Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

4 tips om meer uit je marketingbudget te halen

Een aantal weken geleden had ik een gesprek met een ondernemer, die vroeg hoe hij meer uit zijn marketingbudget kon halen. Na een aantal (weder)vragen aan hem te hebben gesteld kwamen we samen uit op de volgende tips:

 

1. Focus, Focus, Focus

Het allerbelangrijkste is focus, daarom dat ik hem in deze titel ook 3 keer heb neergezet. Waar het vaak mis gaat bij het uitgeven van marketingbudget, is dat het dingen gebeurd zonder een idee erachter. Zorg ervoor dat je weet waar je jouw geld aan uitgeeft, focus dat op een aantal kanalen en evalueer dit.

 

2. Maak een goed marketingplan

De focus zoals in tip 1 besproken heeft direct te maken met je marketingplan. Alles in marketing heeft te maken met strategie en dat ontbreekt vaak. We geven maar lukraak geld uit aan dingen waarvan we hopen dat het werkt. Door een marketingplan te maken, maak je een strategie om tot resultaten te komen. In een goed marketingplan staan in ieder geval de volgende zaken:

  • De doelstellingen die je wilt behalen;
  • De doelgroep waarop je gaat richten;
  • De waardepropositie en boodschap die de doelgroep helpt;
  • De kanalen die je gaat inzetten om je klanten te bereiken;
  • Het verdienmodel waarmee je het geld gaat verdienen;
  • Een planning welke activiteiten je wanneer gaat doet.

Meer over het ontwikkelen van je marketingplan lees je in de blog Maak je marketingplan in 7 stappen!

 

3. Beperk het aantal kanalen

Het is eigenlijk heel simpel: Beperk het aantal kanalen dat je gaat inzetten, want hoe minder kanalen, hoe minder werk, hoe minder geld je moet betalen hieraan. Nog te vaak is de overtuiging dat we als ondernemers op ieder kanaal aanwezig moeten zijn, maar dat is het niet. Ik zei letterlijk tegen de klant waarmee ik het erover had: Iets met kwantiteit en kwaliteit. Je kunt wel kiezen voor veel kanalen, maar daar kun je nooit allemaal evenveel kwaliteit leveren. Kies dus de juiste kanalen en breng daar kwaliteit. Investeer dan daar alle tijd en geld in, dan worden deze kanalen vanzelf meer waard in de vorm van meer aanvragen/ meer omzet.

 

4. Evalueer en leer

En het laatste is heel belangrijk. De doelen die je hebt neergezet moet je evalueren. Iedere euro die je investeert ga je evalueren en kijken wat goed is gegaan en wat minder goed. Hier kun je van leren om tot de perfecte marketingmix te komen voor jouw bedrijf. Daarmee zorg je ervoor dat je het marketingbudget goed inzet!

 

Wil jij meer uit je marketingbudget halen? Vraag dan een gratis groeisessie aan en we kijken samen vrijblijvend hoe jij meer uit je budget kan halen!

Commentaar

Reacties