Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Trek klanten aan door je klantreis te optimaliseren!

Samen met mijn klanten denk ik voortdurend na over hoe zij het beste klanten kunnen werven. De situatie van iedere ondernemer is anders, dus ook de manier waarop je het beste klanten kan werven is anders. Om samen met mijn klanten het beste model op te zoeken om klanten te werven optimaliseer ik met hen de klantreis.

 

Wat is je klantreis?

Als je jouw klantreis wil optimaliseren, moet je natuurlijk wel eerst weten wat het is. De klantreis brengt de stappen in kaart die een onbekende moet zetten tot het moment dat je klant enthousiast is. Bij ieder bedrijf is deze klantreis natuurlijk anders, maar over het algemeen worden er in de klantreis 6 stappen gezet:

Klantreis v3

In de eerste twee fases ga je aan de slag om zoveel mogelijk bereik te verkrijgen. In de eerste fase ga je aan de slag om je klant kennis met je te laten maken. Vervolgens ga je aan de slag met de oriëntatiefase.

 

1. Eerste kennismaking

Een onbekende die (mogelijk) geïnteresseerd is in jouw verhaal en identiteit moet eerst met je kennis maken. Het is dus voor jou de taak om kanalen te kiezen waar jouw klant aanwezig is, of die jouw klant gebruikt om informatie in te winnen. Veel voorkomende kennismakingskanalen zijn de website (vaak via Google benaderd) en het eigen netwerk. De taak van deze kanalen is om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken.

 

2.Oriëntatiefase

Wanneer een potentiële klant kennis heeft gemaakt met jou via die kanalen, dan gaan ze oriënteren of jij een partij bent die hen kan helpen met hun problemen of verlangens. Vaak doen ze dat door blogs te lezen, recensies door te nemen, etc. De taak in deze fase is om erachter te komen of jij een geschikte kandidaat bent voor een opdracht voor de opdrachtgever.

 

Wanneer een klant jouw kent, wil je jouw klant stimuleren om contact met je op te nemen. In de ervaringsfase ga je aan de slag met het verlagen van de drempel.

3. Ervaringsfase

Nadat een klant zich in zijn hoofd heeft uitgesproken of jij een kandidaat bent om een opdracht neer te leggen is het jouw taak om de stap om contact met jou op te nemen makkelijk te maken. Dat doe je door je klant ervaring met je op te laten doen. Maak daarvoor een gratis weggever, dat is een tool waarmee je klant ervaring kan op doen met jouw waarde. Met deze gratis tool speel je in op de voornaamste pijn van de klant, waardoor je klant grag de tool van je afneemt. Voorbeelden hiervan zijn een gratis adviesgesprek, een gratis check of een gratis workshop. Het doel van deze fase is om de klant contact met jou te laten opnemen, omdat ze jou interessant vinden! Door deze fase leren ze jouw waarde kennen en ervaren. 

 

Om de opdracht te verzorgen heb je verschillende contactmomenten met je klanten. In de volgende twee fases ga je aan de slag met het verzorgen van de opdracht.

4. Vertrouwensfase

Je klant is inmiddels een flinke stap verder om een order bij jou neer te leggen. Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt is het verstandig om je klant vertrouwen te laten op doen met je dienstverlening (wanneer je een product verkoopt, verkoop je namelijk ook een dienst!). Dat doe je door je hele opdracht in een aantal stappen op te delen en een eerste kleine opdracht neer te leggen. Hierdoor is het te investeren bedrag voor je klant niet zo hoog en kunnen ze vertrouwen opdoen met jouw bedrijf. Denk hierbij aan een eerste proefbestelling of een eerste coachsessie voor een standaard bedrag.

 

5. Orderfase

De laatste fase is de order zelf. Zorg ervoor dat je heel goed inzichtelijk hebt hoe deze fase eruit ziet voor je klant. Maak een stappenplan met de contactmomenten die je hebt met je klant tijdens deze fase. Om een order neer te leggen wil een klant namelijk heel goed weten wat jij gaat doen voor het geld dat zij investeren.

 

Wanneer je een order hebt verzorgd wil je de klant graag in de watten leggen en behouden. Hiervoor is de klantfase.

6. Klantfase

In de klantfase breng je alle contactmomenten en kanalen in kaart die je inzet om je klanten te behouden. Tussen en tijdens deze contactmomenten bekijk je waar je waarde kunt toevoegen aan je relatie. Het doel in deze fase is om je klant erg enthousiast te maken zodat ze dit gaan delen.

 

Maak je eigen plan!

Zoals ik al eerder schreef, ieder bedrijf is anders, dus ook iedere klantreis. Het is aan jou de taak om je eigen klantreis te bouwen! Bedenk in iedere stap welke kanalen en tools jij kunt inzetten om je klant te interesseren in jouw oplossing, want bedenk goed: Het gaat om het vertrouwen dat jij de beste oplossing hebt voor hun probleem of verlangen.

 

Evalueer, leer en optimaliseer!

Wanneer je jouw klantreis hebt gebouwd ga je deze tot uitvoer brengen. Elke kanaal moet naadloos op elkaar aansluiten om de juiste stroom te krijgen om klanten te werven. Ga dus aan de slag met je klantreis en evalueer continu hoe het loopt. Met mijn klanten evalueer ik iedere maand of iedere twee maanden hoe dit verloopt. Hierdoor kunnen wij leren van wat wel en niet werkt. Werkt iets niet, moeten we wellicht een kanaal vervangen, werkt iets wel dan kunnen we dit optimaliseren. Hierdoor ga ik samen met hen klanten aantrekken door het optimaliseren van hun klantreis.

 

Hoe ziet jouw klantreis eruit?

Je klantreis is een belangrijk middel om een klantmagneet te worden. Wil jij samen met mij je klantreis bespreken? Kom langs tijdens een gratis groeisessie om de essentiële stappen te bespreken om je bedrijf te laten groeien met je klantreis. Plan je gratis groeisessie nu in!

Commentaar

Reacties