Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

5 stappen om aan tafel te komen bij jouw klant!

Als ik tijdens presentaties de vraag wat is jullie grootste pijnpunt? stel, dan is één van de antwoorden altijd: Als ik eenmaal aan tafel zit komt het bij mij wel goed, maar hoe kom ik toch aan tafel bij mijn klanten? Om deze vraag te beantwoorden geef ik je in deze blog vijf stappen.

 

1.     Ontwikkel je bedrijf naar een merk

Stap één is voor mij altijd dat je jouw bedrijf moet ontwikkelen naar merk. Dit klinkt gek, maar het is een wezenlijk verschil in denken. Als je namelijk denkt dat je een merk hebt, dan ga je nadenken over waar je merk voor staat en wat het merk doet. Met andere woorden: Ga op zoek naar de identiteit van je bedrijf. Zorg dat je weet waar je voor staat en wat je met je merk wil bereiken. Door continu het verhaal van je merk te vertellen, maak je mensen geïnteresseerd in je merk en wat je daarmee doet.

 

2.     Bij wie wil je aan tafel komen?

Wanneer je weet waar je voor staat is het tijd om na te denken over de wie vraag. Bij wie wil jij aan tafel komen? Veel ondernemers zullen nu achter hun telefoon, tablet of computer schreeuwen iedereen! maar dat mag je nu snel uit je hoofd zetten 😉. Ik geloof er niet in dat je echt iedereen wil hebben, maar dat je alleen maar geïnteresseerden wil hebben die bij jouw bedrijf passen. Daarnaast is het zolang jij niet kiest, jij ook niet gekozen wordt, want welke doelgroep wil er echt betalen voor jouw oplossing?

Kies dus de doelgroep die bij jou past en die zo’n groot probleem heeft dat ze graag bij jou willen kopen.

 

3.     Maak een plan om je doelgroep te bereiken

De derde stap is om een plan te maken om deze doelgroep te bereiken. Als eerste moet je hiervoor je klant erg goed kennen. Je gaat op zoek naar de pijnen en de behoeften van je doelgroep. Door te weten wat hun echt beweegt, dan kun je daar je waardepropositie op laten aansluiten. Dit is de waarde die jij onder aan de streep voor jouw klant toevoegt. Zorg ervoor dat je daarbij vooral denkt aan klantvoordelen in plaats van productspecificaties.

Vervolgens ga je nadenken waar jij je klant kan vinden, waar zij hun informatie en inspiratie vandaan halen. Op basis hiervan kun je de volgende stap zetten. Dat is om de kijken waar jij jouw verhaal kan delen om je doelgroep te bereiken. Dit zijn de kanalen waar jouw klant de informatie en inspiratie vandaan haalt.

 

4.     Ontwikkel de klantreis van je doelgroep

De voorlaatste stap is om de klantreis voor je doelgroep in kaart te brengen: Welke stappen zet een klant om naar een enthousiaste klant te komen? Hierin beschrijf je alle stappen die een klant moet doen om bij jou binnen te komen, jouw product of dienst af te nemen en enorm enthousiast te worden.

Een groot onderdeel van dit plan is om ervoor te zorgen dat jouw klant bij jou aan tafel komt. Hierin kun je bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  • Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw doelgroep in contact komt met jou (is dat via online of offline kanalen?)
  • Hoe zorg je ervoor dat ze meer informatie over jou gaan opzoeken? Dat ze jouw bedrijf in overweging nemen?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat je de drempel verlaagt, waardoor ze contact met jou opnemen. Denk hierbij aan het ontwikkelen van een gratis weggever

 

5.     Deel structureel en consistent je verhaal

De laatste en misschien wel belangrijkste stap is: DOEN! Ga aan de slag met de activiteiten die uit bovenstaande stappen komen en deel structureel en consistent je verhaal onder je doelgroep. Door op structurele wijze je verhaal te delen zorg je ervoor dat jouw doelgroep met je in contact komt.  Hoe vaker je dit doet, hoe vaker ze bij jou aan tafel komen.

Commentaar

Reacties