Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Transparantie: ook op je website

Wees transparant - ook op je websiteNet als Freek ben ik groot voorstander van transparantie. Ik ben ervan overtuigd dat je daarmee niet alleen je klant helpt, maar ook jezelf. Als je niet transparant bent, durf je je fouten ook niet toe te geven. Durf je je fouten niet toe te geven, dan gun je jezelf ook niet de mogelijkheid om je te verbeteren. En uiteindelijk is dat weer niet in het belang van de klant. Maar goed, ik dwaal af.

 

Waar ik een hekel aan heb

Waar ik een hekel aan heb is dat veel ondernemers zich lijken te verstoppen. Ik ben nogal geïnteresseerd van aard. Noem het gerust nieuwsgierig. Ik wil graag weten wie er achter een bedrijf zitten en wat ze drijft. En blijkbaar ben ik ook niet de enige: de “Over ons” pagina is een van de meest bezochte pagina’s op de meeste websites. Mensen doen zaken met mensen en bezoekers van je website willen dus weten wie je bent voor ze zaken met je doen. Vooral wanneer je diensten verleent.

 

Bezoekadres is wettelijk verplicht

Gek genoeg lijken zelfs webbouwers nog niet allemaal te weten dat het in Nederland wettelijk verplicht is om een bezoekadres te vermelden op je website. Naar mijn persoonlijke mening heeft een webbouwer de verantwoordelijkheid of zelfs de verplichting om jou te adviseren over dit soort vereisten. Webbouwers die deze wettelijke eisen niet eens kennen ,zijn naar mijn ongezouten mening geen echte professionals.

 

Fysiek adres op je website is noodzaak

Buiten het feit dat het wettelijk verplicht is, is het eigenlijk ook alleen maar slim om een bezoekadres op je website te vermelden. En ik reken erop dat je weet waarom: het wekt vertrouwen. Je wilt toch ook gewoon betrouwbaar overkomen? Waarom zou je je dan verstoppen? En ook al is je fysieke adres geen echt bezoekadres, dan zijn er nog oplossingen. Zo vermeld ik ook het bezoekadres (Ketelhuis Apeldoorn) op de contactpagina van mijn website. Naast overigens mijn vestigingsadres. Volledig transparant. Helaas kun je dat niet van alle ondernemingen zeggen:

 

Website zonder bezoekadres - wekt weinig vertrouwen, is niet transparant

 

De website van de onderneming in bovenstaande screenshot heeft niet alleen een contactpagina zonder adres (ook in de footer staan deze gegevens zonder adres), ook de foto’s van de “medewerkers” blijken bij onderzoek via Google Images gewoon stockfoto’s en dus niet van de werkelijke medewerkers.

 

Verstop je niet!

Bij iedere klant waarmee ik werk, iedere website die ik beoordeel, geef ik altijd aan: laat wat van jezelf zien. Bijna geen enkele website toont echt goed wie er achter het bedrijf zitten. Waarom eigenlijk? Zoals ik al aangaf: mensen doen zaken met mensen. Ook in de fysieke wereld. Want als jij een vaste kapster hebt bij jouw favoriete kapsalon, wat doe je dan als ze weggaat? Retorische vraag natuurlijk: grote kans dat jij dan meegaat naar haar nieuwe kapsalon. Het draait niet om de kapsalon, maar om de mensen die jou daar goed helpen. Ook online gaat het om die mensen. Verstop je dus niet en laat je zien.

 

Mensen maken het feestje

Gelukkig zijn er goede voorbeelden van bedrijven die het persoonlijk en transparant maken. Het meest bekende voorbeeld is uiteraard Drukwerkdeal, die al hun personeelsleden op de website en in de nieuwsbrieven laten terugkomen. De van oorsprong Apeldoornse onderneming Pinkcube doet dat ook.

Dat is pas transparant: je ziet het personeel van Pinkcube op hun website

Is het afgekeken van Drukwerkdeal? Misschien. Maar wat mij betreft doet het er niet toe. Het werkt. Want wees eerlijk: Pinkcube vertrouw je zo toch eerder dan een bedrijf dat enkel een anonieme webshop heeft? En is het niet ook veel leuker zo?

Laat jij jezelf al (voldoende) zien op je website? Of twijfel je nog? Ik ben benieuwd naar jouw reactie en mening, dus laat het hieronder weten!

 

Commentaar

Reacties