Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Waarom Kromkommer een voorbeeld voor veel ondernemers is!

Afbeelding: Kromkommer.com

Kromkommer redt gekke groente die anders verspild zouden worden. Alleen dit is al een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Maar waarom Kromkommer een voorbeeld voor veel ondernemers is, lees je in deze blog.

 

De missie spreekt aan, ze laten zien hoe raar onze maatschappij in elkaar zit

De reden waarom Kromkommer bestaat is één van de dingen die je van Kromkommer kan leren. Hun verhaal is zo helder en zo triggerend, dat het je tot denken aanzet. De missie van kromkommer is:

Redden van alle ‘gekke’ en ‘overgebleven’ groenten en fruit die anders verspild zouden worden.

Met deze missie laat het bedrijf zien hoe raar onze maatschappij in elkaar zit, dat we alleen om hun uiterlijk gekke groenten weggooien. Door dit aan de kaak te stellen en dit als de missie van hun bedrijf te formuleren zetten ze veel mensen aan tot nadenken.

Dit laat voor mij zien dat het formuleren van een scherpe missie je als bedrijf bekend helpt te maken. Het helpt je om dichterbij jezelf te komen en daardoor mensen aan te trekken.

Het formuleren van hun identiteit, hun missie, visie en kernwaarden zijn ze echt eigen, het past ze als een warme jas. En dat is hoe identiteit moet zijn: Eigen!

 

Ze communiceren echt ‘eigen’, ze zijn wie ze zijn

Authenticiteit is belangrijk voor ieder bedrijf, alleen hebben veel ondernemers dat niet door. Je ziet de laatste tijd dat er steeds meer bedrijven zijn waarbij authenticiteit belangrijk aan het worden is. Bij Kromkommer zie je in al hun uitingen dat ze écht zijn, hoe zij hun verhaal vertellen spreekt je aan. De missie is echt een intrinsiek gemotiveerde missie.

Door dicht bij zichzelf te blijven hebben de mensen van Kromkommer in hun communicatie keuzes gemaakt die bij hun passen, zoals hun vlog kromkommertijd. Als ondernemer kun je hier veel van leren, blijf bij jezelf en maak keuzes die dichtbij jou en je verhaal liggen. Daarmee scoor je!

 

Ze doen wat ze zeggen en leggen problemen transparant uit

Kromkommer doet wat ze zeggen, het klinkt net of het heel logisch is. Maar in de afgelopen decennia zijn bedrijven steeds vaker klanten gaan misleiden om er zelf beter van te worden, waardoor er altijd een waas van misleiding op de loer blijft liggen. En dat is waar Kromkommer juist het omgekeerde doet: Ze zijn volledig transparant en leggen de dilemma’s waar ze voor staan uit. Daardoor wordt het merk menselijk en krijg je een gunfactor: Het is heel logisch dat je soms bepaalde keuzes maakt, als je het maar eerlijk uitlegt.

Dat is bijvoorbeeld waar bij Dopper – ook een social entreprise – een waas hangt. Op het begin zeiden zij dat de volledige winst naar projecten voor schoon drinkwater zou gaan, momenteel is dit nog maar 5%. Je kunt je best voorstellen dat je als ondernemer keuzes moet maken, waardoor je dit soort aanpassingen doet, maar wanneer je dit niet helder en eerlijk uitlegt, kun je worden gezien als graaier. Of dit bij Dopper zo is, weten we niet! Maar laat dat een les zijn voor jou als ondernemer! Wees transparant en communiceer eerlijk over alle keuzes die je moet maken!

Commentaar

Reacties