organisatie, ook klantmagneetmarketing. Misschien moet ik wel zeggen: juist klantmagneetmarketing niet. Want wanneer je met je identiteit naar buiten komt en je marketingboodschap gaat overbrengen, moet je dit ook waarmaken. En het waarmaken van je boodschap kan niet zonder organisatie. Daardoor ga je op zoek naar welke zaken je allemaal moet hebben om je businessmodel te kunnen draaien, zoals middelen, kennis, partners en activiteiten. In deze interne organisatie ga je dieper in op mogelijke samenwerkingen die je gaat verrichten.

 

Wil jij met je klantmagneetplan aan de slag? Elke maand ontvang je als klantmagneetlid gratis een mini-cursus in je mailbox. Wordt nu gratis klantmagneetlid

Commentaar

Reacties