Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Social media: net een echt gesprek met je potentiële klant

social-media-net-een-echt-gesprek-met-je-potentiele-klantSociale media zijn ook in zakelijke communicatie niet meer weg te denken, maar hoe waardevol zijn ze? Het idee bestaat nog steeds dat je iets met sociale netwerken ‘moet’. Een deel van de ondernemers zet de media met weerzin in en heeft kritiek op de jonge generatie die gebogen over hun kleine schermen door het leven gaan. Het is een verwende generatie, zo wordt beweerd. Een asociale generatie met vierkante ogen zonder concentratievermogen.

Over het laatste bestaan grote studies waaruit inderdaad blijkt dat de jeugd zijn aandacht moeilijk weet vast te houden. Maar wie zou dat wel kunnen als je bedenkt dat in de Volkskranteditie van zaterdag net zoveel informatie staat als een geleerde in de zestiende eeuw in zijn gehele leven tot zich nam. Laat staan als je bedenkt hoeveel informatie (en onzin, laten we eerlijk wezen) er op internet en sociale media wordt verspreid.

Asociaal door sociale media

Alleen wordt de mythe dat wij asociaal zijn geworden door onze smartphones en social media, steeds vaker ontkracht. Exemplarisch hiervoor is de foto van de mannen die halverwege de vorige eeuw op weg naar hun werk niet gebogen zaten over hun smartphone, maar over hun krant. Je zou dus kunnen zeggen dat deze mannen een stuk mínder sociaal waren dan ze nu zijn. Nu leggen ze ten minste nog contact via hun sociale media.

Iemand die nu op weg is naar of wacht op zijn eerste afspraak, stuurt de contact die hij gisteren heeft ontmoet op een netwerkbijeenkomst een LinkedInverzoek. Of hij stuurt een Tweet uit waarin hij vraagt om advies onder het mom van #durftevragen. Als hij zijn afspraak uitkomt, heeft iemand op zijn Tweet reageert met een zinvol antwoord of heeft de contact hem toegevoegd. Op de weg terug naar kantoor appt hij zijn collega dat hij wat later is.

De krant lezen

Vluchtiger dus minder waard?

Sociale media lijken asociaal, omdat het vluchtiger is dan een één-op-één gesprek, waarin je iemand een hand kan geven en in de ogen kan kijken. Dat is waar, maar de kwaliteit van het contact heeft vooral te maken met de persoon en met zijn karaktereigenschappen. Heb je ook wel eens met iemand staan kletsen op een evenement die je bijna niet aankijkt, maar de kamer scant op een interessantere gesprekspartner. Asocialer krijg je het wat mij betreft niet.

Waarom is het dan voor ondernemers dan zo lastig om toch sociale media in te zetten? Enerzijds omdat het vrij definitief is. Als je een Tweet hebt verstuurd, dan staat het zwart-op-wit op internet. Het is een soort podiumangst (iedereen kan het immers zien), die mensen verlamt in het zetten van de eerste stap. Anderzijds vraagt een relatie (want dat is het) toewijding. Dus wil je mensen (je potentiële klanten) niet teleurstellen, dan zal je moeten blijven investeren.

Minder moeite met het echte leven

Allemaal gegronde redenen om niet te beginnen met sociale media. Ondernemers hebben vaak minder moeite met contacten die ze in real life ontmoeten en om tijdens een netwerkbijeenkomst te vertellen over zichzelf. Of in een één-op-één gesprek advies te geven en kennis te delen. Het is minder definitief en daarom minder confronterend. Als je iets hebt gezegd, kun je het altijd terugnemen, toch?

Alleen gelden dezelfde regels voor sociale media en de online wereld. Neem een voorbeeld aan Tony Chocolonely. Ze wilden een nieuwe chocoladereep introduceren, maar kregen, na weken online marketing te hebben gedaan voor deze reep, het vereiste arbeidsniveau niet rond. Gingen ze het verbloemen met een volgende campagne? Alle tweets wissen? Nee, ze vertelden gewoon hoe het zat: ze hadden een inschattingsfout gemaakt en zo kon het gebeuren dat de reep die ze aangekondigd hadden toch niet geleverd werd. En accepteerden klanten dat? Volgens de directrice, die tijdens het marketingevenement Adfo Live sprak, wel.

Angst zit tussen de oren

Verschilt dit dan heel veel van de live, één-op-één contacten en conversaties die je hebt? Nee. Ook als je oprecht en eerlijk bent in je offline gesprekken, accepteren mensen dat eerder dan dat je leugens gaat bedenken of net gaat doen alsof je iets niet gezegd hebt. Met andere woorden: sociale media zijn niet meer dan echte conversaties met (potentiële) klanten. Dat het veel enger is dan offline gesprekken, zit alleen maar in je hoofd.

De kern is dus dat als je jezelf blijft, het bijhouden van sociale media je veel minder energie kosten. Het enige is natuurlijk dat je via sociale media veel meer contacten kunt onderhouden dan je in een offline leven doet en dat blijft een uitdaging. Daarom geef ik je in de volgende blog vijf tips hoe je je sociale media en de relaties die je daar opbouwt, eenvoudig kunt onderhouden en hoe je het maximale uit je sociale media haalt.

Commentaar

Reacties