Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Zo ontwikkel jij jouw eigen missie!

Als je met je bedrijf naar een merk wilt gaan is je identiteit een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Het is het onderdeel waar je nog op kan onderscheiden. Een belangrijk onderdeel van je identiteit is je missie. Maar hoe ontwikkel jij eigenlijk een missie? In deze blog lees je er meer over.

 

Wat is een missie eigenlijk?

Als we een missie willen ontwikkelen is het belangrijk om te weten wat een missie nu eigenlijk is. De definitie van een missie is volgens Frank van Ormondt:

Een missie is datgene dat de organisatie naar buiten wil uitdragen. Het geeft aan waarvoor de mensen uit de organisatie staan, wat hun identiteit en waarden zijn. Omdat een missie over zaken gaat die jaren hebben gekost om op te bouwen wordt een missie zelden veranderd.

Een missie is dus dat gene waar jij met je merk voor staat.

 

Waarom is een missie eigenlijk zo belangrijk?

Maar waarom is een missie dan zo belangrijk hoor ik je zeggen. Als eerste is het natuurlijk belangrijk dat je weet waar jouw bedrijf voor staat. Je missie bepaalt wie je bent, waar je voor staat en dat klanten worden aangetrokken tot je merk. In heel veel gevallen kun je niet meer concurreren en onderscheiden op je product of dienst, wel op je identiteit. Je missie is het centrale punt in jouw identiteit.

 

‘ Wanneer kun jij zeggen “Mission Accomplished”? ‘

 

Vragen om tot jouw missie te komen:

Nu we weten wat een missie is én waarom het zo belangrijk is het tijd om je missie te ontwikkelen . Om dit te doen stel je jezelf de volgende vragen:

  • Waartoe is mijn bedrijf op aarde?
  • Wat is de essentie en unieke bijdrage die mijn bedrijf levert?
  • Welke idealen zullen we altijd blijven nastreven?
  • Wat zou er verloren gaan indien wij niet meer bestonden?
  • Wat wil ik anders doen in de markt/ de wereld?
  • Waar sta je voor?

Met antwoorden op bovenstaande vragen, heb je voldoende input om een duidelijke en aansprekende missie te verwoorden.

 

Missie omschrijven

Voor mij is het belangrijk dat je missie altijd goed omschrijft. Een missie is eigenlijk een opdracht voor je eigen organisatie. Het is een doel dat je met alleen uiterste inspanningen kunt behalen. Kortom, wanneer kun jij zeggen “Mission Accomplished”?

 

Missie beoordelen

Wat is nu een goede missie? Dat is best lastig te beoordelen. Bij het beoordelen van ‘een goede missie’ komt vaak een ‘goed gevoel’ kijken. Toch kun je jouw missie beoordelen, om te ontdekken of deze missie sterk genoeg is. Hans van der Loo schreef over het beoordelen van de missie in zijn boek Kus de Visie wakker, waarmee hij AMORE introduceerde:

  • Ambitieus of zelfs idealistisch: Jij hebt een gewenst doel dat waardevol is voor mensen
  • Motiverend of zelfs committerend: Het gewenste doel inspireert en raakt mensen en straalt positieve energie uit
  • Onderscheidend: Jouw bedrijf is eigenzinnig en beschikt over het vermogen om anders te zijn
  • Relevant en richtinggevend voor stakeholders: Het gewenste doel moet van betekenis zijn voor alle interne en externe belanghebbenden/betrokkenen
  • Echt: Het gewenste doel moet echt en oprecht zijn. Het geeft de werkelijke essentie van jouw bedrijf weer.

 

Laat je inspireren door de volgende missies

Er zijn veel bedrijven die een inspirerende missie hebben. Hieronder vind je 4 bedrijven met een inspirerende missie:

  1. XS4all: iIedereen moet toegang krijgen tot het internet (access voor all). Hun missie is in de laatste jaren volbracht en daarmee hebben ze hun missie verder ontwikkelt: Ze staan voor het benutten van de mogelijkheden van internet, voor vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeën. Meer over de identiteit van XS4all.
  2. Coolblue: Het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichteid. Coolblue gaat verder dan alleen het meest klantgerichte bedrijf zijn, ze willen echt een voorbeeld zijn. Met hun slogan alles voor een glimlach ervaren duizenden klanten ook echt dat ze alles over hebben voor hun klanten. In iedere haarvat in het bedrijf ademen zij hun missie uit. Meer over hun identiteit lees je hier.
  3. Kromkommer: Het redden van al het kromme groente en fruit dat anders niet op ons bord zou belanden. Kromkommer streeft ernaar om het rare fenomeen van het weggooien van groente en fruit om hun uiterlijk te voorkomen. In alle uitingen merk je dat ze echt streven naar dit doel. Meer over Kromkommer lees je hier.
  4. Ditzo: Ditzo vindt dat het tijd wordt om af te rekenen met alle onlogische zaken in de verzekeringsbranche die niet in het voordeel zijn van de klant. Zij willen de grote onvrede die er heerst in de verzekeringsbranche doorbreken door zich te verdiepen in de individuele klant. Zij nemen het hierbij op tegen ‘Datzo’ dat staat voor de gevestigde orde.

 

Aan de slag met je eigen missie

Ga aan de slag met je eigen missie, om op die manier je eerste stap te zetten naar jouw onderscheidende identiteit. Heb je nog vragen of heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je missie. Plan dan een Gratis groeisessie en ik help je bij het ontwikkelen van je missie.

Commentaar

Reacties