Hoe kom ik aan meer klanten?

Heb jij als zelfstandig ondernemer moeite om rond te komen van je eigen bedrijf? Ligt de vraag 'Hoe kom ik aan klanten' continu op je lip? Kom langs voor een gratis groeisessie in Apeldoorn en maak gebruik van klantmagneetmarketing.

Plan je gratis groeisessie*

Tony’s Chocolonely wint met zijn identiteit!

Bron foto: www.tonyschocolonely.com

Bron foto: www.tonyschocolonely.com

Tony’s Chocolonely is de laatste jaren enorm bekend geworden in Nederland. En dat is mede afkomstig doordat ze een sterke identiteit hebben. Tony’s strijden tegen de slavernijhandel in de chocoladewereld. En dat is wat veel mensen aantrekt.

Begin van het verhaal

De journalist Teun van de Keuken schrikt zich rot wanneer hij in een boek leest dat slavernij nog steeds voor komt in de wereld. Nadat hij zelf heeft onderzocht dat in de wereld van de cacao slavernij nog veel schijnt voor te komen besluit hij actie te ondernemen. Nu hij weet dat hij – na het eten van een aantal chocoladerepen – slavernij goedkeurt laat hij zichzelf aangeven als chocoladecrimineel. Hij is schuldig aan een vorm van heling. Nadat zijn aanklacht niet ontvankelijk werd verklaart besloot hij er zelf iets tegen te doen. Hij begon zijn eigen bedrijf: Tony’s Chocolonely. Daarmee wil hij 100 % slavenvrije chocola op de markt brengen. De beelden van onderstaande trailer zijn niet van de beste kwaliteit, maar het geeft zo ontzettend mooi het verhaal aan, dat ik je het niet wil onthouden:

 

Meer weten over de geschiedenis van Tony’s? Hier kun je de hele geschiedenis lezen!

 

Op weg naar 100 % slavenvrije chocolade

Tony’s Chocolonely heeft een sterke identiteit. Hun visie is het streven naar 100 % slavenvrije chocolade. Waar het bij veel bedrijven een loze belofte is, zorgt Tony’s dat zij inzichtelijk maken door aan te geven hoe zij dat gaan bewerkstelligen. En dat gaan ze doen in 3 fases, te weten:

 

  1. Tony’s maakt bewust: In deze fase leggen ze de nadruk op het bewust maken van de chocoladekopers (jij en ik dus) dat slavernij nog echt bestaat. Voor veel mensen was dit een onzichtbaar probleem. Eén van de manieren was om de chocoladeblokjes in ongelijke delen op te delen;
  2. Bean to Bar: Tony’s zorgt ervoor dat ze de cacaobonen direct bij de boeren inkopen waarmee zij een lange termijnrelatie aangaan. Hierdoor kunnen zij de boeren een goede prijs geven voor hun cacao én ze blijven voorlichten dat (kinder)slavernij echt niet kan.
  3. Voorbeeld vindt navolging: Het voorbeeld van Tony’s wordt in de laatste fase door ieder bedrijf in de chocoladeketen nagevolgd. Hierdoor zorgen ze ervoor dat de hele branche slavenvrij is.

 

Dit voorbeeld geeft aan hoe sterk het verhaal is, maar nog meer dat een goede onderbouwing onmisbaar is. Ik geloof in het verhaal van Tony’s Chocolonely, gewoon omdat ze echt zijn en dat laten zien!

 

Laat je inspireren

Als we het hebben over een sterke identiteit doet Tony’s Chocolonely dit natuurlijk erg goed. Laat jezelf inspireren door dit voorbeeld en bouw aan je eigen identiteit. Te vaak zie ik bedrijven die een visie hebben beschreven die niet echt bij hen past, of die veel te vaag is. Je visie is datgene wat jij wil veranderen aan de wereld, ook al is het maar iets heel kleins. Waarmee wil jij anderen inspireren, zoals Tony’s mij inspireert?

 

Dat is een vraag die jij jezelf moet stellen. Daarnaast is het voorbeeld van Tony’s waarmee zij hun visie onderbouwen een mooi praktisch voorbeeld om je missie inzichtelijk te maken voor je klanten. Want je klant wil graag bij jou horen, wanneer ze in jouw verhaal geloven. Zorg ervoor dat jouw verhaal zo krachtig is dat het die aantrekkingskracht heeft die het verdient! Laat jezelf stralen!

Commentaar

Reacties