Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Waarom iedereen van de Efteling houdt!

waarom-iedereen-van-de-efteling-houdt

Bijna iedere Nederlander houdt van de Efteling. De Efteling is een magische wereld, waarin jong en oud zich kan vermaken. Maar wat maakt de Efteling zo succesvol? Waarom is de Efteling zo sterk?

De Efteling heeft een sterke identiteit en daar houden ze strak aan vast! En dat zorgt voor herkenning én enthousiasme!

 

Dichtbij identiteit blijven

In een artikel in Frankwatching wordt door Marjolein Mens van Efteling uiteengezet wat de Efteling volgens haar zo sterk maakt. Ze geeft aan ‘We verkopen geen toegangskaartjes, maar herinneringen en belevenissen.’ Een mooi verhaal, wat ook helemaal verkeerd uit kan pakken. De kracht van de Efteling is dat ze dichtbij hun ‘waarom’ blijven. Alles binnen hun park draait om hun identiteit: het verkopen van herinneringen. Zo verteld ze dat ook de directeur in het park rondloopt en jou een flesje drinken kan verkopen!

 

Medewerkers zijn enthousiast over Efteling

enthousiaste-medewerkers

Voor elk bedrijf zijn de medewerkers belangrijk. Bij de Efteling zorgen ze voor enthousiasme bij hun medewerkers, wat de functie van de medewerker ook is. Als gast ervaar je dat zelf ook, iedereen is zo enthousiast dat je als gast ook écht een herinnering krijgt. Het klinkt heel logisch, maar hoe vaak zie je binnen een bedrijf niet medewerkers die zoveel saaiheid uitstralen dat je liever tegen de muur praat?

Wat je als ondernemer graag wilt is een team bouwen die bij je identiteit past. Voor de één betekent dat je naar personeelsleden zoekt die bij je identiteit passen, voor de ander betekent dat een team van zelfstandig ondernemers om zich heen bouwt.

Belangrijk is dat je mensen zoekt die enthousiast zijn over je identiteit, die bij je identiteit passen. Je moet dus niet op zoek gaan naar de identiteit die bij je mensen past.

 

Leer van Efteling: Blijf bij je identiteit!

Als ondernemer kun je erg goed van de Efteling leren. De identiteit van je bedrijf is leidend, dat is jouw unieke kracht als bedrijf. Je moet ervoor zorgen dat iedere keuze die je maakt bij je identiteit past. Dat is wat ze bij de Efteling doen: Alles doen om hun gasten een herinnering te geven.

Is het dan alles ‘louter lyrisch’ bij de Efteling? Nee, natuurlijk krijgen zij ook kritiek te verduren. Zo wijst Mens naar de wachtrijen, waarvan menig bezoeker zeggen dat ze niet echt meehelpen aan de ‘het verkopen van herinneringen en belevenissen’. Maar door continu hierop te monitoren zijn ze bij de Efteling bezig om de wachttijden te verminderen en/ of aangenamer te maken. Zo zij ze aan het kijken of ze entertainment in kunnen zetten om de wachttijd aangenamer te maken, wat ook weer voor ‘de herinneringen en belevenissen’ zorgt.

 

Welk team past bij jouw identiteit?

team-bij-identiteit

Bekijk je eigen bedrijf eens: Wat zijn de pijlers van jouw identiteit? Welk team past er bij jouw identiteit? Je wilt een cultuur bouwen die bij jouw bedrijf past. Je team hoeft dus niet alleen personeelsleden te zijn, het kunnen ook freelancers en andere ondernemers zijn die je inhuurt. Dit team moet ook passen binnen je identiteit.

Commentaar

Reacties