Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Senseo: businessmodel van samenwerking

360115_5376November is de maand van het samenwerken. In deze blog schets ik het businessmodel van Senseo, dat ontstaan is vanuit samenwerking. Met een mooi woord heet het co-creatie. Philips en Douwe Egberts hebben samen de Senseo ontwikkelt.

Revolutie

12 jaar geleden kwamen Philps en Douwe Egberts bij elkaar om samen na te denken over een gezamenlijke productie. Na lang nadenken kwam er een revolutonair product voor die tijd: De Senseo. In tegenstelling tot alle andere koffiezetapparaten was er voor dit koffiezetapparaat geen filters nodig, maar maakte men gebruik van pads.

De waarde van de Senseo was dan ook dat je een enkel kopje koffie kon zetten. Door de individualisering van de samenleving was dit een goede stap om een dergelijk apparaat te ontwikkelen.

Verdienmodel is als een scheermes

Door de co-productie van het apparaat was het een interessant om te kijken hoe het verdienmodel voor beide partijen eruit kwam te zien. Eigenlijk werkt het Senseo-verdienmodel als een scheermes. Het apparaat (van Philips) koop je voor een laag bedrag, zodat een grote groep particulieren geïnteresseerd is in het apparaat. Het idee was om de pads relatief duur te maken, waardoor er meer geld betaald word per kopje koffie.

Het werkt dus eigenlijk hetzelfde als bij een scheermes. Wanneer je een mesje koopt, is de houder zelf goedkoop of zelfs gratis. Maar wil je uiteindelijk je mesjes vervangen, dan betaal je je scheel.

Succes of mislukking?

Wanneer we naar de verkoopcijfers van de Senseo kijken kunnen we spreken van een groot succes. Echter denkt Douwe Egberts daar wellicht anders over. Eén van de belangrijkste middelen van het businessmodel van de Senseo was de aanvraag en goedkeuring van het octrooi op de koffiepads. Hierdoor zou Douwe Egberts alleenrecht hebben voor een aantal jaar op de verkoop van de koffiepads.

De aanvraag op de octrooi werd echter afgewezen, waardoor er direct concurrenten voor de koffiepads op de markt kwamen, waaronder de huismerken van de supermarkten. Hierdoor moest Douwe Egberts haar marge inkrimpen om met hun prijs in de buurt te komen bij de concurrentie, wat een flinke streep door de rekening bleek.

Co-creatie, wat kunnen wij ervan leren?

1428663_41280779Co-creatie is een intensieve vorm van samenwerking, wat door meerdere bedrijven onderhand is overgenomen. De beertender is hier een ander voorbeeld van, welke door Krups en Heineken is ontwikkeld.

Als startende ondernemers kun je hier veel van leren. Je hoeft niet in je eentje meerwaarde voor de klant te creëren, maar dat kun je samen doen met andere ZP’ers. Kijk eens om je heen en ga op zoek naar ondernemers die net als jij op dezelfde doelgroep richt. Ga eens samen een bak koffie drinken en brainstormen over: Hoe kunnen we samen meerwaarde creëren voor de klant? Wie weet ben jij het volgende voorbeeld van een topsamenwerking!

Commentaar

Reacties