Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Xerox redde zich van de dood, door hun verdienmodel aan te passen!

In de categorie ‘Business Model Ontrafelt‘ ontrafelen we elke week een businessmodel van een bedrijf. Deze week behandelen we het businessmodel van Xerox. In de jaren ’50 en ’60 besloten zij hun businessmodel om te gooien en redden hun leven.

295013_7689In een speech vertelde Alexander Osterwalder het verhaal van Xerox. in 1958 had Xerox een foto kopieermachine ontwikkelt, zo’n grote, die op ieder kantoor tegenwoordig aanwezig is. Xerox probeerde deze machines te verkopen aan bedrijven, maar die wilden de investering niet doen voor zo’n kopieermachine. Navraag aan consultants resulteerde in een no go en zij adviseerden Xerox ook om weg te gaan van deze markt en te richten op verkoop van de technologie.

Hoe heeft Xerox het roer omgegooid?

Xerox bedacht zich wat essentieel was aan hun kopieermachines: De waarde. De machine zelf wil niemand hebben, maar de kopieën wel. Ze bedachten daarom dat bedrijven de kopieermachines niet gaan kopen van Xerox, maar ze leasen het.

Door de veranderde waarde ging ook hun hele verdienmodel op de kop. Ze verdienen niet in één keer een bedrag door de verkoop van de machine. Xerox rekende $ 95 voor 2.000 kopieën per maand. Mocht het bedrijf meer kopieën maken, dan rekende zij een aantal cent per kopie extra.

Resultaat

Het resultaat is dat Xerox zichzelf van de ondergang heeft gered door het veranderen van hun businessmodel. Bedrijven drukten geen 2.000 kopieën per maand, maar per dag. De winst voor Xerox was daarmee enorm. Heden ten dage bestaat het bedrijf nog steeds en daarmee redde zij zich van de dood, door hun waardepropositie en verdienmodel om te gooien.

3 tips voor jouw bedrijf

Vanuit het voorbeeld van Xerox kun je inspiratie halen voor je eigen business. De volgende tips kun je toepassen:

  1. Kijk naar de waarde van je product/ dienst, niet naar het product/ de dienst zelf.
  2. Probeer meerdere verdienmodellen uit en kies de juiste uit.
  3. Test de nieuwe oplossing bij je klanten uit, zodat je ook het resultaat kunt meten.

Commentaar

Reacties