Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Klantsegmenten

In negen artikelen leg ik het Business Model Canvas uit aan de hand van de negen bouwstenen van het Canvas. In het eerste deel komt de bouwsteen klantsegmenten aan bod.

 

Focus op een doelgroep

klantsegmentenIn het onderdeel klantsegmenten ga je de focus leggen op één van de klantsegmenten die je gaat bedienen. Veelgemaakte fouten in deze fase is om een te brede focus te hebben. Probeer hierin vooral na te denken over de volgende vragen:

  • Welke klanten hebben écht behoefte aan jouw oplossing?
  • Welke klanten willen betalen voor jouw oplossing?

Maar belangrijker nog is dat de klanten bij jou als ondernemer passen. Ik geloof er in dat een unieke klantengroep is die bij jouw identiteit past. Bij een goede identiteit trek jij de klantengroep aan die bij jou past!

 

Wees de klant!

De volgende stap is om je in te leven in de klant. Elke doelgroep heeft zijn eigen behoeften, problemen, ambities, etc. De Empathy map is een goede tool om je te laten nadenken over de doelgroep. De Empathy Map bevat zes onderdelen om over de doelgroep na te denken:

  1. Wat ziet de doelgroep?
  2. Wat hoort de doelgroep?
  3. Wat zegt de doelgroep?
  4. Wat denkt en voelt de doelgroep?
  5. Wat zijn de pijnpunten van de doelgroep?
  6. Wat zijn de verlangens van de doelgroep?

 

In deze zes onderdelen ga je op zoek naar de meest belangrijke pijnpunten of verlangens. Daarbij kun je denken aan:

  • De ambities van de doelgroep;
  • De belangrijke beïnvloedende kanalen van de doelgroep;
  • De behoeften van de doelgroep;
  • De problemen van de doelgroep;
  • De belemmeringen die de doelgroep ervaart;
  • De wensen van de doelgroep;
  • De succesmaatstaven van de doelgroep;
  • De beslissingsfactoren van de doelgroep.

Ontwikkelen van het businessmodel

Vanuit de pijnpunten en verlangens van de doelgroep ga je het businessmodel verder ontwikkelen. Deze punten dienen als input voor het ontwikkelen van onderscheidende waarde en een goede propositie. De onderscheidende waarde wordt besproken in de bouwsteen Waardepropositie.

Volgend artikel: Waardepropositie

 

Business Model Canvas binnen jouw organisatie

Wil je aan de slag met het Business Model Canvas binnen jouw organisatie? Tijdens de workshop Business Modelling ga je aan de slag met het Business Model Canvas!

Meer over het Business Model Canvas lees je in deze whitepaper.

Commentaar

Reacties