Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

De meest gemaakte fouten bij het formuleren van een missie en visie

Het formuleren van je visie en missie is vaak een lastige klus. Dit onderzoek van merkenbuerau BVH Identity Driven Thinking bewijst dat veel bedrijven het lastig vinden en dat veel van deze visies en missies echt onderdelen missen. In dit artikel op MT lees je er meer over. In deze blog maak ik de combinatie tussen dit onderzoek, mijn eigen ervaringen en de ervaringen met het formuleren van de missies/ visies van mijn klanten:

 

1.     Er ontbreekt een bijdrage aan de omgeving/ de wereld

Bij veel visies en missies ontbreekt het aan de bijdrage die zij aan de omgeving of zelfs de wereld leveren, ze keren vooral hun verhaal naar binnen toe, hoe goed ze zijn. De meest inspirerende bedrijven uit 2016 zijn niet voor niets social entreprises, zij hebben een duidelijk verhaal wat zij willen veranderen aan de wereld. Je ziet vaak dat het dan gaat over een ‘het kan anders-verhaal!’

 

2.     De ‘waarom-vraag’ ontbreekt

Simon Sinek is inmiddels een welbekende spreker met zijn ‘golden circle’, maar dat betekent niet dat alle bedrijven hem blind volgen, in tegendeel zelfs. Veel bedrijven – en dan vooral de gevestigde ondernemingen – inspireren maar weinig met hun ‘waarom doen wij wat we doen’-verhaal. En juist dat is erg belangrijk. Bedrijven die dit vaak wel op orde hebben groeien als kool, zoals bijvoorbeeld Coolblue, die heel duidelijk het optimaliseren van klantgerichtheid nastreeft!

 

3.     Teveel ‘begrippen’ en mooi sausjes, te weinig inhoud!

Er zijn teveel bedrijven die ‘spelen met taal’ om het verhaal op te leuken, maar waar de inhoud ontbreekt. Er zijn veel termen zoals ‘ontzorgen’, ‘toonaangevend’ en vele andere termen die klakkeloos worden gezegd, maar waar geen inhoud aan gegeven wordt. Want waarom is de organisatie bijvoorbeeld toonaangevend? Dit fenomeen zie je niet alleen binnen de visies en missies, maar door alle gelederen van de marketing ontstaan. Voorkom deze valkuil, maar vertel je verhaal met passie en wees helder!

 

4.     Veel te algemene kernwaarden

Kwaliteit, betrouwbaar, betrokken – zo maar drie termen die je veel ziet als kernwaarden van bedrijven, maar wat ze betekenen voor het bedrijf lees je vaak niet. De kernwaarden van bedrijven zijn vaak veel te algemeen, om hier echt iets mee te kunnen! Te vaak merk ik nog dat kernwaarden bedacht zijn, omdat de klant het wenst, maar dat het niet uit de kern van de ondernemer of het bedrijf komt! En kernwaarden zijn juist extreem belangrijk voor de identiteit van je bedrijf! Het zijn de grondbeginselen van je bedrijf.

Een mooi voorbeeld van kernwaarden is Kromkommer:

  • Positief: wij geloven niet in een wijzend vingertje. De wereld redden is al serieus genoeg, dus werken we graag met een dikke knipoog.
  • Actie in de taxi: met positief denken kom je ver, maar nog niet ver genoeg. Daarom komen wij in actie voor verandering en willen we een inspiratiebron zijn voor anderen.
  • Prikkelend: wij zetten graag aan tot nadenken. En dat doen we door af en toe de grens op te zoeken, te prikkelen, uit te dagen. Door te prikkelen ontstaan nieuwe ideeën, activiteiten en oplossingen.
  • The sky is the limit: elke Nederlander bewust maken van voedselverspilling en dit probleem op een positieve manier volledig uit de weg ruimen. En als dat is gelukt, dan is de rest van wereld aan de beurt. Ambitieus? Misschien wel, maar wij geloven dat het kán!
  • What you see is what you get: onze producten zijn puur. Wat wij doen is echt. Wij zijn open en eerlijk over wat we doen. Wel zo duidelijk.
  • Together works better: wij maken een begin, maar wij kunnen het niet alleen. Kromkommer wil gekke groente redden met een community, die we de Krommunity noemen.

Lees meer over de kernwaarden van Kromkommer

 

5.     Missie niet als opdracht omschrijven

Veel bedrijven omschrijven hun missie zoals deze: ‘Onze missie is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de leefbaarheid van Nederland’. Als je het leest kun je denken: Dat ziet eruit als een goede missie, maar niets is minder waard. Wat er hier beschreven wordt is een proces: het leveren van een bijdrage. Wanneer dit bedrijf één activiteit heeft uitgevoerd wat een (misschien wel minieme) bijdrage heeft geleverd aan de leefbaarheid van Nederland, is hun missie als volbracht.

Beter is het om je missie als opdracht te omschrijven. Welke opdracht heb je met je bedrijf? En wat is daarbij de belofte die je doet? De missie: Samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade” is een veel duidelijker missie: Er staat een stip aan de horizon. Vraag jezelf dus af: Waar gaan we voor!?

 

Bouw aan je identiteit

Je identiteit is een belangrijk onderdeel van je bedrijf, zover is wel duidelijk. Leer van deze valkuilen die veel bedrijven ons hebben geleerd en ga aan de slag met het formuleren van je identiteit. Wil je eens sparren over jouw identiteit? Kom eens langs tijdens een gratis groeisessie!

Commentaar

Reacties