Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Het stappenplan om storytelling toe te passen voor je bedrijf

Je bent eruit! Je gaat storytelling toepassen voor je bedrijf! Maar waar begin je dan? In deze blog lees je het stappenplan om aan de slag te gaan met storytelling.

 

1. Ontwikkel je inspirerende identiteit

Alles, maar dan ook alles begint bij je inspirerende identiteit vast te stellen of te ontwikkelen. De basis van je verhaal is de identiteit, dat gene waar jij voor staat. Denk daarbij na over:

  • Waar staat mijn bedrijf voor?
  • Waar gaat mijn bedrijf voor?
  • Waarom bestaan wij?
  • Wat zijn de essentiële waarden voor mijn bedrijf?

Meer over het ontwikkelen van je identiteit lees je in deze blog.

 

2. Schrijf je bedrijfsverhaal

Jouw identiteit is de basis van al je storytelling, maar in veel gevallen is het nog niet direct een verhaal. Daarom is het goed om je bedrijfsverhaal te schrijven vanuit je identiteit. Wat belangrijk is, is dat je jouw verhaal niet verzint, maar dat jouw echte verhaal vangt. Alleen echte verhalen inspireren mensen, je valt al heel snel door de mand wanneer je verhalen gaat verzinnen. Anekdotes zorgen er wat dat betreft voor dat je verhaal echt de authenticiteit krijgt die het verdient.

Om je verhaal te vangen doorloop je een heel proces, dat Creating Heroes heeft samengevat in het Storyboard. Een boeiend verhaal heeft altijd terugkerende elementen, zo is er in elk verhaal een tegenslag of conflict. Meer over het vangen van verhalen lees je in dit artikel: Vang je verhaal in 6 stappen.

 

3. Kies de kanalen waar jij jouw klanten zich laten inspireren

Welke tactiek ga je gebruiken om je verhaal over te brengen op je doelgroep? Door vanuit je doelgroep te gaan nadenken over de kanalen die zij inzetten om zich te laten inspireren en informeren weet jij waar jij je klant kunt bereiken met jouw verhaal.

 

4. Bouw de sub-verhalen van je concept

Ga aan de slag met het bouwen van een concept. Dat doe je door vier stappen te nemen:

  1. Je gaat kijken welke thema’s passen bij jouw bedrijfsverhaal kies er maximaal 5.
  2. Ga kijken vanuit welke perspectieven je verhalen kunt vertellen vanuit deze thema’s;
  3. Kijk in welke delen of afleveringen je de verhalen vanuit punt 2 kunt bekijken;
  4. Kies de vorm en de kanalen die je gaat inzetten om de interactie aan te gaan met je doelgroep.

Door aan de slag te gaan met deze stappen ontwikkel je sub-verhalen voor je bedrijf en ontwikkel je per kanaal concepten waarmee je jouw verhaal gaat delen.

 

5. Deel contistent en structureel je verhaal

Het allerbelangrijkste aan storytelling is: Het is een strategische keuze. Als je het toepast, moet je het ook goed doen. Het moet doorgevoerd worden binnen je hele bedrijf. Dat betekent dat je structureel je verhaal deelt, je doelgroep meeneemt in jouw verhaal. Door je verhaal continu te vertellen, je doelgroep echt mee te nemen in je dagelijkse reis, tegenslagen en overwinningen wordt je merk echt en inspireer je mensen om mee te doen!

 

Zelf aan de slag met storytelling

Ga zelf aan de slag met storytelling. Wil je hier hulp bij gebruiken? Plan dan een gratis groeisessie en we gaan samen jouw storytelling opzetten!

Commentaar

Reacties