Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

7 tips om een deal te sluiten

1428645_15086631Om nieuwe klanten binnen te halen moet je een deal gaan sluiten. Een deal sluiten is best lastig, daarom heb ik 7 tips voor je geschreven om de deal te sluiten:

1.     Maak een ‘instapplan’

Klanten werven begint met een plan, het is een van de blogs die ik eerder geschreven heb. Wat mij betreft begint het sluiten van een deal daar ook. Je neemt je klant mee binnen je bedrijf. Welke stappen moet je klant allemaal zetten tot dat zij een klant zijn? Kun je de waarde die je levert in kleine stappen opdelen zodat je klant klein kan instappen?

2.     Luister naar je klant

Deze tip komt vaker in lijstjes voor, maar is toch in veel gevallen erg belangrijk! Luister naar je klant, laat je klant het woord doen. Zij weten immers het beste waar ze naar op zoek zijn en wat hun problemen zijn. Op basis van deze problemen kun jij een aanbod maken wat hen waarde levert. Je levert immers waarde en geen product of dienst.

Probeer ook te calculeren wat jouw waarde onder aan de streep oplevert voor de klant. Wanneer je dat kan, is de kans groter dat je een deal sluit.

3.     Laat je klant je waarde ervaren

Aansluitend op de eerste tip is het verstandig om je klant je waarde te laten ervaren. Dit kun je doen door een klein stukje van je dienst of product aan te bieden voor een gereduceerd tarief. Op die manier ervaart je klant wat jij voor hen kan betekenen. Want de belangrijkste bron van beïnvloeding is toch de eigen ervaring.

4.     zorg voor meerdere contactmomenten

In de regel moet je 7 keer een contactmoment hebben met je klant voordat er een deal gesloten wordt. Dit betekend niet dat je de klant 7 dagen achtereen moet gaan bellen. Zorg voor waardevolle contactmomenten, door je klant te helpen met de oplossing. Delen van je kennis en netwerk is hierbij een goed middel. En tip 5 kan je er zeker bij helpen.

5.     Deel je kennis via nieuwsberichten

Je zult het wel herkennen. Je hebt met een potentiële klant gesproken en opeens zie je allemaal berichten over zijn of haar vakgebied. Deze nieuwsberichten delen is een goede manier om een contactmoment aan te gaan met je potentiële klant. Deel je laatste blogpost wanneer het op jullie gesprek slaat, of deel een nieuwsbericht met hem of haar.

6.     Zoek de urgentie

1428651_18804755Je wilt graag een deal sluiten, maar dat moet niet ten koste van alles. Wanneer een klant nog niet overtuigd is moet je niet alles om toch een deal te sluiten. Ga op zoek naar de urgentie bij je klant, waarom zou iemand juist nu met je in zee gaan? Dat moeten zij zelf bij je aangeven. Je kunt de urgentie ook verhogen door een gelimiteerd aanbod te doen. Bijvoorbeeld een offerte met een einddatum binnen een maand. Daardoor moet je klant sneller beslissen over je voorstel.

7.     Zorg voor een snelle opvolging

Vaak hebben ondernemers leuke gesprekken met klanten, maar ontbreekt het aan een snelle opvolging. Wees duidelijk wat de vervolgstap is voor je klant. Zegt een klant bijvoorbeeld dat zij met je in zee gaan? Zorg voor een snelle opvolging door een bevestiging te tekenen. Wellicht kun je al een eerste afspraak plannen om je waarde uit te voeren! Opvolging is bij het sluiten van een deal alles! Je wilt ten slotte niet vergeten worden.

Altijd als eerste de nieuwste tips in je mailbox? Schrijf je snel in voor de Word een Klantmagneet Nieuwsbrief!

Commentaar

Reacties