Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

8 merken die jou inspireren

Er zijn vele merken in de wereld, van grote tot kleine merken. Maar er zijn niet zoveel inspirerende merken. In deze blog geef ik je 8 merken die hun doelgroep weten te inspireren.

 

1.     Univé

Misschien is Univé niet het eerste merk waaraan je denkt als we het hebben over inspiratie. Maar het is toch een inspirerend merk. Het is namelijk een merk dat je kunt typeren als ‘Gewoon Zijn is Fantastisch’. Univé is een coöperatieve organisatie, die dus van de mensen zelf is. Ze zijn daarom ook gewoon ‘écht’, doen hun werk zoals het zou moeten zijn. Een verzekeraar die je moet vertrouwen en dat is ook het imago wat ze uitstralen. Doordat het een merk ‘van ons’ is, wordt dit vertrouwen extra gevoed.

Juist dat maakt het merk zo inspirerend, zonder hele commerciële uitingen of de nieuwste innovatieve reclametrucjes brengen ze de waarden van hun merk goed over. En daar kun jij wat van leren voor je eigen merk!

 

2.     Coolblue

Bij bijna iedere organisatie waar ik workshops of inspiratiesessies mag begeleiden komt het merk Coolblue wel als ‘voorbeeldmerk’ naar voren. Niet zo heel vreemd, omdat ze heel zichtbaar zijn met hun merkbelofte ‘Alles voor een glimlach’. Coolblue heeft als doel om het voorbeeldbedrijf te zijn op het gebied van klantgerichtheid en wil bij iedereen een glimlach bezorgen. Dat doen ze in hun grappige video’s, met hun toffe kantoor, maar ook door hun communicatie met hun klanten. Alles wat zij doen heeft met die ene missie te maken en dat maakt het inspirerend!

 

3.     Fietskoeriers Apeldoorn

Een lokaal voorbeeld van een inspirerend merk is Fietskoeriers Apeldoorn. Peter – oprichter en CEO – van Fietskoeriers Apeldoorn werd ooit wakker en had zijn idee: Hij werd Fietskoerier, nog dezelfde nacht heeft hij op de fiets zijn businessplan uitgedacht. Peter wil de leefbaarheid van Apeldoorn vergroten door de ‘last mile’ fietsend te doen. Aan de rand van de stad heeft Fietskoeriers Apeldoorn een Hub waar busjes pakketjes brengen en ophalen. De fietskoeriers brengen de pakketjes vervolgens rond in de stad, zodat de busjes niet meer in de stad zijn, waardoor de leefbaarheid vergroot wordt. Tof verhaal toch?

 

4.     Floooow

Beroepsziekte nummer 1 is de Burn-out, dat moet toch niet kunnen? Dat is het gedachtegoed van Rachel Rothengatter van Floooow. We zijn langer op het werk aanwezig, dan bij onze geliefden, dus dan moeten we toch vooral werkplezier hebben? Zij wil stress,burn-out, bore-out uit verbannen uit heel Nederland in 2030. Door mensen meer flow te laten ervaren, worden bedrijven de plek waar je werkgeluk ervaart én worden bedrijven veel innovatiever. Rachel heeft onderzoek gedaan en daar zijn 8 factoren uitgekomen die nodig zijn om flow te bevorderen in bedrijven. En dat is waar ze bedrijven bij helpt.

 

5.     Interface

Mission zero, dat is de missie van Interface. Interface is een tapijttegelfabrikant opgericht door Ray Anderson. In 1994 bracht een medewerker van Interface hem een briefje waarop stond: Sommige klanten willen weten wat Interface voor het milieu doet, wat moeten we daarop zeggen? Dat zette hem aan tot nadenken. “We voldoen aan de milieu-eisen, maar dat is niet goed genoeg, we verzieken nog steeds het milieu”. Toen heeft hij het roer omgegooid, met als uitkomst: Mission ZERO. In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage heeft geleverd aan het milieu en maatschappij. Dat is nog eens een inspirerende missie! Lees meer over dit toffe bedrijf hier

 

6.     Tony’s Chocolonely

Ik hoef denk ik niet meer uit te leggen wie Tony’s Chocolonely is. Het bedrijf dat is gestart door Teun van de Keuken, omdat de chocoladebranche vol met slaven zit. Toen hij daarachter kwam heeft hij eerst geprobeerd om het bij bestaande chocolademerken te veranderen, maar toen zij dat niet wilde, begon hij voor zichzelf. Hij heeft zichzelf laten oppakken als heler van slavenchocolade en kreeg zo erg veel bekendheid.

Inmiddels staat de missie nog steeds als een huis en kent iedereen het verhaal van dit chocolademerk. Teun van de Keuken is al lang uit de organisatie gestapt om als kritische journalist adviseur te zijn.

 

7.     IKEA

De Zweedse meubelgigant mag eigenlijk in dit rijtje niet ontbreken. Het bedrijf opgericht door Ingvar Kamprad heeft als motto dat design waardeloos is wanneer het slechts toegankelijk is voor de happy few. Daardoor hebben zij hun concept ingericht met als belofte: Betaalbaar design voor iedereen. En dat heeft ze zeker geen windeieren gelegd. Inmiddels hebben ze in 43 landen meer dan 300 vestigingen. De hele manier waarop IKEA hun bedrijf heeft ingericht is interessant. Gebruik het als inspiratie voor jouw bedrijf!

 

8.     Tesla

Het meest inspirerende bedrijf van het moment volgens velen is Tesla. Het elektrische automerk van oprichter Elon Musk heeft vele harten veroverd. Het interessante aan het succes van Tesla is dat ze de hele definitie van de auto opnieuw hebben opgevonden. Ze hebben de auto van scratch af aan opnieuw uitgebouwd, waardoor de auto veel beter werkt dan alle anderen. Ze kunnen op afstand bijvoorbeeld reparaties uitvoeren aan de software.

De grootste les die je hieruit kunt halen is dat je nadenkt over hoe je jouw oplossing bij je doelgroep(en) krijgt. Elon Musk heeft er bewust voor gekozen om eerst een auto te ontwerpen voor mensen met een grote bankrekening. Iedereen in de wereld moest de auto willen hebben, zoals het ook altijd was met een Ferrari. Vervolgens heeft hij met nieuwe modellen de auto teruggebracht naar de gewone man. Hierdoor heeft hij een buzz gecreëerd en heeft het merk enorm groot gemaakt.

Commentaar

Reacties