Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Wat kan jij leren van Skype?

In de categorie ‘Business Model Ontrafelt‘ ontrafelen we elke week een businessmodel van een bedrijf. Deze week behandelen we het businessmodel van Skype. Lees hoe Skype de telecomwereld op zijn kop zette door anders met hun verdienmodel om te gaan.

Uitgangspunt

Jarenlang was de wereld van de telefonie hetzelfde. Je had altijd één ding nodig: Dat was de telefoon. Door de introductie van de mobiele telefoon veranderde er al een hoop. Op de aansluiting van de vaste lijn konden telecomaanbieders al niets meer verdienen. Maar het oude model bleef in stand: Je betaald per gebelde minuut. Tot dat Skype de markt betrad.

Businessmodelcanvas Skype

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Wat heeft Skype anders gedaan?

Skype heeft met haar businessmodel de gehele markt op zijn kop gegooid. Niet langer waren de telefoongebruikers de doelgroep, maar de wereldwijde webgebruikers. Hierdoor boorde het een hele nieuwe doelgroep aan.

Door de software die Skype heeft kan het haar gebruikers gratis laten bellen. Het (beeld)bellen vindt plaats via de internetverbinding, waardoor aansluitkosten overbodig zijn. Door de lage aansluitkosten kunnen de webgebruikers goedkoop bellen naar telefoons.

Ze bereiken hun klanten via skype.com en doormiddel van partnerschappen met bedrijven die headsets verkopen. Door de massamarkt wordt hun klantrelatie ook massamaatwerk.

Hun verdienmodel is de meest interessante. Ze bieden hun waardepropositie gratis aan, aan 90 % van hun klanten. Wanneer ze meer gebruik willen maken en naar telefoons willen bellen, dan gaan ze betalen via een pre-paid of abonnement. Daar maken dus 10 % van hun klanten gebruik van.

De belangrijkste middelen van hun businessmodel is hun software en de software-ontwikkelaars. Daarbij is ook direct de belangrijkste activiteit van hun businessmodel gezegd: het ontwikkelen van de software.

De key partners zijn de aanbieders die zorgen dat de klanten kunnen betalen, de aanbieders die de distributie kunnen regelen en de telecompartners.

De belangrijkste kosten zijn de software-ontwikkeling en het klachtenmanagement.

Wat kun je hiervan leren?

Als ondernemer zijn we altijd aan het kijken naar concurrentievoordelen. Skype laat zien aan ons dat je met het veranderen van het verdienmodel concurrentievoordeel kan behalen. Door de keuze van het gratis aanbieden van het verdienmodel, zorgt voor veel bekendheid. Daardoor kun je als ondernemer jezelf de volgende vragen stellen:

  1. Wat als we het freemium-model als verdienmodel gaan gebruiken?
  2. Wat als we onze waardepropositie gratis weggeven?
  3. Wat als we ons op een nieuwe doelgroep gaan richten?

Commentaar

Reacties