Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Profileren is de sleutel om klantmagneet te worden als coach!

profileren-is-de-sleutel-om-klantmagneet-te-worden-als-coachDe laatste jaren zijn er steeds meer coaches zelfstandig gaan werken. Ze zijn hun eigen coachpraktijk begonnen en waren direct ook verantwoordelijk voor het werven van klanten. De laatste tijd heb ik gemerkt dat steeds meer coaches moeite hebben om hun eigen spreekwoordelijke schoorsteen te laten roken. Om een klantmagneet te worden als coach is één ding erg belangrijk: Profileren!

 

Waar sta je voor?

Waar in mijn ogen het lastigste gedeelte zit als coach zijnde is dat je jezelf moet verkopen. Er is niemand die direct op zoek is naar een coach, omdat wij in Nederland toch nog het gevoel hebben dat je zwak bent als je gecoacht moet worden. De tweede pijn zit er eigenlijk in dat je als coach één van de vele bent. Niemand weet precies waar jij voor staat. De term coach is immers een containerbegrip.
En dat is precies waar je als coacht aan moet werken: Weet waarvoor jij staat! Voor iedere ondernemer is dit belangrijk, maar voor jou als coach nog meer. Want je moet je potentiële klanten laten inzien wat jij oplevert.

 

Profileren!

Anders gezegd moet je jezelf profileren. Onlangs verscheen er nog een artikel op Frankwatching die hetzelfde advies gaf aan journalisten. Wanneer je jezelf profileert meet je jezelf een imago aan, waarmee jij bekend komt te staan bij de buitenwereld. En dat is natuurlijk een erg belangrijke stap als klantmagneet. Jij moet in de wereld bekend komen te staan met jouw profilering.

 

3 vragen die jij jezelf moet stellen om jezelf te profileren als coach:

  1. Waarmee wil ik anderen inspireren?
  2. Welke doelgroep heeft er echt geld over voor mijn expertise?
  3. Welke waarde lever ik dan aan deze doelgroep?

 

Door jezelf deze drie vragen te stellen weet jij wie je waarmee wilt inspireren, wat een belangrijk onderdeel is van je identiteit. Je identiteit bepaald namelijk voor een groot gedeelte je profiel. Door jezelf te beperken in een doelgroep, kun jij voor jezelf heel goed beschrijven waarmee jij die doelgroep kunt helpen. Hierdoor wordt het niet een vaag verhaal als helpen ontwikkelen, maar wordt je verhaal meer toegespitst op die ene doelgroep. En je verhaal kun je duidelijk maken door te focussen op de waarde die je toevoegt aan de doelgroep. Wat levert een coachtraject onderaan de streep op voor je klant?

 

Zaaien en ontwikkelen

Een profilering is een dynamisch proces. Het is belangrijk om jezelf goed te profileren om vervolgens je profilering uit te zetten via alle kanalen waar je doelgroep te vinden is. Denk aan een goede profilering op je website, via sociale mediakanalen, op netwerkbijeenkomsten, etc. Je moet je verhaal (dat gene wat je identiteit is) gaan zaaien bij de gene die jij wilt inspireren met je verhaal. Hierdoor wordt vooral die ene specifiek doelgroep bekend met je profilering.
Wanneer je veel gezaaid hebt kun je kijken hoe je verhaal landt bij je doelgroep. Hierdoor kun je jouw profiel door ontwikkelen. Vanuit dit profiel stijg je boven de massa uit. Je focust je niet meer op dat je ‘coach’ bent, maar op wat je betekent voor die gene die je helpt. Wanneer dit voor jou standaard wordt trek jij mensen aan en word jij een klantmagneet!

 

Groeiversneller

Een tijd terug had ik een aantal gesprekken met een coach. Hij richtte zich voornamelijk op de ICT-branche, omdat daar zijn expertise en netwerk zit. Juist omdat hij veel expertise had binnen deze branche, wist hij ook waar zij tegenaan liepen. Hij profileerde zich niet als coach die een ICT-bedrijf hielp hun personeel te ontwikkelen. Hij profileert zich als groeiversneller, door samen met de medewerkers te kijken hoe zij ervoor kunnen zorgen dat de groei van het bedrijf gestroomlijnder loopt.
Juist door die profilering zijn er voor bedrijven die het interessant vinden om hem in te huren.

 

Groeien als zelfstandig coach?

Wil jij als zelfstandig coach verder groeien met je coachpraktijk? Kom naar een gratis groeisessie waar je individueel advies krijgt.

Plan een gratis groeisessie en we bespreken vrijblijvend stap voor stap hoe jij jezelf kunt profileren!

Commentaar

Reacties