Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Metro bedient een specifieke doelgroep met een sterke waardepropositie!

In de categorie ‘Business Model Ontrafelt‘ ontrafelen we elke week een businessmodel van een bedrijf. Deze week behandelen we het businessmodel van Metro. Lees hoe het bedrijf via een specifieke doelgroep een belangrijke waardepropositie heeft gecreëerd.

Uitgangspunt

Krantenland bestond altijd uit kranten die thuis bezorgd werden. Wanneer je een abonnement op een krant neemt, krijg je netjes elke morgen een krant in de brievenbus. Naast de abonnees verdiende de krant aan advertenties.

Businessmodelcanvas Metro

klik op de afbeelding om deze te vergoten

Hoe heeft Metro het anders gedaan?

Als eerste heeft Metro een specifieke doelgroep gekozen: De forens. Miljoenen mensen reizen per dag met het openbaar vervoer. Tijdens het reizen hebben zij genoeg tijd om een krant te lezen.

De waarde die zij aan de forens leveren is een gratis krant. Elke krant kun je op het station afhalen, waarin korte artikelen staan. Daarom kun je in 20 minuten een krant lezen en ben je weer op de hoogte van het laatste nieuws en opinie.

Door ook de krant digitaal aan te bieden heeft Metro gratis abonnees, die zij een aanbod (actie) kunnen doen van een van de adverteerders. De advertenties die deze adverteerders per plaatsing kunnen plaatsen is daarom ook het belangrijkste verdienmodel. Juist omdat de doelgroep specifiek is, is het voor veel adverteerders een interessante krant om een advertentie in te plaatsen. Door de gratis krant, is het voor forenzen ook nog eens niet irritant dat er veel reclame in de krant staat.

De redactie is het enige middel die Metro nodig heeft voor het samenstellen van de krant. Zij moeten nieuws zoeken die past in de krant, artikelen (her)schrijven en de advertenties verkopen. Doordat zij samenwerken met een nieuwsbureau als key partner, komen zij snel aan nieuws en blijven de kosten laag. Daarnaast zijn ook de drukkerijen en advertenties een key partner.

Drie vragen voor jouw businessmodel

De focus van Metro laat zien dat de waarde voor zowel de klant (forenzen) als wel de partner (adverteerder) groot is. Voor jou als ondernemer is dit net zo belangrijk. Daarom kun je drie wat-als vragen stellen om jouw businessmodel te innoveren:

  1. Wat als wij onze waardepropositie gratis weggeven?
  2. Wat als wij ons focussen op een nieuwe markt?
  3. Wat als wij adverteerders zoeken voor ons verdienmodel?

Commentaar

Reacties