Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Rolls Royce redt eigen leven door verdienmodel te veranderen

In de categorie ‘Business Model Ontrafelt‘ ontrafelen we elke week een businessmodel van een bedrijf. Deze week behandelen we het businessmodel van Rolls Royce. Lees hoe Rolls Royce hun bedrijf van de ondergang red door het verdienmodel aan te passen.

Uitgangspunt

Rolls Royce is een bouwer en ontwerper van vliegtuigmotoren. Voor alle grote toestellen bouwen zij de vliegtuigmotoren. In het verleden vroeg Rolls Royce voor iedere motor een investering van de vliegtuigbouwers. In de laatste jaren kwam Rolls Royce er steeds meer achter dat de investeringen voor nieuwe motoren naar achteren werden geschoven, om de investering uit te stellen. Dit zal bankroet betekenen voor het bedrijf.

Businessmodelcanvas Rolls Royce

 klik op de afbeelding om deze te vergroten

Hoe heeft Rolls Royce zichzelf gered?

Rolls Royce heeft besloten om via een andere doelgroep hun geld te verdienen. De vliegtuigbouwers hebben zij overgeslagen en ze zijn zich gaan richten op de vliegmaatschappijen. De waarde voor de vliegmaatschappijen is dat zij altijd de vliegtuigen konden laten vliegen.

De klanten worden geworven door onderhandelteams in te zetten die met vliegtuigmaatschappijen de juiste prijzen onderhandelen. In plaats van dat de vliegmaatschappijen zelf het onderhoud moeten verrichten, neemt Rolls Royce de hele onderhoud over. Hiermee zorgen zij dat de vliegtuigen blijven vliegen en de juiste kennis gebruikt wordt voor de motoren.

Voor het laten vliegen van de vliegtuigen en het uitvoeren van de onderhoud vraagt Rolls Royce aan de vliegmaatschappijen een prijs per vlieguur. Hiermee zorgen zij voor een structurele inkomstenstroom. Daarmee zorgen zij mede ook dat ze niet op de investeringsbegroting van de vliegmaatschappij terecht komen, maar in de dagelijkse exploitatie.

Om dit te kunnen leveren heeft Rolls Royce de juiste kennis en de juiste mensen nodig om het werk uit te voeren. Daarbij moeten de motoren continue doorontwikkelt worden, om bij de nieuwste technologie te blijven aansluiten (R&D). Het ontwerpen en bouwen van de motoren zijn samen met de R&D de belangrijkste activiteiten van Rolls Royce.

De belangrijkste key partners voor Rolls Royce zijn de leveranciers van onderdelen, welke van topkwaliteit moeten zijn. Naast deze leveranciers is er ook een leverancier benodigd. Om de overgang te bekostigen van investering naar exploitatie is een x-bedrag benodigd, die zij bij een financier vinden

3 vragen die jij kunt gebruiken!

Het verdienmodel is een heel belangrijk onderdeel van de marketing van het bedrijf. Vaak bepaald het of een klant met je in zee gaat of niet, dat bewijst dit voorbeeld ook weer. Uit het voorbeeld van Rolls Royce zou je jezelf de volgende vragen kunnen stellen om je businessmodel te innoveren:

  1. Wat als wij onze klanten per uur laten betalen voor onze waardepropositie?
  2. Wat als wij ons op een andere doelgroep gaan richten?
  3. Wat als wij onderhoud gaan verrichten bij onze klanten?

Commentaar

Reacties