Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Lever de klant wat zij nodig heeft, niet wat zij vraagt

Veel ondernemers zeggen tegen hun klanten: U vraagt, wij draaien! Een mooie gedachte om je klanten te helpen, alleen is dit wel het beste voor je klant?

 

De klant denkt te weten wat de oplossing is, maar is dat wel zo?

Vaak komt een klant bij je, omdat ze zelf een oplossing hebben bedacht voor hun pijn. Echter ben jij de expert en denk jij wellicht dat het op een andere manier beter is. Bij de meeste klanten is het zo dat de oplossing die zij denken dat het beste is, niet het beste is. Als verkoper is het jouw taak om achter het echte probleem te komen van je klant. Bijna in alle gevallen is het probleem die zij denken te hebben niet de kern van het probleem. Het echte probleem ligt nog dieper. Kom dus achter het echte probleem van je klant!

 

Snellere paarden

Henry Ford heeft het ooit zo mooi verwoord: Als ik mijn klanten had gevraagd wat zij wilden, hadden zij gezegd: Snellere paarden. De echte vraag (de vraag achter de vraag) van deze klanten was dat zij snel van punt a naar punt b willen gaan. De klanten in die tijd konden alleen bedenken dat je van a naar b kon komen met paarden. De echte oplossing was de auto, met nog meer voordelen!

Dit voorbeeld geeft mooi wat het verschil is tussen jou als specialist en de klant. Zonder de klant als dom neer te zetten – want dat zijn ze absoluut niet – is het jouw taak om de echte vraag te achterhalen en de klant de beste oplossing te bieden die je kunt bieden.

 

Maak je klanten blij!

Neem als voorbeeld een klant die bij een communicatiebureau komt met de vraag om een flyer. Je kunt voor de klant een mooie flyer ontwerpen en toch kan die gene blijven zitten met een naar gevoel. De klant had namelijk het idee om met de flyer veel nieuwe klanten te werven, maar dit is niet gelukt. Jij zult achteraf denken dat je ook niet verwacht had dat er met flyers nieuwe klanten aangetrokken zouden worden.

Wanneer je vooraf had geweten wat het doel was: nieuwe klanten werven had je wellicht andere voorstellen gedaan: het bouwen van een website, misschien wel een campagne opzetten of iets anders. Bij het inzetten van een ander middel was de klant uiteindelijk écht blij geweest!

Commentaar

Reacties