Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Themamaand Doelgroepen: Lars Veenstra goes Extreme!

Mei is de themamaand van de doelgroep. In de strategiesessies van Word een Klantmagneet staan doelgroepen centraal. In deze blog schrijf ik over een sessie waarin we op zoek zijn gegaan naar de meest ideale doelgroep voor Lars Veenstra.

Lars Veenstra is eigenaar van Lars Veenstra Media Productions. De specialiteit van Lars is om de energie van een event, een concert of van een bedrijf vast te leggen in een video. Zelf is Lars gek van mountainbiken en andere Extreme Sports. In de eerste sessie zijn we op zoek gegaan naar de doelgroep waarvan Lars energie krijgt. Kortom: Op zoek naar de funfactor!

Welke doelgroep heeft de fun factor?

doelgroepen van Lars VeenstraVoordat we gaan kijken naar een fun factor binnen een doelgroep, zijn we eerst gaan kijken naar welke doelgroepen geïnteresseerd kunnen zijn in de oplossing van Lars. Deze vraag is beantwoord door samen alle doelgroepen die wij konden vinden op te sommen.

Uit de lijst met doelgroepen die samen zijn bedacht heeft Lars uiteindelijk zes doelgroepen gekozen, waar hij zelf wel brood in zag. Deze doelgroepen waren:

  • Organisatoren van bedrijfsevenementen;
  • Concertorganisaties;
  • Extreme sporters
  • Sportteams
  • Extreme Sports Events.
  • Bands

Deze zes doelgroepen zijn allen gescoord op basis van vijf verschillende criteria. Op basis van deze criteria hebben we kunnen bepalen welke doelgroepen het meest geschikt zijn voor de oplossing. De criteria om doelgroepen te scoren waren:

  1. Krijg je er energie van? (Fun factor)
  2. Heeft de doelgroep een groot omzetpotentieel?
  3. Heb jij affiniteit met de doelgroep?
  4. Heeft de doelgroep een grote omvang?
  5. Is de investeringsbereidheid groot bij de doelgroep?

Uit de analyse op basis van deze criteria waren er drie mogelijke doelgroepen voor de funfactor: Concertorganisaties, Extreme Sports Events en Bands. De uiteindelijke beslissing lag bij Lars, voor de doelgroep waarvoor hij het meest voelt. De doelgroep waarvoor hij het meest voelt zijn de Extreme Sports Events.

Problemen & Behoeften van de doelgroep

Empathy Map voor doelgroepenNadat de doelgroep bekend was, zijn we een persona gaan ontwikkelen van deze doelgroep. De persona is ontwikkeld met behulp van de Empathy Map, waarin we achter het gedachteproces van de potentiële klant probeerden te komen. De persona voor de Extreme Sports Events is Erik, de organisator van deze events.

Vanuit de Empathy Map heeft Lars verschillende vragen beantwoord over Erik. Hierdoor creëerden we een beeld van de doelgroep, waarin de belangrijkste bevindingen hieronder opgesomd zijn:

  • De voornaamste problemen van de doelgroep zijn dat ze moeite hebben met het vinden van budget, bezoekers en buzz. Hij weet zelf ook nog niet hoe hij het event onmisbaar moet maken.
  • De media is de belangrijkste bron die Erik beïnvloed. Bij media gaat het vooral om internetsites gericht op beeld en sites met achtergronden op de sport.
  • De ambitie die Erik heeft is als event onmisbaar te worden geacht.
  • Erik heeft moeite om grote verwachtingen te creëren. Daarnaast vind hij het een risico dat hij zijn gezin in gevaar kan brengen.
  • Erik eist van zijn opdrachtgevers dat zij uniek zijn, waardoor zijn event zich onderscheid ten opzichte van de andere events. Daarbij moeten de bezoekers het event kunnen herbeleven, maar heeft Erik wel een beperkt budget waarbinnen dit moet passen.
  • De belangrijkste beslissingsfactor (buyer descion) van de doelgroep is dat de oplossing helpt bij het bereiken van de doelen. Daarbij kan de portfolio dienen als referentiekader en helpen succesvolle cases Erik over de streept te trekken.

Vanuit deze hoek gaan Lars en ik verder om zijn Business Model Canvas in te vullen. We gaan op zoek naar de werkwijze om voor zijn bedrijf nieuwe klanten te werven.

Doelgroep in beeld

Uit de eerste strategiesessie heeft Lars Veenstra een persona ontwikkeld van een eigenaar van Extreme Sports Events. Deze doelgroep heeft voor Lars de Fun Factor. Bewijs van deze Fun Factor kwam een week later, toen onderstaande video door Lars gepost werd.

Zeg nou zelf, spat hier niet de energie en fun vanaf?

Specialized SRAM Enduro Series #2 – Riva del Garda from Lars Veenstra on Vimeo.

Commentaar

Reacties