Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Zonder goed businessmodel kom je nergens!

Zonder businessmodel om je nergensGoede producten en concepten zijn er veel, maar vaak maakt het businessmodel het grote verschil! In de markt zijn verschillende voorbeelden van goede producten en concepten die niet goed verkocht werden, omdat het businessmodel niet klopte. Zie de voorbeelden van MudJeans, V&D en Xerox.

 

Wat is een businessmodel ook alweer?

Voordat ik los ga over de voorbeelden over businessmodellen neem ik je even terug naar de essentie: Wat is een businessmodel ook alweer? Een businessmodel is volgens de definitie van Alexander Osterwalder het volgende:

 

Een businessmodel beschrijft de waarde die een organisatie biedt aan haar klanten en geeft een beeld van de waarde, de marketing en de partners die nodig zijn om het te maken. Het businessmodel geeft aan hoe jij de waarde levert aan het klantsegment met als doel om rendabele en duurzame inkomstenstromen te genereren.

 

Kortgezegd is een businessmodel de manier om waarde te genereren voor je doelgroep en je eigen bedrijf. Met het Business Model Canvas heeft Alexander Osterwalder een geweldige tool ontwikkelt om een businessmodel helder in kaart te brengen.

 

“Bij deze grote winkels merk je dat ze teveel nog gefocust waren op het ‘old-skool-winkeltje-spelen-principe’”

 

Mudjeans: Mooi product, minder businessmodel

Ken je het merk MudJeans? In 2013 is het merk opgezet met een geweldig product. Ze introduceren daarmee een jeans die is ontstaan uit herbruikbaar materiaal. Vooral voor mensen die voor verduurzaming zijn is dit een geweldig merk om aan te sluiten. Maar toch ging het mis, maar waar?

MudJeans had bedacht om een heel vernieuwend businessmodel in te zetten, namelijk: leasen. Nog niemand in die markt heeft ooit een leaseconstructie opgezet. Het idee erachter was heel goed: Door het leasen behoudt MudJeans de grondstoffen, zodat ze dat konden gebruiken voor nieuwe producten. Echter werkte het niet. (Lees ook: Vernieuwende businessmodellen kunnen ook té nieuw zijn!)

 

Dat kwam omdat MudJeans in hun businessmodel te weinig nadachten over de klant en meer gefocust waren op het product. De interactie met de doelgroep mistte, waardoor er een aantal essentiële onderdelen ontbraken: De klanten vonden het merk niet ‘hip’ genoeg om te dragen en er ontbraken een aantal maten, waardoor sommige klanten geen jeans konden leasen.

Een goed jaar geleden koos MudJeans ervoor om van het leasemodel af te zien, omdat simpelweg het niet werkte. Destijds vormde ze het model om in een vorm waar je statiegeld kreeg voor het terugsturen van je jeans. Inmiddels hebben ze het businessmodel op orde en is het leasen weer in ere hersteld.

 

 V&D en alle grote winkelketens

Jarenlang hebben we ze gekend: De V&D en alle grote winkelketens die recent zijn omgevallen. In deze voorbeelden kun je heel goed zien dat goede merken, concepten en producten nog niet direct ook succes betekenen. De schoenenzaak Invito is bijvoorbeeld voor veel jongeren een mooi merk gebleken, maar hebben het ook niet gered.

Bij deze grote winkels merk je dat ze teveel nog gefocust waren op het ‘old-skool-winkeltje-spelen-principe’. De winkel was de kern van het hele businessmodel, terwijl online er ‘een beetje bij hangt’. In de markt merk je dat juist internet de plek is waar het gebeurd en dat de winkels er zijn voor extra service, attractie en beleving. Je merkt dat ze niet geluisterd hebben naar de markt.

 

Xerox

Een voorbeeld van al even geleden, maar niet minder mooi om met jullie te delen. De printergigant Xerox verkocht op het begin van hun bedrijf hun printers en alles-in-1-printers. Dit model was totaal niet rendabel, want geen klant zat te wachten om een dergelijke machine aan te schaffen.

Pas toen ze het businessmodel omgooide, is Xerox de gigant geworden die ze nu zijn. In plaats van de printers te verkopen als waarde, hebben zij een servicemodel gemaakt waarin je als afnemer betaald per maand voor een x-aantal kopietjes. Hierdoor hoef je geen grote aanschaf te doen en kun je wel van de diensten gebruik maken. Voor Xerox is het nu tijd geblazen om hard na te denken om hun businessmodel te innoveren, want ook het kopiëren wordt steeds minder! Lees meer over Xerox in de blog: Xerox redde zich van de dood, door hun verdienmodel aan te passen!

 

Jouw businessmodel is erg belangrijk!

Niet alleen voor de bedrijven die hierboven beschreven zijn is het businessmodel belangrijk, ook voor jou als ondernemer is het businessmodel erg belangrijk. Denk goed na over je businessmodel en zorg dat je jouw klant meeneemt in de ontwikkeling en innovatie van je businessmodel. Ga aan de slag met je eigen businessmodel. Lees daarvoor de 8 tips voor het ontwikkelen van je businessmodel.

Commentaar

Reacties